Gå til innhold

fast write , apertue size?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AGP Aperture size skal/bør være det dobbelte av minnet du har på grafikkortet ditt.

 

 

Eksempel:

 

Geforce 2 MX 400 har 32 MB minnet, da skal AGP Aperture size stå på 64.

 

Fast writes vet jeg ikke helt hva er.

 

Men søk på google eller no, da finner du det nesten garantert der.

:grin::D:D

Lenke til kommentar

Mener du ikke heller at det skal være halvparten av minnet du har på hovedkortet?

 

Har du 256 mb RAM skal den stå på 128. Det er nemlig mengde minne som tildeles info fra skjermkortet..

 

Fastwrites er en ny teknologi som hopper over en rekke mellomledd og sender info rett fra CPU til skjermkort.. Hvis jeg ikke husker helt feil.. men vær litt forsiktig med det. Er ikke helt stabilt enda.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-25 16:52, ersvalla skrev:

Hva betyr fast write ??


AGP Fast Writes kan sees på som en direkte kopling mellom CPU-en i systemet og grafikkortet. Fast Writes muliggjør at disse "snakker sammen" uten at veien går via minnet i systemet. Dette gjelder for alle 2D-operasjoner samt ting som lasting av teksturer til lokalminnet og endel andre "3D-operasjoner". Det hele bunner ut i at Fast Writes kan øke grafikk-ytelsen noe, men kan også føre til en mer ustabil maskin. Ikke alle brikkesett støtter Fast Writes, f.eks. de ulike versjonene av i815-brikkesettet.

 

Redigert: Fast Writes er forresten ingen ny teknologi, men har vært tilstede helt siden introduksjonen av AGP 2.0-spesifikasjonen (AGP 4x).

 

Quote:


hva betyr apertu size???


AGP Aperture Size er hvor mye av systemminnet grafikkortet skal ha tilgang til for lagring av teksturer, hvis disse ikke får plass i grafikkortets lokale minne. Anbefalt størrelse er enten den samme som systemminnet eller systemminnet delt på to. Les mer her.

 

_________________

Howard

www.hardware.no

 

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-06-25 17:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-25 17:53, Danny skrev:

fastwrites anbefales ikke i hvertfall med via hk det fører til nv4disp med nvidia kort og ati32d.et eller annet.også er ikke forskjelene sår mellom av og på


Det er ikke så enkelt som det. Jeg har hatt VIA baserte hovedkort og noen funker med fast writes på og andre ikke. Med mitt gamle grafikkort så funket ikke fast writes (Geforce 2 GTS på et ASUS A7V133 hovedkort). Det kræsjet i alt av 3d-applikasjoner iløpet av noen få sekunder.

Men etter at jeg fikk meg et Geforce 4 kort så funket det med fast writes på samme hovedkort. Jeg har også testet med et GF2MX kort og det funket også med fast writes på.

 

Hmmm, lærte også en fin ting fra den linken til Howard. Jeg har alltid vært av den oppfatning at AGP Aperture Size har vært den andelen av system-minnet som skjermkortet kan bruke. Men det er jo faktisk system-minne PLUSS minnet på grafikkortet. Så har man f.eks et 128Mb Geforce 4 kort så er det ikke akkurat lurt å velge mindre enn 128Mb AGP Aperture Size (samme hvor lite system-minne du har).

Lenke til kommentar

jeg har et par sp.mål om AGP settings...

 

jeg har "AGP master 1 W/S read", "AGP master 1 W/S write", og "AGP read Synchronization" disabled i BIOS..jeg har ikke tuklet noe med disse settings, bare Aperture size (som jeg satt til 256 nylig) og AGP mode....

 

bør jeg endre på noe slik at jeg får mer ytelse (men ikke på bekostning av stabilitet)?

 

AMD XP1800+

Thermaltake "Silent Viking"

MSI KT3 ULTRA

512MB PC2700 DDR

Asus GF4 TI4400 tv-out

40GB IBM Deskstar 7200rpm

SB Live! Value

Unex 10/100Mbit NIC

Pioneer DVD105F 16x/40x

REALmagic Hollywood+

Samsung 16x/10

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MrLee på 2002-06-26 19:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...