Gå til innhold

iFrames, hvordan programmerer jeg det inn?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å lager nytt design på BrøttumLAN sine sider. Designet jeg har nå er "delvis" inspirert av Gaiastova.no, men jeg vil gjerne slippe unna de copyright-horene (sorry, måtte bare uttrykke mitt hat) med tiden..

 

Jeg vil lage en side der jeg har fire åpne html-filer, top.html, menuleft.html, menuright og <sidenavn>.html

 

Hvordan koder jeg dette inn i siden? Jeg bruker delvis FrontPage, Mozilla og OpenOffice sine html-editors

 

*TiTaN*

Endret av *Titan*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...) men jeg vil gjerne slippe unna de copyright-horene (sorry, måtte bare uttrykke mitt hat) med tiden..

Akkurat hva mener du med det? Hvis det betyr det jeg tror, kan du bare glemme min hjelp her i forumet, og jeg er sikker på at mange andre mener det samme som meg om den saken.

sjekk ut likheten mellom sidene da :p

 

*copy-paste* :whistle:

Lenke til kommentar

Hahaha, når du først valgte å rippe en webside så valgte du gaiastova.no!? Det er noe av det dummeste jeg har sett på lenge! :lol:

 

Over til topic: Jeg anbefaler at du holder deg unna tabeller og frames for enhver pris. Jeg går ut fra at du er nybegynner, og da er det dumt å begynne på feil spor. Det er en stickytråd i denne kategorien med en mengde guider for nybegynnere, anbefaler at du tar en titt på den.

Lenke til kommentar
Hahaha, når du først valgte å rippe en webside så valgte du gaiastova.no!? Det er noe av det dummeste jeg har sett på lenge! :lol:

 

Over til topic: Jeg anbefaler at du holder deg unna tabeller og frames for enhver pris. Jeg går ut fra at du er nybegynner, og da er det dumt å begynne på feil spor. Det er en stickytråd i denne kategorien med en mengde guider for nybegynnere, anbefaler at du tar en titt på den.

Så enig, så enig Lokaltog. Jeg trodde tabeller, frames og iframes var fine ting. Helt til jeg skulle designe 4 nettsteder som brukte samme rammeverket, og som i tillegg skulle være mulige å skrive ut på en fornuftig måte. Da oppdaget jeg at XHTML, CSS og divtaggen var løsningen. Tok dobbelt så lang tid på første, og ca 1/4 på de tre andre.

 

*Titan*:

Ta en kikk på disse webstedene i tillegg til stickytrådene.

 

The CSS Playground. Innen visse grenser lar han deg rebruke kode. Han har eksempler under layout der han får til samme effekt uten bruk av iframe/frames.

Sitepoint

W3schools

A list apart

 

Ja det finnes mange flere. Søk på Google.

 

Poenget er at du kan få til sidene bedre med å bruke <div>tagger.

 

Så dropper du FrontPage. Er et ubrukerlig program til webdesign fordi det lager altfor mye røkkel i koden. Vil du ha et gratis program for Windows laster du ned TSW WebCoder 5. Et glimrende program med Preview.

Lenke til kommentar
Hahaha, når du først valgte å rippe en webside så valgte du gaiastova.no!? Det er noe av det dummeste jeg har sett på lenge! :lol:

 

Over til topic: Jeg anbefaler at du holder deg unna tabeller og frames for enhver pris. Jeg går ut fra at du er nybegynner, og da er det dumt å begynne på feil spor. Det er en stickytråd i denne kategorien med en mengde guider for nybegynnere, anbefaler at du tar en titt på den.

Så enig, så enig Lokaltog. Jeg trodde tabeller, frames og iframes var fine ting. Helt til jeg skulle designe 4 nettsteder som brukte samme rammeverket, og som i tillegg skulle være mulige å skrive ut på en fornuftig måte. Da oppdaget jeg at XHTML, CSS og divtaggen var løsningen. Tok dobbelt så lang tid på første, og ca 1/4 på de tre andre.

 

*Titan*:

Ta en kikk på disse webstedene i tillegg til stickytrådene.

 

The CSS Playground. Innen visse grenser lar han deg rebruke kode. Han har eksempler under layout der han får til samme effekt uten bruk av iframe/frames.

Sitepoint

W3schools

A list apart

 

Ja det finnes mange flere. Søk på Google.

 

Poenget er at du kan få til sidene bedre med å bruke <div>tagger.

 

Så dropper du FrontPage. Er et ubrukerlig program til webdesign fordi det lager altfor mye røkkel i koden. Vil du ha et gratis program for Windows laster du ned TSW WebCoder 5. Et glimrende program med Preview.

