Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har fått en fin lønn denne måneden, så da tenkte jeg å kjøpe meg en dist pedal. Den skal i første omgang brukes til en Line6 Spider, men etter hvert skal jeg kjøpe meg en Epiphone rør-forsterker. Så da kommer hundre-tusen-kroners spørsmålet:

 

Noen som kan anbefale en pedal? Jeg ønsker en pedal som gir god sololyd, men som samtidig også kan brukes til metal og klassisk rock. Pris: ca 1000

 

 

Takker

 

 

Edit: Lenge siden jeg har sett deg her inne, Halvdan.

7621585[/snapback]

 

Hvordan synes du spideren er?:) modell?

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt full "service" på gitaren, med justering av halsen; oljen av gripebrett; hivd på noe polish; justert strenghøyden og justert intonering. Gjorde alt selv, men hadde lest en del på nettet - så jeg visste hva jeg gjorde :)

 

Hvor lenge kan en gitar ligge uten strenger før den begynner å skape seg forresten? Leste at man ikke burde la den ligge uten strenger over lengre tid, men det stod ikke hvor lenge "lengre tid" var.

Lenke til kommentar
Har fått en fin lønn denne måneden, så da tenkte jeg å kjøpe meg en dist pedal. Den skal i første omgang brukes til en Line6 Spider, men etter hvert skal jeg kjøpe meg en Epiphone rør-forsterker. Så da kommer hundre-tusen-kroners spørsmålet:

 

Noen som kan anbefale en pedal? Jeg ønsker en pedal som gir god sololyd, men som samtidig også kan brukes til metal og klassisk rock. Pris: ca 1000

 

 

Takker

 

 

Edit: Lenge siden jeg har sett deg her inne, Halvdan.

7621585[/snapback]

 

Hvordan synes du spideren er?:) modell?

7658762[/snapback]

Den er noen år, fikk den med en Squier for noen år tilbake. Så la jeg alt sammen på hylla, før jeg kjøpte ny gitar i høst - og begynte å spille igjen. Så sånn sett kan den ikke sammenlignes med dagens Spidere.

 

Den fungerer helt greit, men de innebyggede overdrive-effektene suger heftig.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Hvor lenge kan en gitar ligge uten strenger før den begynner å skape seg forresten? Leste at man ikke burde la den ligge uten strenger over lengre tid, men det stod ikke hvor lenge "lengre tid" var.

7660672[/snapback]

Jeg har hatt halser strengeløse i årevis uten at de har tatt skade av det. Personlig tror jeg det er en myte...

 

Med mindre truss rod er strammet hinsides det normale kan det umulig skade, mener jeg. Jeg la nettopp vateret på en telecaster-hals jeg har hatt liggende i 3 år, og den er akkurat så mye krummet som den var den gangen, altså ikke mer enn fraværet av strenger tilsier.

 

De ligger jo uten strenger på fabrikken til de skal brukes:

 

080_Thrift1.jpg

 

Noen som mener noe annet?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det noen som kan finne tabs til introen til tv serien "Stingers"? Altså detektimen på NRK på fredager...

Har prøvd å søke på 'stingers theme tab' og sånn, men finner ikke noe...

 

Håper noen klarer å finne tabs til den!

 

:)

7657626[/snapback]

 

Ingen som vetom noen tabs?

Hadde hvert veldig fint om noen fant den!

 

Takker på forhånd!

 

:)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig den beste måten å sjekke om halsen er skjev. Når jeg legger gitaren "på ryggen", så ligger den ikke bent fordi headstocken er såpass krommet - så da blir vater vanskelig. :hmm:

7664357[/snapback]

Spørs hva du mener med "skjev". Om du tenker på om den er buet:

Det spiller ingen rolle om den ligger skjevt, du behøver ikke "vatre" den. Bare finn noe som i seg selv er helt plant å måle mot. Jeg har et stort og langt metallvater som jeg vet er plant, og legger det oppå halsen og sjekker om det er noe "luft" mellom båndene og vateret enten i enden eller i midten.

 

Når du ikke har strenger på er det normalt at halsen buer litt opp på midten, så du får luft i endene. Når du har strengene på og strammet skal dette utjevnes. Merk at det godt kan være litt luft ved 12. båndet da, det er helt normalt. (Men selvsagt ikke for mye.)

 

Om du tenker på om den står skjevt i forhold til kroppen er det to ting som kan skje: Enten at den er skjev i sideretningen, eller at den bikker opp eller ned. I begge tilfelle ser du det greit når du har strenger. Om halsen er skjev i sideretning vil enten den lyse eller mørke e-strengen havne utenfor kanten der hales er festet i kroppen. Om halsen bikker opp eller ned vil du se at det er et altfor stort mellomrom eller at strengene tar nedi på samme plassen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...