Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Her er mitt oppsett! Kjempe fornøyd med peaveyen!! Godt med futt! Bruker clean kanalen og vreng på prosessoren!  :D 

Ibanez s470 FOF

post-92843-1139050435_thumb.jpg

Ville du ha anbefalt S470DXQM? Har sett litt på den, og den så digg ut. I et blad jeg har med en del gitarer står det at S-520EX er "Perfekt gitar for metal-gitarister!" Men jeg ser på denne at den ikke har disse prikkene på båndet (veit ikke hva disse kalles :p)

6645088[/snapback]

Spør Erelend! Send pm eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville du ha anbefalt S470DXQM? Har sett litt på den, og den så digg ut. I et blad jeg har med en del gitarer står det at S-520EX er "Perfekt gitar for metal-gitarister!" Men jeg ser på denne at den ikke har disse prikkene på båndet (veit ikke hva disse kalles :p)

6645088[/snapback]

 

Ja jeg ville anbefalt S470DXQM. Jeg har den selv og det er en veldig bra gitar til den prisen. Lett og stabil mahognykropp, ser fantastisk kul ut og har et tremolosystem som er utrolig enkelt. Er en drøm å spille på. Jeg kommer nok til å bytte ut miccene (er ikke helt fornøyd med dem, men forsterkeren min er ikke all verden)

Lenke til kommentar

Yess. Da blir det amp til meg på søndagen, ser det ut til. En 1987 Marshall Silver Jubilee 2554 1x12 combo! Silver Jubilee-modellene er kjent for å være ballefete rockeamper (Slash, John Frusciante etc.), og cleankanalen skal visst være brukbar også (selv om det er kjipt at clean og vreng deler EQ, volumproblemer osv.). Gleder meg stort.

 

 

(Ps. Noen som har noe erfaring med Weber Mass i forhold til andre attenuatorer? Og er det noen som vet om en billig men brukbar compressor-sustainer-pedal?).

Lenke til kommentar

var en S540 CB jeg hadde, digg farge? Caribbean Blue

 

Dette er ikke min, men det er samme farge (ikke nå lenger, men når jeg fikk den.) Tror jeg nevnte det, slipte den helt ned og brukte gunstock oil på den

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

rio-01.jpg

rio-04.jpg

 

Har Ultrasonic pick'ups (ikke de samme på bildet)

 

Kan jo se om jeg finner noen bilder når jeg kommer hjem :)

 

jo da, ligger noe bilder på photobucket.com/dasse (tror jeg). Siden er sperret her på Aker Kværner - så jeg kan ikke sjekke :)

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
@HalTan: Syntes du S470DXQM er ett bra valg? Har skjønt at du er litt kresen så jeg spør deg... Hehe...

 

Forresten, kan jeg vippe whammy baren bakover på denne gitaren? Er avhengi av å ha det begge veier...

6651451[/snapback]

 

Synes du bør prøve gitaren skikkelig i butikken, jeg! Det er den eneste sikre måten å finne ut av slikt på. Funker den for deg, er det ingen grunn til å ikke kjøpe den. :)

 

Nå har ikke jeg spesielt mye snøring på hverken Ibanez eller Floyd Rose-type tremoloer, men har lest litt rundt om gitaren du prater om. Dersom det er en shredder/metalløks du er ute etter, ser det ut som den er et veldig godt valg. Tremoloen (ZR) er double-locking, og kan derfor herjes med både opp og ned og tilbake igjen dersom den er satt opp riktig, og etter det jeg har lest skal det visst være ganske høy kvalitet på ZR-tremoloene også (i motsetning til diverse lavkvalitetsutgaver av EDGE-tremoloen produsert for de billigste modellene). Når man kjøper en gitar med et slikt tremsystem er det _VIKTIG_ at systemet er av god kvalitet. Et flytende tremolosystem av lav kvalitet vil være vanskelig å holde stemt og vil fort miste intonasjon (gitaren blir ujevnt stemt over gripebrettet) grunnet slitasje på alt alt alt for mykt og lite gjennomførte metalldeler. Husk å få en som kan det til å sette opp gitaren skikkelig for deg, og be aller helst om å få lære det mens han/hun gjør det. Å justere/intonere osv. en flytende tremolo er en ganske stor jobb, og det er mye man bør skjønne seg på før man i det hele tatt prøver. (Finnes sikkert en haug med sider på nettet som tar for seg temaet).

