Gå til innhold

Hvordan lage pdf. dokumenter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Adobe Acrobat Pro. 6.0

Men skjønner ikke helt hvordan jeg lager/designer selve det dokumentet som skal bli produktet.. ?

Må jeg gjøre dette i Word, for så å bare konvertere doc. filen til pdf i Adobe A. 6.0?

Eller hvilket program er best å bruke til å lage en pdf.fil...

skjønner ikke helt hvordan det fungerer, så setter stor pris på litt hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lage utgangsfilen i hvilken som helst program, og deretter "skrive" ut filen til f.eks. Acrobat Distiller "printeren"...

Dette er den letteste måten, men Acrobat har også en rekke andre funksjoner.

Skrevet

Men er Word det letteste og mest vanlige redigeringsprogrammet, eller er det mer vanlig å bygge PDF .dokumentet opp som en webside, html, i for.eks dreamweaver... ?

Skrevet

Skal du skrive større dokumenter kan alltids Latex være et godt alternativ. Skaffer du deg boken Latex - A Document Preparation System av Leslie Lamport (utvikleren av Latex) bør det ikke være så vanskelig å sette seg inn i, og resultatene blir vesentlig bedre enn om du skriver i Word. Det du gjør er ganske enkelt å skrive noe som ligner tag's som du så konverterer til det formatet du vil (ps, pdt, etc).

Coq Rouge (Skrivi Latex dokumenter i et knapt år, og ELSKER det)

PS: Latex brukes mye i akademiske miljøer, så det er alltids kjekt å kunne.

Skrevet

Prøv ut Win2PDF:

Win2PDF creates PDF files from any Windows NT,

Windows 2000, or Windows XP application.

It installs as a Windows print driver, so all you

need to do is to print from any application to

create a PDF file.

Er godt fornøyd med dette programmet selv. ;)

Skrevet (endret)
Men er Word det letteste og mest vanlige redigeringsprogrammet, eller er det mer vanlig å bygge PDF .dokumentet opp som en webside, html, i for.eks dreamweaver... ?

Bruk det programmet du synes er enklest til å lage nettopp det dokumentet du ønsker. Poenget med Adobe Acrobat er jo å distribuere dokumenter til mottagere uavhengig av OS, programvare etc. som det ligger i dokumentformatet PDF = Portable Document Format. Skal du distribuere et regneark bruker du Excel, skal du distribuere en bok bruker du Word eller en annen tekstbehandler osv.

Edit: Noen har nok misforstått spørsmålet ditt, for når du har Adobe Acrobat trenger du altså IKKE en PDF skriver/konverterer, da Adobe Acrobat er "Orginalen"...

Endret av trn100
  • 2 uker senere...
Skrevet
Skal du skrive større dokumenter kan alltids Latex være et godt alternativ. Skaffer du deg boken Latex - A Document Preparation System av Leslie Lamport (utvikleren av Latex) bør det ikke være så vanskelig å sette seg inn i, og resultatene blir vesentlig bedre enn om du skriver i Word. Det du gjør er ganske enkelt å skrive noe som ligner tag's som du så konverterer til det formatet du vil (ps, pdt, etc).

Coq Rouge (Skrivi Latex dokumenter i et knapt år, og ELSKER det)

PS: Latex brukes mye i akademiske miljøer, så det er alltids kjekt å kunne.

Er det riktig at dette programmet er på 650 MB?

Tror ikke jeg har tid til å laste det ned bare for å prøve det.

Skrevet

Den TeX versjonen jeg benytter meg av (MikTeX for Windows) er med ALLE pakker på ca 670Mb. Grunnen til at jeg valgte å slenge med alt var at jeg hadde både linje til å laste ned alt på og diskkapasitet til det. Vil anta at det hadde holdt i massevis med en prosent eller så av alle de pakkane, så knappe 10Mb er nok mer enn nok. Hvis du kjører Linux har du sannsynligvis LaTeX installert allerede (sjekk ved å skrive latex i terminalen).

Coq Rouge (Har nettopp startet å skrive en LaTeX artikkel for programmer.no, men har litt for mye annet å gjøre for tiden til å gi noen ETA på den)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...