Gå til innhold

Canon L objektiver og 20D


Anbefalte innlegg

Jeg har tilslutt havnet opp med med en canon 20D og tre L-objektiver. Trenger litt input fra andre 10D/20D brukere som har erfaring med følgende optikk :

 

17-40mm f/4L

135mm f/2L

70-200mm f/4L

 

Jeg forsøker å finne ut hvor disse objektivene er skarpest (sweet spot) og vil gjerne høre fra andre som har gjort tester/erfaringer med disse...

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

135/2 er RÅ!!!

Et objektiv jeg ikke eier, men nesten 100% sikkert kommer til å eie med tiden :yes:

 

70-200/4 blir mørkt og tregt i forhold ;)

Har et 80-200/2.8L selv og ville ikke engang tenkt tanken på å kjøpe et 70-200/4 om jeg skulle ødelegge 80-200/2.8L. Man blir fort (altfor fort vil nok mange si) hektet på god lysstyrke og jeg vil tro at de 2 blenderene det er i forskjell mellom 135/2 og 70-200/4 merkes godt?

 

17-40/4 er jo et objektiv som er kjent for sine gode kvaliteter men også her syns jeg lysstyrken kunne vært bedre. Det er ikke så mange alternativer å få tak i som har samme billedkvalitet, men etter hva jeg ser hva brukere av eks. Sigma EX 18-50/2.8 skriver/viser bilder/tester så fins det faktisk et alternativ. Om ikke bedre så ivertfall like bra på F4 og man har jo 1 blender bedre lysstyrke i søkeren og kan jo ta bilder på F2.8 selv om de ikke blir like gode som på F4 :)

 

Men du har jo meget god optikk å leke deg med som du har :thumbup:

 

Dont worry....be happy :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både Tamron og Sigma opptikk, men har som sagt tilsutt endt opp med Canon sin L-optikk. Det jeg spesielt lurer på er om andre har erfaringer med den nevnte optikk og hvilke blender de er skarpest på. F.eks så har jeg litt problemer med 70-200mm f/4 ved brennvidde 70mm og blender 8. Ved 70mm så er blender 4 betraktlig skarpere. På 200mm er det omvendt, blender 8 er meget skarp mens blender 4 er nesten uskarp..

 

135mm er sylskarp på både bl 4 og 8.. På min 17-40 så er vel bl 8 skarp i på både 17 og 40 mm, mens med bl 4 så opplever jeg litt forskjellig resultater..

 

Vil svært gjerne ha kommentarer fra andre som har erfaring med disse objektivene, og har funnet ut/testet ved hvilke brennvidder/blender de får det beste resultatet...

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...