Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke anbefal din ISP til naboer!


Anbefalte innlegg

Håper det aldri blir bredbånd via strømnettet.  Dette forstyrrer alle radiofrekvenser i kortbølge og delvis i VHF båndene.

Til nå er utstrålingen alt for høy på disse til å bli godkjent  :thumbup: 

Hvis det blir implementert så emigrerer jeg til indre Mongolia.

 

la7dfa.com

For å si det sånn, så har Lyse allerede implementert forsøksordning på dette. Så bredbånd over strømnettet finnes allerede.

Jeg kjenner også til folk som har fått inett via strømnettet. Grunnen til at dette ikke tar av er lave hastigheter, støy, krav til litt kvalitet på strømkabelene og pris.

Prisen skulle da etter sigende være veldig lav, eller? For kunden mener jeg... :ermm: :!:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Håper det aldri blir bredbånd via strømnettet.  Dette forstyrrer alle radiofrekvenser i kortbølge og delvis i VHF båndene.

Til nå er utstrålingen alt for høy på disse til å bli godkjent  :thumbup: 

Hvis det blir implementert så emigrerer jeg til indre Mongolia.

 

la7dfa.com

For å si det sånn, så har Lyse allerede implementert forsøksordning på dette. Så bredbånd over strømnettet finnes allerede.

Jeg kjenner også til folk som har fått inett via strømnettet. Grunnen til at dette ikke tar av er lave hastigheter, støy, krav til litt kvalitet på strømkabelene og pris.

4168674[/snapback]

 

Vel, jeg vet ikke hva du mener er lave hastigheter, men naboen min som er med på dette forsøket ligger ihvertfall mellom 3 og 3,5 Mb/s. Og prisen han betaler er ikke mye å snakke om heller.

 

Når det gjelder støy og kvalitet på strømkabler kan jeg ikke uttale meg.

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke er sentralen din som er overbelastet da?

Det er nok linjene inn som sikkert er problemet, NGT (og telenor) har solgt samme varen mange ganger her...

4134480[/snapback]

 

Har man ikke en dedikert linje ut til seg når man har telefon? Skulle tro flere folk kun affisere båndbredden til nærmeste sentral, og videre "innover" i nettet. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte hvordan telefonnettet er bygd opp? Trodde feks telefonsamtaler alltid brukte det samme frekvensbåndet, og det er jo ikke slik at man ikke kan ringe om naboen ringer....

 

AtW

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det vel ingen eller få som bruker strøm nette direkte. Dvs. at de bruker kun bruker samme linjene/grøftene til å legge fiber. Å levere internett direkte via strømnett er vist nok ikke en god nok løsninng etter hva jeg har fått med meg. Får selv fiber via strømnetes infastruktur over nyttår en gang. Dette er fra Haugaland kraft. Samme oppleget som lyse. De levere nå en pakke med telefon, digital 'kabel tv' og internett. koster ca 850 i mnd. dette med en 4 mbit linje og 1150 for en 10 mbit linje. De kan også levere 50mbit linje til 1700 i mnd.

 

Har selv slitt med linje som ikke levere det den skal. Har en 1mbit SDSL linje fra Catch. Denne har vært meget ustabil siste par månder. Grunnen er enekel. Det er flerne abn. på linjen som gjør at jeg må lide. Har en linje lengde på utrolge 13.264 meter (1.3 mil!) Har da linjen på eget ansvar og må betale evt. feilsøking selv...

 

Uannsett så er jeg glad fiber'n snart er på plass og at jeg slipper å ha noe med Bluecom å gjøre. Som kjent så har jo de overtatt catch sine privat kunder. Hadde en dialog med catch om redusert pris etc. pga mine dårlige linjer, men denne 'falt i gjord' når jeg skulle bruke bluecom sin kundeservis (hvor jeg må bruke lange tider på venting bare for å komme gjennom på telefon til dem).