 

I følge specsene på Ibanez sine sider er det mahognykropp med lønnetopp på gitaren. Mahogny er et godt valg om du skal spille rockenråll og tyngre (litt mørk lydkarakter), lønnetopp er selvfølgelig smak og behag. Det er også Wizard II-hals, noe som er blant de (om ikke den) aller tynneste halsene som er å få på en elektrisk gitar. Du bør virkelig like syltynne halser for å ville ha en gitar med Wizard II, bare så det er sagt. Pickupene kan jeg ikke si stort mye om, men jeg vet at veldig mange bytter ut pickups i denne type Ibanezer fordi de rett og slett ikke holder samme standard som resten av fjøla. Det er selvfølgelig også smak og behag, det er i alle fall ingen tvil om at de _funker_ til tyngre musikk. Kjekt med en singlecoil i midten også.

Lenke til kommentar
Hei!

eg lurte på ein ting, saken er nemmeleg det at eg har ein røten elgitar, og ein vanleg akkustisk. Og spelar bittelitt. men eg har lyst å bli "skikkelig" flink, og har lyst på ein ny gitar... veit ikkje om eg skal ha el. eller akkustisk stål. Eg har ikkje nåke band elns, spelar aleine.

 

kva skal eg gjere?

6656122[/snapback]

 

Kjøp El, og begynn å øv :thumbup:

Lenke til kommentar
Yess. Da blir det amp til meg på søndagen, ser det ut til. En 1987 Marshall Silver Jubilee 2554 1x12 combo! Silver Jubilee-modellene er kjent for å være ballefete rockeamper (Slash, John Frusciante etc.), og cleankanalen skal visst være brukbar også (selv om det er kjipt at clean og vreng deler EQ, volumproblemer osv.). Gleder meg stort.

 

Prøv den grundig først.

Har prøvd noen Marshallcomboer (bl.a. Silver Jubilee) som låter kuk, selv om de låter kanon som topp.

Lenke til kommentar
Hei!

eg lurte på ein ting, saken er nemmeleg det at eg har ein røten elgitar, og ein vanleg akkustisk. Og spelar bittelitt. men eg har lyst å bli "skikkelig" flink, og har lyst på ein ny gitar... veit ikkje om eg skal ha el. eller akkustisk stål. Eg har ikkje nåke band elns, spelar aleine.

 

kva skal eg gjere?

6656122[/snapback]

 

Kjøp El, og begynn å øv :thumbup:

6656135[/snapback]

 

Kva treng eg når eg skal ha elgitar, og kva vil det koste? har 0 peiling. men sånn som forsterkar og "fuzz?" pedal?

Lenke til kommentar
Yess. Da blir det amp til meg på søndagen, ser det ut til. En 1987 Marshall Silver Jubilee 2554 1x12 combo! Silver Jubilee-modellene er kjent for å være ballefete rockeamper (Slash, John Frusciante etc.), og cleankanalen skal visst være brukbar også (selv om det er kjipt at clean og vreng deler EQ, volumproblemer osv.). Gleder meg stort.

 

Prøv den grundig først.

Har prøvd noen Marshallcomboer (bl.a. Silver Jubilee) som låter kuk, selv om de låter kanon som topp.

6656157[/snapback]

 

Joda. Men nå er i alle fall 2554-comboen kjent som å låte vel så bra som sine brødre og søstre (er akkuratt samma innmaten som 50/25-toppen), og denne er visst original mtp. trafoer, høytalerelement, osv. Det jeg har hørt av Silver Jub. har i alle fall vært steinfett.

 

Har ikke spesielt mye mer tid til å se på amper av diverse slag (flytter på FHS straks), og siden jeg får (det jeg mener er) en akseptabel pris og denne ampen er akkurat det formatet og lyden jeg er ute etter, er det skikkelig blink. Fyren som selger den sier forøvrig at den låter ballefett. Man skal jo i utgangspunktet ikke stole på selgeren, men han ville faktisk ikke selge den til meg først når jeg kontaktet ham (annonsen var litt gammel, og han hadde bestemt seg for å beholde ampen selv istedet), men han tok kontakt en godt stund senere og tilba meg å kjøpe.

 

Blir spennende å se til søndagen, da.

 

Tenker forresten at jeg skal skaffe meg en Weber MASS 100w i samme slengen.

