Gå til innhold

Strikkoppheng til disker funker faktisk bra.


Anbefalte innlegg

Støydemping av pc er en en snodig ting.

 

Dette er noe jeg har holdt på med over flere år. Ved hvert nytt innkjøp av en ny komponent til maskinen så er det samme leksa om igjen.

Maskinen støyer mer enn det som godt er.

Jeg har i de siste månedene gitt skikkelig jernet for å dempe støyen på min pc.

Det har ikke vært lett å oppnå enn brukbar balanse mellom ok kjøling og lite støy, men det begynner å nærme seg. Det siste skrittet etter at jeg byttet powervifte ble idag og reise til rørleggern og kjøpe lange gummistrikker for å henge opp disken da den plutselig hadde blitt den værste bråkebøtta i boksen.

 

Og det hjalp!! Gud bedre!! Jeg hadde faktisk ikke trodd at skulle hatt slik effekt, men det hadde det. Utgangspunktet var en Seagate S-ata disk, montert i et Chieftech kabinett. Etter endel testmonteringer med gummistrikker så har jeg funnet en grei måte og henge den opp på.

Nå er alt så meget bedre. Jeg hører fremdeles disken men det er meget(les. meget) svakt sammenlignet med hva det var før. Problemet mitt blir jo da nok engang viftestøy(15-20db totalt tror jeg.).

Jeg er stygt redd for at jeg må gjøre alvor av å kjøpe støydempingsmatter til kassa. Jeg har holdt igjen med det innkjøpet pga at det ikke finnes gode tester av slike produkter, men da får vi vel bare teste selv.

Har funnet en butikk i Oslo som selger Mist-matter, så det blir nok en tur dit til uka.

 

Kommer tilbake med resultater av det etter hvert. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har gode ører, for min må ha minst 30-35 db, med lukket sidedør, og jeg har den åpen for tiden (samme kabinett, og samme disk + masse annet) og jeg hører det nesten ikke, får såve godt om natten med pc`en på. Kan ikke være musikk-annlegget jeg har til pc`en som gjør at jeg hører den så dårlig, for det står_lavt_ på om natten. Men bra at du fikk det til å funke, skal kanskje gjøre noe slikt i nærmeste fremtid selv. Funker det med vanlige strikker? Sånne som er bruke, som kan brukes til ganske mye? Eller er disse for tynne eller noe slik? :hmm:

Lenke til kommentar

Joda strikkoppheng virker,prøvde faktisk ut en variant av dette da jeg bygde mitt Black&Chrome kabinett .

Noe som er fint å bruke og som holder er slike O ringer (pakningsringer) som brukes i 4" avløpsrør, disse får du hos et rørleggerfirma .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Har også hengt disken min opp i strikk.. funker fint som fy..

 

Eneste jeg merker er at disken blir enormt varm! Vet ikke hvor mye som er usunnt.. Men hvis man henger den opp i strikk er det jo en enorm kjøleribbe(pcrammen) som blir fjernet..

 

Har motvirket det litt med å lage en kjøleribbe som jeg har skrudd fast i disken. Den fungerer også som festemekanisme for gummistrikkene..

Lenke til kommentar
Skrue, det du viser bilde av. Er det effektivt?

Ja, jeg vil da si det!

Skumgummien demper vibrasjoner og støy fra diskene på en (etter min mening) meget effektiv måte, og man får ganske god luftsirkulasjon rundt diskene. Samtidig sitter de fremdeles relativt godt fast i kabbiset. Det kan være en god idé å forsøke ulike skumgummityper, da disse har varierende fasthet. Den jeg bruker, er relativt fast.

Ideelt sett burde diskene kanskje stått på høykant for enda bedre kjøling, men da rapper de jo ennå en 5 1/4" brønn. :ermm:

Lenke til kommentar
Skrue, det du viser bilde av. Er det effektivt?

Ja, jeg vil da si det!

Skumgummien demper vibrasjoner og støy fra diskene på en (etter min mening) meget effektiv måte, og man får ganske god luftsirkulasjon rundt diskene. Samtidig sitter de fremdeles relativt godt fast i kabbiset. Det kan være en god idé å forsøke ulike skumgummityper, da disse har varierende fasthet. Den jeg bruker, er relativt fast.

Ideelt sett burde diskene kanskje stått på høykant for enda bedre kjøling, men da rapper de jo ennå en 5 1/4" brønn. :ermm:

Joda vil tro det funker bra, i den rammen som ble det endelige valget da jeg bygde black&Chrome så står diskene på hykant i rammen og ide står da på en matte av neopren, dette fungerer svært bra .

Lenke til kommentar

Hey :)

Har nettopp kjøpt meg et barebone kabinett fra aopen ellerno sånt.. Noen ideer til hvordan jeg kan støydempe de små rakkerene der? Er ikke så mye kjøling i saken heller:/

 

Men uansett, som et tips til dere som skal støydempe miditower, legg patentbånd ned fra 5 1/2" brønnene, skru dem fast, legg gummiforinger ved alle skruer.. Da slipper du bråk:)

Lenke til kommentar
Her er også et alternativ:

Diskoppheng2.jpg

 

Det betinger riktignok at du må kutte litt i et par av 5 1/4" - brønnene for tilgang til diskkontaktene, men det er jo fort gjort. :yes:

Regner med at dette er effektivt på selve vibrasjonsstøyen som brer seg utover i kabinettet, men hvordan demper man den "mekaniske"/vine lyden fra selve diskene uten å bytte dem? Har WD.. (Jaaaada, jeg veeeet det...) og kjenner til forskjellen mellom WD og Samsung/Seagate på støynivå.

Ingen praktiske løsninger mot den typen støy?

 

Og med all mulig respekt Skrue; noe særlig estetisk var det vel ikke... ;)

For all del, nå er det støyen det er snakk om, men det finnes vel løsninger som ikke får deg til å klore ut øynene..? Aaah.. De koster flesk. Stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...