Vel, faren min selger webløsninger for HA-nett, så jeg har lært litt fra han.. -HA-nett har et overskudd på rundt 50 mill. i året, så de gjør sannsynligvis jobben sin riktig! Allikevel så likte jeg designet til Gaiastova.no (by HA-nett), og det er altså utgangspunktet mitt. - Men takk for linkene, skal sjekke de ut :yes::thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm.. Men OK. La oss si at jeg absolutt vil ha en side oppbygd av frames; HVA SKAL JEG GJØRE????

Altså:

 

Frames er en GAMMEL greie, et konsept de aller færreste her på forumet har vært borti de siste årene. Jeg brukte frames en del før, men har ikke rørt det på minst to år, og husker derfor veldig lite (faktisk så godt som ingenting) av hvordan man lager en frames-basert webside. Det gjelder sannsynligvis også de fleste andre som henger i WDS-forumet. Du kan gjøre følgende:

 

* Satse på at en eller annen fjott fortsatt driver med frames og ønsker å lære deg det,

* Søke på Google (noe du garantert ikke har gjort ennå), eller

* Lese artiklene i stickytråden og bli overbevist om at det du forsøker å lære deg er FEIL.

 

Og et par kommentarer til de siste postene dine:

HA-nett har et overskudd på rundt 50 mill. i året, så de gjør sannsynligvis jobben sin riktig!

Nei, nei, nei. Greitnok, de går med bra overskudd, men dersom de står bak gaiastova.no så kan jeg som webutvikler si at de IKKE gjør jobben sin riktig.

 

HVA SKAL JEG GJØRE????

Roping gjør ikke at vi får mer lyst til å hjelpe deg. Faktisk får jeg mye mindre lyst av det. Overraskende? :roll:

Lenke til kommentar
Hmm.. Men OK.  La oss si at jeg absolutt vil ha en side oppbygd av frames; HVA SKAL JEG GJØRE????

*Titan*

Tar du deg tid til å se på eksemplene fra The CSS Playground ville du sett at han får til akkurat samme effekten med <div> og strict XHTML 1.0. Noen av eksemplene ser akkurat ut som om du hadde brukt frames. Og du risikerer ikke å bli beskyld for plagiat.

 

Ulempen med frames og tabeller er at du lærer deg en måte å kode websider på som bare fungerer på pc-skjermer, og som Lokaltog skriver, frames er gammel tankegang. Men i dag øker mengden med mobile enheter med høy oppløsning og høy overføringshastighet, integrerte browsere i TV og annet utstyr. Da må man kode slik at det er lett å få til sider som kan fungere på alle typer utstyr. Derfor er XHTML, CSS og noen andre standarder framtida. Så like godt å lære seg det med en gang. Og ikke minst at man faktisk kan gi nettleseren selv mulighet til å velge hvordan han ønsker at sidene skal se ut. Faktisk så fjerner du deg fra begrensinger ved å bruke <div> taggen. Har du lært deg XHTML og CSS vil du ha full kontroll over design, og kan få til hva du vil. Bare sjekk hvordan Stu Nicholls endrer sideutseende på CSS Playground ved hjelp av ulike CSS oppsett.

 

Vel, faren min selger webløsninger for HA-nett, så jeg har lært litt fra han.. -HA-nett har et overskudd på rundt 50 mill. i året, så de gjør sannsynligvis jobben sin riktig!

 

HA-nett lager sikkert brukbare publiseringsløsninger for internett, uten at jeg har prøvd dem. Men de kan ihvertfall ikke kode HTML. Sidene til HA-nett validere ikke i det hele tatt, og aller verst, de angir ikke engang hva slags standard som er brukt (Doctype).

 

PS!

I henhold til Dun & Bradstreet har HA-nett (Hamar Nettsenter) følgende økonomiske resultater.

 

År 2001 2002 2003

Totale inntekter 4,374 4,146 7,113

Driftsresultat 49 -105 -473

Årsresultat 82 -74 -339

Beregnet egenk. 356 391 405

 

Beklager litt dårlig oppsett

Lenke til kommentar
:love: Notepad :love:

Hehe, tydelig at du er fersk i faget.

 

Notepad er et veldig dårlig program til å lage websider i, det finnes vel knapt ett godt argument for å bruke dette programmet fremfor andre, mer avanserte programmer som Dreamweaver (code view) og andre editorer med såkalt syntax highlighting.

 

Anbefaler at du tar en titt på de tallrike editor-trådene på forumet her (minst 5 den siste måneden), der vil du garantert finne en editor som er tusen ganger bedre enn Notepad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...