 

 

 

 

Hvem sin Silver Jub-combo prøvde du, forresten? Send for all del PM, hadde vært kjipt om det eventuelt var samme selger. :p

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
@HalTan: Syntes du S470DXQM er ett bra valg? Har skjønt at du er litt kresen så jeg spør deg... Hehe...

 

Forresten, kan jeg vippe whammy baren bakover på denne gitaren? Er avhengi av å ha det begge veier...

6651451[/snapback]

 

Synes du bør prøve gitaren skikkelig i butikken, jeg! Det er den eneste sikre måten å finne ut av slikt på. Funker den for deg, er det ingen grunn til å ikke kjøpe den. :)

 

Nå har ikke jeg spesielt mye snøring på hverken Ibanez eller Floyd Rose-type tremoloer, men har lest litt rundt om gitaren du prater om. Dersom det er en shredder/metalløks du er ute etter, ser det ut som den er et veldig godt valg. Tremoloen (ZR) er double-locking, og kan derfor herjes med både opp og ned og tilbake igjen dersom den er satt opp riktig, og etter det jeg har lest skal det visst være ganske høy kvalitet på ZR-tremoloene også (i motsetning til diverse lavkvalitetsutgaver av EDGE-tremoloen produsert for de billigste modellene). Når man kjøper en gitar med et slikt tremsystem er det _VIKTIG_ at systemet er av god kvalitet. Et flytende tremolosystem av lav kvalitet vil være vanskelig å holde stemt og vil fort miste intonasjon (gitaren blir ujevnt stemt over gripebrettet) grunnet slitasje på alt alt alt for mykt og lite gjennomførte metalldeler. Husk å få en som kan det til å sette opp gitaren skikkelig for deg, og be aller helst om å få lære det mens han/hun gjør det. Å justere/intonere osv. en flytende tremolo er en ganske stor jobb, og det er mye man bør skjønne seg på før man i det hele tatt prøver. (Finnes sikkert en haug med sider på nettet som tar for seg temaet).

 

I følge specsene på Ibanez sine sider er det mahognykropp med lønnetopp på gitaren. Mahogny er et godt valg om du skal spille rockenråll og tyngre (litt mørk lydkarakter), lønnetopp er selvfølgelig smak og behag. Det er også Wizard II-hals, noe som er blant de (om ikke den) aller tynneste halsene som er å få på en elektrisk gitar. Du bør virkelig like syltynne halser for å ville ha en gitar med Wizard II, bare så det er sagt. Pickupene kan jeg ikke si stort mye om, men jeg vet at veldig mange bytter ut pickups i denne type Ibanezer fordi de rett og slett ikke holder samme standard som resten av fjøla. Det er selvfølgelig også smak og behag, det er i alle fall ingen tvil om at de _funker_ til tyngre musikk. Kjekt med en singlecoil i midten også.

6654313[/snapback]

Takk for gode tips! :)

 

Jeg har glant litt mer da, og sett at S470 som ikke har lønnetopp, men er ellers helt lik S470DXQM koster 1000kr mindre. Mye penger å spare på dette. Men nå må jeg nesten spørre. Hva er bra med lønnetopp? Er det virkelig verdt å betale 1000kr for det? Og det med Wizard II halsen. Du sier at man burde like dette godt før man kjøper det. Mener du at denne er fryktelig tynn og ubehagelig å spille på? Det er da litt bra med tynn hals, da man kommer lettere til strengene, hvis man har litt mindre hender. Jeg har ikke all verdens groveste hender heller, så det vil kanskje være bra til meg? Jeg får vel grovere hender etterhvert da.. Men da er jeg vel allerede vant til det.. Hehe..

Lenke til kommentar

AnaXyd: Litt små-generelt om lønnetopper:

 

Det hevdes at lønn, som er et mye hardere og tettere materiale enn feks velkjente materialer som mahogny, or (alder), ask (ash) etc kan gi utsalg i sustain/ressonans i gitaren. (jepp, det er ressonans i en planke også) på den måten at lønn gir mer/annerledes respons enn si en rein mahognykropp.

 

Jeg bygde en telecaster av et helt stykke lønn (med antydninger til birdseye) og den gitaren gav en helt utrolig sustain, men veide ca 418 kg. (gav den bort til en god venn av meg, med litt bedre utviklet skulder- og nakkemuskulatur)

 

En annen ting er at lønn finnes i diverse figurasjoner: flamme, quilt, birdseye etc etc, og bidrar til å heve det estetiske resultatet. Lønnetopper er som oftest todelt, og da bokdelt. Dvs stykket er delt på langs, og deretter brettet ut (som å åpne en bok) slik at du ser to stykker som ser speilvendte ut (faktisk er de jo det)

 

TWAS kan sikkert supplere med mer trivia om lønn/lønnetopper.

