Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny amd64 pc, henger seg og får blå skjerm


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en ny pc med disse komponentene:

Hovedkort: MSI K8N NEO2 Platinum nforce3 250 Ultra

CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED (Winchester)

RAM: 2x Corsair XMS3500 512mb + 2x PMI/PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel (512mb pr brikke) + (Har også prøvd (2x 512mb) Kingston HyperX 1024MB 400MHz DR)

Skjermkort: X800XT (Sapphire) (agp)

Lydkort: SB Audigy2 platinum eX

Harddisk: 2x Hitachi Deskstar 7K250 250GB S-ATA + 1x Western Digital Raptor 74GB S-ATA

 

Optiske drev: 3stk cdbrennere/dvdbrennere/dvdspillere

 

i tillegg har jeg en digitaldoc 5+ fra microplex.

Strømforsyning: 400watt fra northQ, (jeg har også prøvd en 470watt fra enerman for å forsikre meg om at det ikke er i mangel på strøm at den henger seg)

 

Problemet mitt er at pcen henger seg helt tilfeldig, det er ikke noe jeg kan gjøre for å tvinge frem en kræsj så jeg vet aldri om problemet er fikset eller ikke!

pcen kan kjøre prime95 i 20timer uten en eneste warning eller feil, men alikavel så kan den henge seg helt tilfeldig... Jeg har prøvd med alle mulig ramkombinasjoner og bare en rambrikke osv, jeg har også prøvd uten lydkortet(uten noen pci ting, bare skjermkort). Jeg har også prøvd å koble fra lt av optiske drev, hardisker o.l og kjøre fra en gammel harddisk jeg vet funker, men det samme skjer...

 

hardiskene blir passe varme pga raptor disken men det skal vel ikke ha noe å si? da burde de gå varme under windows install/linux installasjon eller lignende og ikke av helt vanlig bruk som å bruke opera og lignende....

 

cpu ligger fra 40C til 50C idle og load...

 

eneste litt spesielle jeg kan se er 12V som ligger fra 11,50-11,80volt men med den andre strømforsyningen lå den på 11,95-12,10 så det er ikke det som tuller med meg..

 

jeg har installert alle mulige drivere o.l, men den henger seg i linux også helt tilfeldig....

 

har også oppdatert bios i håp om at det fikset noe, men jeg hadde nyeste bios i følge live monitor.

 

 

btw. er det mulig å levere hele pcen til netshop e.l, betale en liten sum også finner de feilen og evt. fikser den eller gir meg en løsning? (alt er ikke kjøpt hos netshop, men alt av innmat er kjøpt hos netshop, bare kabinett o.l som er kjøpt andre steder)

 

 

 

Når blåskjermen kommer opp så står det noe med "machine check exception" elns (har ikke rukket å skrive den ned enda). Det er heller ikke alltid at det kommer opp en blåskjerm....

 

Tusen hjertelig takk for alle svar!

mvh WaBBiT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke 100% om det var dette problemet jeg hadde når jeg fikk mitt k8n neo2 og a64, men verdt å prøve:

det du skal gjøre, er å gå i bios, og skru ned HT frekvensen til 4, står på 5.. og ikke bruke enter, men page up og page down til å skifte denne.. ellers låser biosen seg.

 

Denne finner du i Cell menu

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

hva skjer da? skrur jeg ned hastigheten på cpu da?

det som kan være verdt å si er at i windows kan jeg bruke msi sitt overklokking verktøy til å overklokke til ca 2500mhz og nesten 2600mhz uten å øke volt og først da henger den seg tilfeldig, men hvis jeg bruker dynamic overclocking i bios mer enn sergeant (5% tror jeg) så nekter windows å boote, da henger den seg i windows booten..... tror hovedkortet er defekt elns

 

 

EDIT:

 

det funket ikke, den hang seg så fort jeg kom inn i windows og fikk blå skjerm me: "MACHINE_CHECK_EXCEPTION"

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar

funket ikke hva da? å sette ned ht frekvensen?

 

Når det kommer til klokkingen, så må du bruke Sata 3 og 4 visst du har sata på os disken.

Det jeg nevnte er ett kjent problem ,vet om flere som har hatt BSOD og måtte skru ned ht frekvensen fra 5 til 4.. for så å få alt til å funke, hadde det selv.

Lenke til kommentar

jeg satt ned ht frekvensen til 4 fra 5 men pcen hang seg og fikk blå skjerm etter en stund i windows...

 

hmm hva mener du med sata 3 og 4?

 

sånn har jeg det nå:

sata 1: raptor med os

sata 2: 250gb disk med stæsj

sata 3: 250gb disk med stæsj..

 

hvordan burde jeg sette det da?

 

sata1 = third master elns i følge bios

Lenke til kommentar

Overklocka ? sett alt på default, ta windows på nytt, sett opp turtallet på viftene, hvis mulig, og la dem stå stabilt i en fart. Sjekk at alle viftene fungere bra, særlig i psu, der stoppa min i circka 2uker, kanskje mer, jeg visste ikke om det, før jeg skulle bryte meg inn hos kameraten som jeg hadde maskin hos.

 

 

Men iallefall, har hatt dette problemet i 1-2år. Sendte maskin inn til Digital impuls , det var ikke noe galt, men det kan hende at det er noe gakt med ditt, jeg fikk ikke sjekka minnet mitt, Twinmos Twister 512.

 

Maskin min.

Amd 64 3200+

Ati 9800pro

Twinmos Twister 512

Labtec 500w

Gigabyte k8nnxp

 

Digital impuls fant ingen feil.

Jeg har blitt ganske dreven med min egen maskin å forhindre det og det. Feks. hvis det lagger i Cs:s, så går jeg ut, for ellers så får maskin "blackout".

 

maskin er treig, og xp henger seg i 1,2sek. feks, bilde går vekk, alle ikonene, startlinja osv.

 

Men en kjapp restart gjør ingenting, spesielt hvis maskin gjør det av seg selv :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Machine check exceptions are frequently caused by one of the following conditions:

? You are running the processor or mainboard beyond its specifications. For example, you are overclocking the processor or bus. We recommend that you run your hardware at the manufacturer-rated speeds.

? Noisy power, overstressed power strips, outmatched power supplies and failing power supplies can destabilize your computer. Make sure that you have a stable, reliable power supply to your computer.

? Extreme thermal conditions caused by the failure of cooling devices such as fans may damage your computer. Make sure that your cooling devices are all working.

? You have damaged memory or memory that is not the correct type for your computer. If you recently changed the memory configuration, revert to the previous configuration to determine what is wrong. Make sure that you are using the correct memory for your computer.

 

KILDE

 

kansje du finner noe nytti der? :p de nevner vertfall overklokking der, så det er nok en mulighet:P

 

Edit:la til url

Endret av -BaSe-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...