Gå til innhold

Server med MYE RAM - 128 GB eller mer


Anbefalte innlegg

Vi trenger ny server til databaser i firmaet.

Vi ønsker oss en x86 basert 64 bit server med plass til minimum 128 GB RAM.

En CPU holder, i hvert fall i første omgang.

Det kan være Intel eller AMD basert - men prisen er ganske vesentlig så AMD er kanskje mest aktuell.

Hvis x86 basert server ikke finnes kan en IBM Power PC chip basert maskin også bli aktuelt.

 

Problem: Vi kan ikke finne noen server, hverken som ferdig server eller i form av et motherboard, som kan håndtere mye RAM.

 

Typisk maks RAM synes å være 16 til 32 GB. Det hjelper litt, men vi ønsker mye mer - når vi først har 64 bit addressering og RAM er såpass billig som det er vil vi ha muligheten til å sette inn mye mer.

 

Er det noen som vet om en løsning?

 

Vi vet om 4 og 8 CPU servere fra diverse leverandører som kan adressere en del RAM. Disse er IKKE interessante fordi de selv med bare 1 CPU montert typisk koster alt for mye penger.

Vi vil bruke pengene våre på RAM chiper, ikke masse annen hardware som vi nå ikke trenger.

 

Litt bakgrunnsinformasjon:

Vi bruker Linux (SuSE Professional 9.x) på x86 hardware og IBM Informix database.

Uavhengig av både akkurat hvilken database motor og operativsystem vi bruker synes den beste måten å virkelig øke ytelsen dramatisk i databasesammenheng å være å utøke mengden RAM i maskinen.

Dette hjelper mer enn andre alternativer (raske disker og CPU) inntil hele databasen (eller i hvert fall hele den delen av den som er i bruk til enhver tid) får plass i RAM. Da brukes i praksis diskene bare til sekundærlager. (Det kan også være aktuelt å bruke databaser som er spesiallaget for en slik konfigurasjon, men det er en annen sak.)

Å øke antall prosessorer hjelper også, men mye mer RAM synes både å hjelpe mer og er nå antagelig billigere.

Når du har nok RAM er neste nivå å øke antall CPUer.

Bare på en langt bakover sisteplass kommer raske disker - inntil du har så mye transaksjoner at aggregert overføringshastighet over tid (mange minutter og kanskje mer) blir et problem for endelig disklagring av dataene. Husk at all databaseoppdatering i første omgang (og dermed sett fra brukerens side) foregår bare i RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål først: Hva slags database applikasjon er det dere kjører? Har vanskelig for å se for meg en applikasjon som faktisk trenger den hastigheten du snakker om her? Ville ikke et godt oppsatt SCSI-raid gi tilfredstillende resultater?

 

Tror du skal slite med å finne hovedkort med 1 CPU og plass til 128GB, derfor kan kanskje dette her være et veldig godt alternativ for dere:

http://www.hyperos2002.com/07042003/produc...erosHDIIproduct

 

Dette er en RAM harddisk som har 16GB kapasitet, hvis dere setter inn en del sånne samt en god harddisk kontroller skal det kunne gi veldig god ytelse skulle en tro. (men man vet jo aldri, har ikke noen erfaring med denne RAM harddisken).

Lenke til kommentar

Det handler jo om å laste hele databasen inn i RAM'en slik at hele databasen kan søkes i direkte fra RAM'en. Altså bruke RAM'en som en slags lagringsplass. Tenk på at minnet har "responstid" på ca. 5 nanosekunder, mens en lynrask SCSI-disk har minimum 3,6 millisekunder.

 

Ergo, om det er nok plass til at hele databasen kan ligge i minnet samtidig vil HD'ene bare bli brukt til å lagre det som forandres, i tillegg til at det forandres i minnet.

 

Men jeg har dog problemer med å skjønne hvordan et selskap med én CPU kan lage/ha bruk for en database kan på enorme 120 GB.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Har sett på HP Integrity, men prisene er litt "utenlandske" for meg.

Dette med mye RAM på en billig server synes å være noe som ingen har oppdaget enda som et mulig marked.

Jeg tror det kunne selges veldig mange slike servere.

 

Det er så utrolig mye morsomt og vireklig interessant vi kunne gjøre med en database på en slik server hvis vi fikk tak i en.

 

Hvis noen andre vet noe ville det være fint å høre om det.

Lenke til kommentar
Men jeg har dog problemer med å skjønne hvordan et selskap med én CPU kan lage/ha bruk for en database kan på enorme 120 GB.

Begynner du med kombinerte drifts og markedsbaser, flere hundre tusen kunder, enda flere fakturaer og betalinger er etter en stund ikke 128GB så mye.

Det er bare for å få til en begynnelse. Blir dette virkelig så vellykket som vi tror vil vi sikkert også kjøpe større maskiner og flere CPUer.

Løsningen med flere CPUer tror jeg imidlertid først og fremst blir aktuell når vi får det i samme chip - slik at prisen blir rimelig lav.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg riktig med utenlandske priser så blir jo den store frågan her er jo hvor mye penger er dere interresert i å legge i en sånn server.

Skal du ha en server med 128 G RAM, så må dere være villige til å hoste opp relativt mye penger..........

Startprisen på en HP Integrity 1620, med 2GB RAM, 2x73GB disk og 2x 1,3GHz 3MB cache Itanium 2 9M CPU er på 75 000 ut Mars månad.

Så kan du jo legge resten av pengene i RAM som du ønsker.......

 

Her er en link til kampanjepriser fra HP på Integrity servere....

 

 

Har sett på HP Integrity, men prisene er litt "utenlandske" for meg.

Dette med mye RAM på en billig server synes å være noe som ingen har oppdaget enda som et mulig marked.

Jeg tror det kunne selges veldig mange slike servere.

 

Det er så utrolig mye morsomt og vireklig interessant vi kunne gjøre med en database på en slik server hvis vi fikk tak i en.

 

Hvis noen andre vet noe ville det være fint å høre om det.

Lenke til kommentar
Har sett på HP Integrity, men prisene er litt "utenlandske" for meg.

Dette med mye RAM på en billig server synes å være noe som ingen har oppdaget enda som et mulig marked.

Jeg tror det kunne selges veldig mange slike servere.

 

Det er så utrolig mye morsomt og vireklig interessant vi kunne gjøre med en database på en slik server hvis vi fikk tak i en.

 

Hvis noen andre vet noe ville det være fint å høre om det.

ska du fyre opp en maskin med ram for en 7-800 tusen kroner så er det vel ikke alt for ille vis resten av maskina koster 100-150 tusen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...