Gå til innhold

ang. Rigging av PA-anlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et VELDIG godt råd: Få noen som kan dette til å hjelpe dere. Å sette sammen et PA-anlegg uten forkunskaper er ingen umulig oppgave, men kan være litt tricky. Å kjøre lyd på en konsert derimot KREVER at du har erfaring, hvis ikke kommer alt til å bli trist, trist, trist.

 

Nei, dette er ikke overdrevet pesimistisk, det er hard brutal realitet. Det finnes knapt noen mer effektiv måte å ødelegge en bra konsert på enn å sette en uerfaren lydmann alene bak miksebordet. Til gjengjeld finnes det ikke noen bedre måte å lære å kjøre lyd på enn å la den samme lydmannen ha en erfaren lydteknikker til å rettlede ham.

Lenke til kommentar

OK, du tar en xlr å plugger inn i mikrofonen og stapper den inn i mixepulten som er koblet til en forsterker og videre til en høyttaler?

 

Selven riggingen er som regel ok å utføre. Bruk enkel logikk og tenk bare littegranne så går denne biten bra.

 

http://www.melody.no/grunnkurs.html kan være noe for deg

 

For å få bra lyd bør du lære av noen som kan det, eller gjennomføre noen konserter som blir drit og så finner du ut hva som var feil og retter dem opp etterhvert som du får erfaring...

 

 

Lykke til, lydteknikker engekri.

Lenke til kommentar
Skal du ha lyd eller bra lyd..?

Et vesentlig spørsmål. Hvis du ikke trenger god lyd, kan du jo bare skru og prøve litt selv. Er ikke vanskelig å få lyd.

 

God lyd er derimot vanskelig å få, så en god lydtekniker hadde nok vært på sin plass hvis det er god lyd dere ønsker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk og ha kontroll på hvilke kanaler som går til de forskjelige tingene så går det bra :)

Det er ikke så vanskelig og sette opp ser du... Hvis du bare passer på og ikke blande input/output, så passer ting egentlig bare der det skal være.

Det blir også litt enklere om du skal ha aktive høytalere(dvs. innebygget forsterker).

 

:)

Lenke til kommentar

kompressorene er litt knotete og stille inn vist man ikke kan det fra før. eq, hvor mange bånd er det på denne?? vist du hører det begynner å feede litt så drar du ned den frekvensen det gjelder(krever kanskje litt erfaring å høre hvem det er) og de 2 ved siden av demper du litt ned.. jeg skal prøve å finne en artikkel fra han som lærte meg dette her skrev, den er knall god!! skriver den inn ikveld vist jeg finner den!!

 

Edit: fant den, men den er på flere sider 7 sider med ren tekst!!! så jeg lager heller en guid her i forumet. Den kommer vel snart når jeg har fått skrevet den ferdig :blush:

Endret av paroa
Lenke til kommentar
kompressorene er litt knotete og stille inn vist man ikke kan det fra før. eq, hvor mange bånd er det på denne?? vist du hører det begynner å feede litt så drar du ned den frekvensen det gjelder(krever kanskje litt erfaring å høre hvem det er) og de 2 ved siden av demper du litt ned.. jeg skal prøve å finne en artikkel fra han som lærte meg dette her skrev, den er knall god!! skriver den inn ikveld vist jeg finner den!!

 

Edit: fant den, men den er på flere sider 7 sider med ren tekst!!! så jeg lager heller en guid her i forumet. Den kommer vel snart når jeg har fått skrevet den ferdig :blush:

det er greit

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...