 

....beklager den noe rotete og lite gjennomtenkte bruken av paranteser og tegn, håper du skjønte det vesentligste.

Lenke til kommentar

Nuvel. For det aller første strides de lærde fremdeles om den faktiske effekten av lønnetopp (noen hevder mer sustain og litt ekstra "bit" i de høyere registrene), og for det andre er det helt sikkert ikke snakk om en lønnetopp av betydelig tykkelse (om jeg tipper rett..). Er det laminat, er det kun for syns skyld. Spør du meg, Anaxyd, bør du absolutt droppe lønnetoppen. Jeg synes egentlig ikke quilt-top ser bra ut i det hele tatt, og i alle fall ikke på en slik "shredder"-gitar.

 

Når det gjelder Wizard II-halsen, er det sikkert sant at den passer folk med små hender, men det er nok ene og alene et spørsmål om smak om spillestil. Jeg har forholdsvis små hender, og jeg liker absolutt ikke "tannpirkerhalser" alà Wizard II, men foretrekker Fender C-shape. Du bør nok prøve dette i en butikk. :)

Lenke til kommentar

Som sagt:

 

Det hevdes at lønn, som er et mye hardere og tettere materiale enn feks velkjente materialer som mahogny, or (alder), ask (ash) etc kan gi utslag i sustain/ressonans i gitaren. (jepp, det er ressonans i en planke også) på den måten at lønn gir mer/annerledes respons enn si en rein mahognykropp.

6658224[/snapback]

 

(forfatterens uthevelser)

 

Er forresten ganske enig i at figured maple ikke ser bra ut på hva som helst. En vintage cherry sunburst Les Paul med internasjonale flammer, derimot.....

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Juda, leste posten din. Men ville bare utheve at effekten av en lønnetopp sannsynligvis ikke er spesielt merkbar på lyden, i alle fall ikke i dette tilfellet.

6658534[/snapback]

 

Hehe, med mindre han er Eric Johnson incognito...

 

Men seriøst, den massive lønne-telecastern var et monster på sustain. Vi snakker da nesten 2" treverk og som nevnt 698 kilo.

 

Du har også rett i at lønnetopper på denne type gitarer ofte er av svært tynn kvalitet, og har derfor minimal, om noen som helst, innvirkning på lyd. Bare estetikk, mao.

 

Hvordan var det, kjøpte du den straten du snakka om for hundre år siden? Fornøyd?

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Har hatt den i 895 år snart, så ja. Hehe.

 

Den har vært min nummer 1 siden jeg kjøpte den (litt under ett år siden, eller noe slikt), og jeg har ingen planer om å pensjonere den ennå. Det eneste jeg har å utsette på den er at den trenger sliping/filing/oppsett/bytte/whatever av bånd snart, og at jeg skulle ønske den hadde vintage-type trem (men det er det fint lite jeg kan gjøre med).

 

 

Uansett, den låter faktisk ganske bra. Hadde vært fint med litt mer trøkk i mikkene i noen sitausjoner, men jeg har begynt å vende meg til sjarmen ved en singlecoil som hyler av smerte.

:)

 

 

 

 

(Nå for tiden har jeg forresten helt ekstremt lyst på en Les Paul Junior med enkel P90 og sunburst-finish. SIKLE).

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Hadde ikke sagt nei takk til en LP Junior heller jeg heller, på den annen side er det mange gitarer jeg vil ha.

Er på nippet til å selge min kremhvite amerikaner for å kjøpe meg en japansk sunburststrat. Deretter blir det nok en slags LP eller SG.

 

Uansett, oppfordrer alle til å sjekke ut Uhørt-sidene til det nye countrybandet mitt, Kentucky Chickenpickers.

Foreløpig ligger det kun èn låt ute, men vi har massevis av låter på gang, så nye vil kanskje komme så tidlig som i morgen.

Sjekk det ut, og kom gjerne med deres egne Uhørt-profiler.

Kentucky Chickenpickers

 

Kaptein Halvdan: Veit ikke hva han gav for den, sorry mac.

 

Tumbleweed: Internasjonale flammer, wtf?

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...