Gå til innhold

Jenter og Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med kvinnedagen og Linux synes jeg var en god ide!!

 

Sånn generelt når det gjelder data og jenter, så kan jeg bare snakke for min egen del. Men det som overrasket meg litt etter vi fikk ADSL-tilgang hjemme og Linux på maskinen, var hvor hjelpsomme folk er i forhold til ting de har funnet ut, eller løsninger på felles problemer. De erfaringene jeg har hatt med "data-gutter" tidligere, har stort sett vært i form av skryt av ett eller annet, i forhold til spill, programvare etc. Og når de i tillegg ikke er interessert i å forklare meg hvorfor det de har fått til er uovertruffent, så mister de min interesse ganske raskt... Senere så har jeg jo sett at genuin interesse og hjelpsomhet, i mye større grad er regelen (f.eks. på disse sidene), enn unntaket. -Og det inspirerer! :)

Og jeg tror kanskje jeg ikke er alene.... Eller hva har dere andre opplevd?

Lenke til kommentar
Jeg tror at fortsatt i majoriteten av jenter så er de bare ikke interesserte i tekniske ting. Selv om det nå er kommet noen flere. På skolen min så har jeg fortsatt ikke sett en eneste jente som kan bruke en OS effektivt nok. Da er det tilogmed snakk om Windows.

til og med?

 

Jeg drifter et fedora-nettverk på skolen min, hvor alle pc'n er "profft" satt opp og driftet - dvs. brukerene behøver ikke kunne en dritt terminal etc for å bruke dem egentlig - jeg står for all drifting. Har selvfølgelig installert den nødvendige programvare etc.

 

Og hva skjer? Jo, folk kommer stadig til meg og forteller hvor sinnsykt mye lettere de synes Linux-maskinene er å bruke - fordi "alt er så mye mer logisk". Sånt er alltid koslig å høre :)

Linux er kjempebra å bruke når man har greid å sette opp alt og har alt gående. Men den som lærer å bruke det fra scratch og må sette opp alt selv, da er det ikke like enkelt. Jeg har slitt med Linux i flere måneder før jeg greide å bruke det noenlunde bra. Igår på skolen sa en jente til meg med bestemt tone: "du må ta musepila og trykke på scrolle-pilen på vinduet for å kunne scrolle." bare fordi ho så meg skulle til å bruke tastatur isteden. :p

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Hvis man velger en litt mer krevende linux/BSD-distro (eks. Debian, Gentoo, Slackware, FreeBSD) kan det være en utfordring for en nybegynner. Det vet jeg alt om, siden jeg selv gikk rett på Slackware. Men får man til ting der, er det usannsynlig moro, og man blir mer interessert og bevisst på hvordan maskinen fungerer. Så jeg mener det er sunt å starte med en litt krevende distro. Man må ha motivasjon, det er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Hvis man velger en litt mer krevende linux/BSD-distro (eks. Debian, Gentoo, Slackware, FreeBSD) kan det være en utfordring for en nybegynner. Det vet jeg alt om, siden jeg selv gikk rett på Slackware. Men får man til ting der, er det usannsynlig moro, og man blir mer interessert og bevisst på hvordan maskinen fungerer. Så jeg mener det er sunt å starte med en litt krevende distro. Man må ha motivasjon, det er ikke umulig.

Og noen ganger går folk lei det og vil bare ha noe som virker. Etterhvert oppdager folk at det er ingen grunn til å bruke mer energi på ting enn absolutt nødvendig. Derfor har jeg begynt å gå over til fedora/suse/ubuntu nå i det siste.

 

Er jeg da en "dårligere" bruker enn deg?

 

Tror det er på høy tid at du innser at å ta den vanskeligste veien ikke er synonymt med best.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, folk er forskjellige. Jeg har funnet ut hva som fungerer best for meg. Men det er ikke ensbetydende med at det generelt er best. Har man prøvd forskjellige ting, kan man gjøre seg opp en mening. Folk er forskjellige. Det jeg fant ut, er at Slackware og FreeBSD dekker mitt behov best. Andre kan ha andre oppfatninger. Prøvde å installere Fedora, men gikk meg bort i det hersens installasjonsprogrammet. Poenget mitt er at det er at "enkle" distroer ikke nødvendigvis er best for folk flest, men for en del er det nettopp det. Fordelen med de litt mer krevende distroene er at brukeren har mye større handlefrihet og kontroll over maskinen enn det brukeren har med en "enkel" distro.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte lite men noe av Slackware. Gentoo kom jeg bare så langt som introduksjonsbildet på installasjonen :p seriøst. De var vanskelige syns jeg. Så prøvde jeg Mandrake og det greide jeg å herpe big time :p eneste som jeg noenlunde kjører helt fint er Fedora og Knoppix :p

 

Mandrake 10 var det jeg prøvde. Hadde da skikkelig dependencies problemer og jeg syntes den var uoversiktelig på en måte. Hadde en følelse at den distroen prøvde å være så enkel som mulig, men det ga meg bare mer trøbbel liksom ^^;

Lenke til kommentar

Leste du installasjonsguiden til Gentoo?

Hvis du følger guiden så skal ikke installasjonen være noe problem, og hvis du tenker gjennom hvorfor du gjør ting også så lærer du mye.

 

Grunnen til at jeg foretrekker distroer som Debian og Gentoo er enkelheten og pakkesystemene.

Fedora og Mandrake er nok lettere å installere, men i lengden blir det mye enklere å vedlikeholde en ryddig distro med et velfungerende pakkesystem.

Riktignok begynner Fedora og dem å ta igjen de andre distroene.

Ubuntu er forresten en grei kombinasjon, den er enkel for nybegynnere og har Debian under pansret.

Lenke til kommentar

alle burde bruke Linux på skolen for det er så logisk og når noen lærer skal lære meg noe windows så sirer jeg at jeg ikke trenger denne kunskapen for jeg gider ikke og kjøpe lisens.

så sa jeg til drift lederen at vi burde bruke linux for det kan alle ha på pcen sin, siden det ikke koster noe. HAN SÅ NEI :mad: .

så jeg er så glad for at kommunen skal slutte med windows grunnet mangel på penger til lisens :D

da blir det linux til alle :thumbup: (tromsø)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg (jente/dame) har brukt linux litt til og fra i noen år nå, men mest windows. Sitter nå med kun linux siden windows maskina knela her forige dagen (tror HK'et tok kvelden). Jeg sliter litt siden det er en AMD64 og jeg enda ikke har funnet noen distro for amd64 hvor de tingene som gjør linux enkelt virker. spesielt frustert over å miste apt-get funskjonaliteten.

Lenke til kommentar

testa ubuntu, men den nekta å kjøre X etter endt installasjon. Jeg er ikke så dreven i linux at jeg kan fikse sånne ting på komandolinja. Dvs eneste måten jeg klarte å få den opp i X på var å sette VESA og da får man maks 640x480 i opløsning, og det er ikke noe je ghar lyst til å kjøre over tid :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...