 

Viktig og få med seg at det er en stor forskjell på å levere nett via strøm og levere den i samme infastruktur i egne fiber kabler. Fiber er vel det som er mest stabilt og fremtidsrettet med tanke på at tv og nett vil smelte mer i sammen i åra som kommer.

 

Ps. Den artiklen som det er link til (digi.no) er jo steingammel! fra 2001... Tror ikke alt som står der er like relevant enda.

Lenke til kommentar
Håper det aldri blir bredbånd via strømnettet.  Dette forstyrrer alle radiofrekvenser i kortbølge og delvis i VHF båndene.

Til nå er utstrålingen alt for høy på disse til å bli godkjent  :thumbup: 

Hvis det blir implementert så emigrerer jeg til indre Mongolia.

 

la7dfa.com

For å si det sånn, så har Lyse allerede implementert forsøksordning på dette. Så bredbånd over strømnettet finnes allerede.

Jeg kjenner også til folk som har fått inett via strømnettet. Grunnen til at dette ikke tar av er lave hastigheter, støy, krav til litt kvalitet på strømkabelene og pris.

4168674[/snapback]

 

Jepp!

Det er veldig dyrt og plasskrevendes utstyr som skal til for at det skal funke + signalforsterkere hver x antall meter eller km.. (husker ikke)

 

Jeg tok det opp med Telenor personlig under ett bredbåndsmøte for distrikt-Norge for ett års tid tilbake.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at ADSL er bare testet ut og "godkjent" som stabil når bare 30% av telelinjene i en kabel er ADSL. Det betyr at jo flere ADSL på kabelen, jo mindre stabil, og jo mindre fart.

Kom fiber, kom til meg :ermm:

3813154[/snapback]

 

Det er en kjent sak at isp'er overbooker linjene sine, for brukerne bruker aldri 100% av linjene sine hele tiden, dermed ville en 1:1 ratio på brukere:hastighet være bortkastede penger.

 

Det som skjer er at ADSL er bare testet ut og "godkjent" som stabil når bare 30% av telelinjene i en kabel er ADSL.

Var det en telemontør som sa dette?

For greia er at det går ett par kobberledninger til sentralen, som da går inn i dslammen, først der går alle adsl linjene sammen til en feit en.. men da er det ikke dsl lengre.. da er det atm som mest sannsynlig går i fiber eller på eldre sentraler som e3 linje (34mbit ellerno)

Så da har ikke sitatet "ustabil når 30% av telelinjene i en kabel er adsl" noen mening =)

Men som nevnt ovenfor så mente han sikkert at isp'ene overbooker linjene sine, men da vil jeg heller tro at de overbooker med 30% istedet for xxx%.

 

Men nå har jeg hørt om flere som ikke har fått adsl pga sentralen ikke har mere kapasitet, ngt har blant annet opplyst om dette til en kompis av meg, så jeg vil tro at du har noen problemer med linja di jeg... (og det har jeg vondt for å tro at er pga flere adsl linjer...)

Lenke til kommentar

Var det en telemontør som sa dette?

For greia er at det går ett par kobberledninger til sentralen, som da går inn i dslammen, først der går alle adsl linjene sammen til en feit en.. men da er det ikke dsl lengre.. da er det atm som mest sannsynlig går i fiber eller på eldre sentraler som e3 linje (34mbit ellerno)

Så da har ikke sitatet "ustabil når 30% av telelinjene i en kabel er adsl" noen mening =)

 

Det går faktisk ikke bare et par kobberledninger inn til sentralen, det er mange par i en telekabel, og det blir gjerne flere par/tykkere kabler jo nærmere sentralen man kommer.

 

Om jeg har forstått O.B. Lix rett, så mener han altså at antallet ADSL-abonnement på hovedkabelen fra sentral og videre ut til fordelingsskap/abonnenter ikke bør være over 30% av alle linjene for å ikke få for mye crosstalk og forstyrrelser -men da spiller det ingen rolle hvilken ISP de har, da alle ISP'er bruker samme kobbernettet... Om dette med 30% overhodet har noe for seg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...