Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger hjelp til valg av sykkel.

Jeg har lite erfaring med sykkel fra før av.

Den skal brukes til trening og vanlige sykkelturer.

Skal først og fremst brukes på asfalt, men også en del grus og noe i skogen. Er det en fordel å derfor ha dempere foran med lock-out?

 

Jeg er 190 og veier 70 kg.

 

Har sett på disse:

Everest Viper Disc '09

Hard Rocx Shock Machine Disc '09

Everest Renegade Disc '08

Trek 4400 disc

 

 

hva tror dere?

Har dere forslag til andre sykler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Diamant har noen bra sykler i den prisklassen. Hvor høyt er du villig til å gå?

 

http://www.gsport.no/Kategorier/Sykkel/Terreng/?query=true

 

Det samme gjelder også Nakamura: http://www.intersport.no/Misc/Product/?pro...id=411204(BC_4)

 

Jeg tenkte at kanskje 5-7000 ville vært greit. Men får man prutet noe særlig på prisen i store butikker som g-sport, intersport og oslo sportslager?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er ofte veldig enkelt å prute på sykler. Det enkleste er om du ber at de inkluderer ting du trenger, som pedaler, flaskestativ, flasker osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei

 

Lurer på om noen andre har sett, eller vet om det går ann å få tak i ro-sykler(row bike) i norge?

 

Link:http://www.rowbike.com/order-rowbike.html

 

så noen med det for litt siden man kan ikke finne det noen steder.

Tror nesten det må skaffes fra utlanet, men er ikke 100% sikker. Kjenner en som selv har det og må si det er en artig oppfinnelse ^^

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg noen nye pedaler og sykkelsko (har alltid syklet med vanlige sko og pedaler). Derfor lurte jeg på om kombi-pedaler er noe tess, eller om man bør gå for en full-blown klikk-pedal? Hva er i hovedsak forskjellen på de billigere og de litt dyrere pedalene? Og følger festemekanisme til skoen med pedalen, eller må man kjøpe sko som passer pedalen?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Det er veldig mange som ikke er så erfarene med sykkelsko som liker å ha combi-pedaler, fordi det gir dem muligheten til å ikke være klikket inn. Mange mener at man ikke kan bruke klikkpedaler uten sykkelsko, men det er egentlig en vanesak. Det er ikke det mest behagelige, men er fult mulig å bruke.

Forskjellen mellom billige og dyre pedaler ligger i matrealvalget. Dyrere pedaler veier mindre, har en bedre aksling (de dyreste er ofte i titan) og har bedre fjærer i låsemekanismen.

Når du kjøper pedaler får du med cleats til å feste i skoen, når du kjøper sko så vil alle MTB sko ha hull som vil passe til combipedaler og mtb klikkpedaler, mens landeveissko vil ofte bare ha feste til cleats type Look KèO eller Shimano Dura Ace.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Hva tror dere om disse? eventuelt andre forslag til rundt 400.

Hadde jeg vært deg ville jeg valgt vanlig klikkpedaler i stedet for kombi. Det tar litt tid å venne seg til det, men når du først er i gang vil du få bakoversveis over hvos mye bedre tråkk du får. Shimano SPD serien tilbyr mange bra pedaler. Her finner du pedaler i din prisklasse og oppover. Crank Brother tilbyr også pedaler, men har ingen erfaring med disse. Ut i fra hva jeg har skjønt sykler du terrengsykling så da står valget mellom Shimano eller Crank Brothers pedal.

 

Ha en fortsatt fin kveld :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg kobipedaler og er veldig fornøyd med det til deler av mitt bruk.

Det er i min mening nettopp bruken som avgjør hva slags pedaler man skal kjøpe.

 

Til daglig sykler jeg på jobben og en tur på butikken, og da dette er såpass korte turer, gidder jeg ikke å bruke sykkelsko.

Når jeg skal ta meg en treningstur langs veien så har jeg god tid til å ta meg bryet med å sparke pedalene en halv runde, så jeg får klikket meg fast.

Derimot når jeg skal sykle i terrenget foretrekker jeg rene klikkpedaler, da det er jævla tuklete å få på kombipedaler til å klikke på i fart på smal sti.

 

Og du får like mye ut av tråkka på kombipedaler som du får av vanlige klikkpedaler, når du først har "klikka" deg fast.

Lenke til kommentar
Selv har jeg kobipedaler og er veldig fornøyd med det til deler av mitt bruk.

Det er i min mening nettopp bruken som avgjør hva slags pedaler man skal kjøpe.

 

Til daglig sykler jeg på jobben og en tur på butikken, og da dette er såpass korte turer, gidder jeg ikke å bruke sykkelsko.

Når jeg skal ta meg en treningstur langs veien så har jeg god tid til å ta meg bryet med å sparke pedalene en halv runde, så jeg får klikket meg fast.

Derimot når jeg skal sykle i terrenget foretrekker jeg rene klikkpedaler, da det er jævla tuklete å få på kombipedaler til å klikke på i fart på smal sti.

 

Og du får like mye ut av tråkka på kombipedaler som du får av vanlige klikkpedaler, når du først har "klikka" deg fast.

Stiller meg enig med deg. Etter hva jeg forsto skal det være til trening og da er rene klikkpedaler å foretrekke. Til blandet bruk kan kombi være fint :)

Lenke til kommentar

Jeg vet mange av folka på terrengsykkel.no skyr vel kombipedaler som pest, har selv brukt det en stund og synes ikke det er så ille for min del. Det finnes noe saker du kan bruke på pedaler der en i utgangspunktet må ha sykkelsko for ikke å bruke sykkelsko. Det fungerer nok til korte turer men jeg har ikke prøvd det.

Lenke til kommentar
Jeg vet mange av folka på terrengsykkel.no skyr vel kombipedaler som pest, har selv brukt det en stund og synes ikke det er så ille for min del. Det finnes noe saker du kan bruke på pedaler der en i utgangspunktet må ha sykkelsko for ikke å bruke sykkelsko. Det fungerer nok til korte turer men jeg har ikke prøvd det.

 

 

Det kan jeg garantere at mange gjør,særlig hvis man sykler i områder der man må ut og inn av pedalene.

Vanlige klikkpedaler er det bare å trå inn i,mens kombipedaler prøver å stikke av når man skal ha skoen inn...

Men skal man sykle til jobben er de helt greie.

Jeg personlig har hatt ett par på jobbsykkelen,men gav dem bort etter at jeg begynte å bare bruke sykkelsko på veien til jobb.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Angående sete er Selle Italia SLR et godt valg. Hatt diverse seter og det er vel et av de jeg har vært mest fornøyd med.

Er du enda mer "freak", så ville jeg gått til innkjøp av selle italia c64 carbon^^ Er man tung bør man holde seg unna det. For disse setene tåler ikke all verden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jøss, trodde det skulle være mer aktivitet her nå som vårklassikerne er i gang. Deilig å endelig være i gang med Omloop Het Nieuwsblad i går. EBH har jo hatt en knallstart på sesongen og fikk hvilt på slutten i går og har forhåpentligvis masse krefter til dagens Kuurne - Bruxelles - Kuurne.

 

Clipboard%2087.png

Clipboard%2088.png

 

Det blir veldig tøft vær. Er meldt storm med vindhastigheter på opp til 100 km/t.

 

 

Jeg tipper dagens tre beste blir:

 

1. Edvald

2. Boonen

3. Haussler

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...