Gå til innhold

Religioner- naive svar på vanskelig spm?


Anbefalte innlegg

For mennesker er det umulig å tenke seg ingenting. Vi klarer det ikke.

Et eksempel jeg kan ta på "svakehet" i menneskenes hjerne. Prøv å forestill deg en farge som ikke finnes. Det går ikke! På samme måte som hvis en aldri hadde sett fargen gul. Ville vi aldri klart å forestillt oss fargen før vi så den.

 

Når folk sier vi har en skaper biter de seg selv i halen for en må ha skapt skaperen osv.

 

Jeg tror grunnen til religion er at mennesker vil ha svar! Mennesker trenger håp.

 

 

Men det jeg ikke fatter, er at med dagensforskning og kunnskaper at folk fortsatt tror på dette. Kan til en viss grad skjønne det før for da visste de ikke bedre, men nå??

 

Det handler jo om at vi er ikke klarer forstå det, men vil forstå det! Men at en gud finnes er jo latterlig naivt, det er jo et helt latterlig svar åp det hele...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs egentlig på hvordan en definerer en gud.

 

Er en gud en person? En kraft? En energikilde? En skaper? Et sort hull? osv.

 

De fleste religioner setter opp en gud som et menneskelig vesen - som bryr seg om hvordan vi mennesker har det.

 

Om dette hjelper folk i dagliglivet så sier jeg lykke til, og ønsker dem alt godt. På mange måter er det sikkert befriende å tro på noe så sterkt at det fremstår som en visshet. Og om det er det som trengs for å klare seg gjennom dagen har ikke vi andre noe med å legge oss opp i det - like lite som de troende har noe med å legge seg opp i hva ikke troende gjør.

 

Og selv i dag finnes det uløste vitenskaplige gåter. Som f.eks. hva som er den fundamentale kraften. Kanskje dette er Gud?

Lenke til kommentar
For mennesker er det umulig å tenke seg ingenting. Vi klarer det ikke.

Et eksempel jeg kan ta på "svakehet" i menneskenes hjerne. Prøv å forestill deg en farge som ikke finnes. Det går ikke! På samme måte som hvis en aldri hadde sett fargen gul. Ville vi aldri klart å forestillt oss fargen før vi så den.

 

Når folk sier vi har en skaper biter de seg selv i halen for en må ha skapt skaperen osv.

 

Jeg tror grunnen til religion er at mennesker vil ha svar! Mennesker trenger håp.

 

 

Men det jeg ikke fatter, er at med dagensforskning og kunnskaper at folk fortsatt tror på dette. Kan til en viss grad skjønne det før for da visste de ikke bedre, men nå??

 

Det handler jo om at vi er ikke klarer forstå det, men vil forstå det! Men at en gud finnes er jo latterlig naivt, det er jo et helt latterlig svar åp det hele...

Om ikke mange år vil de finne bitte små atomer eller hva enn det kalles der man trodde det ikke fantes noe (ref. CERN artikkelen i avisen for noen dager siden).

 

Bare fordi et menneske ikke kan tenke seg noe den aldri har opplevd, betyr jo ikke det at det er en svakhet. Det logiske vil være at om man aldri har lært, sett eller hørt om noe, så kan man ikke vite noe om det. Det har ingenting med hjernen til mennesket å gjøre. Og det å tenkte på ingenting er vel det de som mediterer gjør, så det er mulig å ikke tenke på noe.

 

Jeg tror ikke noe på The Big Bang teorien eller noen av de andre teoriene om at livet har startet på ett bestemt tidspunkt. Jeg tror det alltid har vært liv, kanskje ikke slik vi definerer liv, men ørsmå partikler som har flydd rundt i verdensrommet og kanskje truffet på hverandre en eller annen gang og på den måten skapt noe nytt. En treffer en annen, de blir til noe, så treffer de på en ting til og slik fortsetter det til det blir noe.

 

Om verdensrommet er så stort, så er det naivt å tro at vi er den eneste levende organismen. Hvorfor kunne det ikke vært noe som hadde skapt oss, er det virkelig så vanskelig å tro i forhold til big bang eller gud? Ingen vet hvorfor ting skjer, vitenskap er bare gjettning gjennom å gjøre en del forsøk, men det er ikke det endelige svaret. Sorte hull er jo et fint eksempel på det, forskerne vet litt hva som skjer rundt det, det vet ikke hvorfor de er der, hva slags funksjon de har, men de vet litt og de lærer stadig nytt. Men! når de beveger seg inn til sentrum av det sorte hullet, da kan man kaste _alt_ man vet om _alt_. Utrolig spennende, og vi vil sannsynligvis aldri få svar på hva det er, om vi ikke blir kontaktet av en med fasiten som kan fortelle oss alt.

 

hilram: Ateisme forbigår ikke alle vanskelige spørsmål, snarere tvert om. De er bare ikke naive nok til å tro at "Gud" skapte alt slik det står skrevet i bibelen. Ateistene er de som gjør at ting blir presset fremover, de vil ha svar på spørsmålene de ikke føler bibelen kan gi dem og på den måten gir oss muligheten til å se ting fra et annet perspektiv.

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig ikke tanken "ingenting" er så vanskelig å tenke seg. Den er ikke mer abstrakt enn tallet 0, synes jeg.

