Gå til innhold

Samsung med enorme skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan jo komme med ett estimat for hvor mange pixels som trengs for å duplisere den samme detaljgraden som øyet har. Jeg skjønner ikke helt problemet med en slik analogi. Det er jo bare snakk om å finne en maks grense.

 

PS: hvorfor går quoten din utifra at ett bueminutt er det minste vi kan se med øyet? Er det bare ett tall tatt ut av lufta elelr er det basert på noe?

 

AtW

 

Hvorfor kan man ikke si hvor mange pixler et øye har?

Jeg klarer faktisk ikke å forklare det, det går mye på at øyet konstant beveger seg og derfor vil det avhenge av hvor lang tid du måler oppløsningen i, hvor du har fokus, osv.

 

Tror denne linken forklarer det mye bedre enn meg Notes on the Resolution and Other Details of the Human Eye

 

Når det gjelder det du kaller bue minutt er det litt mer komplisert.

Arc Second

abbreviated arcsec. A unit of angular measure in which there are 60 arc seconds in 1 arc minute and therefore 3600 arc seconds in 1 arc degree. There are 206,265 arcseconds per radian. One arc second is equal to about 725 km on the Sun.

 

Arc Degree

a unit of angular measure in which there are 360 arc degrees in a full circle.

 

Arc Minute

one 1/60 of a degree.

Lenke til kommentar
Du kan jo komme med ett estimat for hvor mange pixels som trengs for å duplisere den samme detaljgraden som øyet har. Jeg skjønner ikke helt problemet med en slik analogi. Det er jo bare snakk om å finne en maks grense.

 

PS: hvorfor går quoten din utifra at ett bueminutt er det minste vi kan se med øyet? Er det bare ett tall tatt ut av lufta elelr er det basert på noe?

 

AtW

 

Hvorfor kan man ikke si hvor mange pixler et øye har?

Jeg klarer faktisk ikke å forklare det, det går mye på at øyet konstant beveger seg og derfor vil det avhenge av hvor lang tid du måler oppløsningen i, hvor du har fokus, osv.

 

Tror denne linken forklarer det mye bedre enn meg Notes on the Resolution and Other Details of the Human Eye

 

Når det gjelder det du kaller bue minutt er det litt mer komplisert.

Arc Second

abbreviated arcsec. A unit of angular measure in which there are 60 arc seconds in 1 arc minute and therefore 3600 arc seconds in 1 arc degree. There are 206,265 arcseconds per radian. One arc second is equal to about 725 km on the Sun.

 

Arc Degree

a unit of angular measure in which there are 360 arc degrees in a full circle.

 

Arc Minute

one 1/60 of a degree.

Jeg vet hva ett buemintt er, jeg bare lurte på hvorfor bueminutt er brukt som den minste størrelsen vi kan se i regnestykke.

 

Det er jo forsåvidt greit at det avhenger av mange faktorer, men det er jo vanlig å måle slik under ideelle forhold, altså hvor høy oppløsning kan vi se under ideelle forhold, om vi ser lenge på ting osv. Det er jo feks vanlig å regne 6 fotoner som den minste mengede av lys vi kan se.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

 

Ble imponert over antall farger på den ene skjermen!

Oppløsningen er på 1920x1080 punkter og skjermen kan vise 68,7 milliarder farger.

68,7 milliarder!!!!! Stemmer dette tallet? 24bit tilsvarer ca 16,7 millioner farger, men på denne TV'en snakker vi altså om et tall som er ca 4000 ganger høyere!? Imponerende tall i allefall. :!:

12 bit er det.

42 plasma skermen dems har 13 bit (HD 12 bit)

den gir deg : 549 milliarder farger !! og 10000:1 i Kontrastforhold

 

Å de kommer Snart i butikken.

Endret av magfa
Lenke til kommentar

Klarer meg fint med mindre skjermer enn dette, ikke bare fordi jeg ikke har fysisk plass til det, men jeg vil ganske enkelt ikke ha noe så stort. En 42" skjerm holder sikkert masse for meg (selv om jeg skal ha meg prosjektor, blir sikkert "litt" mer enn 42" bilde fra den :blush: )

Men ikke for det, jeg hadde ikke hatt så mye imot å fått noe sånn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...