For meg så er tallet 0 som et tomt bord, eller en tom lommebok, det vil si at vi ikke har noe i noe annet.. om du skjønner hva jeg mener. Men tanken å tenke seg ingenting er for meg umulig, tenk deg ingenting, ingen farge (ikke mørke heller!) ingenting.. jeg klarer det ikke. hehe, merkelige greier

Lenke til kommentar
hilram: Ateisme forbigår ikke alle vanskelige spørsmål, snarere tvert om. De er bare ikke naive nok til å tro at "Gud" skapte alt slik det står skrevet i bibelen. Ateistene er de som gjør at ting blir presset fremover, de vil ha svar på spørsmålene de ikke føler bibelen kan gi dem og på den måten gir oss muligheten til å se ting fra et annet perspektiv.

Veldig godt svart! Men er ateisme bare innen religion.. ? :hmm:

Lenke til kommentar
Finnes det ikke en Gud, er ikke døden noe å frykte, for da har man vært død i en evighet før man ble født...

Det er en selvmotsigelse... eller paradoks som mange av dere kristne kaller det.... :ermm:

 

EDIT: Eg har overlevelse instinkt, men synes ikke konseptet død i seg selv er så skummelt. Hvis eg får kreft når eg er 70 så kommer eg til å ta det med ro og tenke at tiden er inne... (regner eg med)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

For meg er det merkelig å tro at det er en gud som står bak det.

 

Jeg mener det er en naturligforklaring på allt! Og alle lurer jo på senrale ting som hvorfor vi er hvor vi kommer fra etc. Vitenskapen har teorier men hvordan allt er, er det ingen som kan vite! Vi kan ikke forestille oss noe vi ikke vet det går bare ikke.. Å lete etter svar hvor svaret ikke finnes går jo ikke. Hvordan kan vi finnet et svar hvor svaret befinner seg før allt?

 

En litt rar tanke er jo at vi faktisk vet så lite... At læren ikke går så langt tilbake... Altså fortalt far til søn gjennom alle år så skal vi ikke gå så langt tilbake før intet er husket...

 

ta feks "adam og eva" de visste de var de første, hvorfor er ikke den beretningen gått på folkemunn videre? (ikke at den er sann men et eks)

Lenke til kommentar

off topic men. det er ikke vanskligt og ikke tenke på noe. prøv og sitte inni et helt stille rom uten lys. viktigt at du ikke har noen fysiske behov, som mat eller avføring. det er ikke akkuratt vanskligt. men jeg greier det ikke om noen andre er inni samme rommet, eller det er noen lyd. det er som og sove, men man sover ikke. vanskligt og forklare.

 

det kan også vere en idè og prøve det i badekaret, siden man da nesten ikke kjenner noe som helst

Lenke til kommentar
off topic men. det er ikke vanskligt og ikke tenke på noe. prøv og sitte inni et helt stille rom uten lys.

I et stille rom uten lys så ville eg nok tenkt ennda mer enn eg ville gjort til vanlig... tenker konstant på noe

 

Forøvrig så føler eg at kristne har en ide om at vi mennesker ikke er i stand til å forstå verden eller gud. For meg så virker dette som en unskyldning til å ikke stille logiske kritiske spørsmål.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Forøvrig så er det ikke særlig fantastisk at han finnes, han kom til verden som alle andre mennesker. 2 Mennesker har samleie... og resten vet du ;)

Ja, ja.. om man nå ikke tenker særlig lenger enn til nesetippen da.. :roll:

 

Synes tibbs hadde et godt poeng der.

Endret av pjuik
Lenke til kommentar

En ting er å tro en forstår.. Det du forklarer er at du kan simulere døden? Det er umulig du har en idè om hvordan det er! Men det er for et menneske umulig å vite hvordan noe er som de ikke har opplevd! Som feks det jeg sa med fargene..

 

 

At en gud er like fantastisk som oss... Vel nå er gud forklaringen på vår eksistens. Det du påvirker er et spm som biter seg selv i halen. Altså neon må ha skapt gud og du har der inført begrepet uendelighet da noen må ha skapt han som skapte gud osv....

 

Det jeg ikke fater er at menneske faktisk ikke klarer å slå seg til ro med at dette vet vi rett og slett ikke... Synes det er trist hvordan folk kaster bort livet sitt på religion... Tenk dere konsekvensene hvis vi en dag fikk beviset for hva som virkelig hadde skjedd...

Lenke til kommentar
Det jeg ikke fater er at menneske faktisk ikke klarer å slå seg til ro med at dette vet vi rett og slett ikke... Synes det er trist hvordan folk kaster bort livet sitt på religion... Tenk dere konsekvensene hvis vi en dag fikk beviset for hva som virkelig hadde skjedd...

Der er jeg enig med deg Bogan. Vi vet rett og slett ikke.

 

Men uansett synes jeg det er fasinerende å tenke over at vi i det heletatt er til. At universet med stjerner og planeter, alt liv på jorda, og også sannsynligvis andre steder i universet, at alt eksisterer. Hvor kommer vi fra, hvor kommer alt fra?

Det er det ufattbare som menneskene ikke evner å forstå.

 

Hva som virkelig har skjedd ja,.. mon tro om vi noen gang vil få vite det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...