Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Les hvis du ønsker å lage en dedikert spill server


Anbefalte innlegg

Har i det siste prøv å sette opp en dedikert spill server på lapptopen for å eksperimentere litt.

 

Jeg fant straks ut at det var lite informasjon om hva som kreves av linje/maskinvare og hvis du skal finne det så må du lete lenge.

 

For oss vanlig dødelige som ønsker å sette opp en server burde man forholde seg til å en dedikert game server vil belaste CPU og ram. 1ghz cpu samt 1024mb ram burde være en god benchmark om hva som kan aksepteres som en holdbar game server til privat bruk.

 

Det som for det meste begrenser oss i det private er vanligvis bredbåndsforbindelsen. Jeg i dette skrivet ønsker jeg ikke utdype hva som må til for å sette opp en profesjonell server, men hva som kunne vært akseptabelt til privat bruk.

 

I mitt tilfelle vil jeg vise til en dedikert server basert på RTCW Enemy territor, men mye kan også brukes til CS 1.6

 

Man finner mange innskudd og innspill av hva som må til av bredbånd adsl/shdls linje for å kunne kjøre optimalt. Greit nok at det er anbefalt med minst 1/1mbit og at det blir fortalt at de fleste av de store game serverne kjører minst 10/10 eller 100/100mbit. Sånne innspill syns jeg er av lite nytte, siden de fleste av oss forstår at man må ha en kraftig linje da også spesifikt uploade for å kunne kjøre en dedikert game server med 20 spillere.

 

Det som kunne være nyttig å vite er hvordan regne ut hvor mye ressurser man faktisk burde ha til privat bruk. 1v1 server eller 2v2 osv er ikke umulig for de av oss som har en bredbåndstilknytning av en eller annen sort. Med litt tweak på server innstillingen vil jeg vise hvordan man kan optimaliser den linjen man har tilgjengelig.

 

I mitt tilfelle forbereder jeg meg til adsl2 og har derfor eksperimentert med min Charlie 1850/512 linje fra Nextgentel.

 

Før man gjør noe som helst bør man sjekke hva linjen faktisk yter. Det kan du sjekke på;

http://www.digi.no

 

I mitt tilfelle bruker jeg et program hvor den tester seg opp mot forsjellige 100mbit servere og kan gi meg et meget nøyaktig resultat både på tcp/ip og udp. Hovedforskjellen mellom disse to er at tcp/ip er mer brukt til fildeling, ftp og div. Tcp/ip vil søke etter konfirmasjon om at pakkene som har blitt send har kommet fram riktig. Det vil derfor ha litt mindre uploade ytelse i forhold til udp. Udp sender bare ut pakker uten å måtte kreve konfirmasjon fra klienten om at det har kommet fram riktig.

 

Enemy territor og CS bruker for det meste udp.

 

Så kommer spørsmålet, hva kan man faktisk forvente ved hosting av egen linje?

 

Jeg har tatt mitt eget eksempel i betrakting og gitt et reelt regnestykke.

 

Nextgentel Charlie 1850/512

 

I udp test ble faktisk ytelse uploade= max: 496,18 kbits/s= 62,0225 KB/s. Vi kan ta utgangspunk it uploade hastighet 62,0225 kB/s

 

Her er regnestykket jeg har satt opp for å avgjøre hva som er mulig ved fult loade.

 

sv_maxrate stiller inn hvor mye kB/s den skal gi hver spiller under gameplay. I utgangspunktet er sv_maxrate på ET stilt inn på 25000. 1000 vil bli ca 1kb/s. Dvs. på en standard server vil det bli 25000/1000= 25kB/s pr. spiller. Hvis du da har 10 spillere kan du bli prøvd å bli belaste med 250kB/s. Med en svak linje vil dette føre til lagg på selve serveren og lagg på alle som er inne i gamet. Ping på 1000 vil forekomme på ”alle” spiller hvis linja er maxet ut.

 

Derfor vil mener jeg at regnestykket jeg gir vil gi en viss pekepinn på hvor mye av linja som blir belastet.

 

Med en svak tilkobling vil jeg poengtere viktigheten med å sette ned sv_maxrate

 

Selv har visste jeg at min linje ikke ville tåle standard sv_maxrate på 25000 og satte den ned til sv_maxrate 13000. Resultatet ble som vist nedenfor.

 

Her vil jeg ta utgangspunkt i min egen faktiske udp uploade på 62,0225

 

Eks: 10 spillere med sv_maxrate "13000"

13000/1000= 13kB/s pr spiller*10=130 kB/s(max updaterate)

130-62,0225= 67,9775 overskridelse av aktuell line= lagg

 

 

Ved nærmere utregning fant jeg ut hva jeg faktisk var nødt til å bruke i sv_maxrate

 

1. Senario

 

8 spillere= 62,0225/8= 7,7528125 kB/s pr spiller

1000*7,7528125= 7752,8125 sv_maxRate

Sett sv_maxrate 7500

 

 

2. Senario

10 spillere= 62,0225/10= 6,20225 kB/s pr spiller

1000*6,20225= 6202,25

Sett sv_maxrate 6000

 

Ved å bruke dette oppsettet og sette inn dine egne tall kan regne ut hva som trengs av linje

uploade mbit hastighet/8

= uploade kB/s hastighet

 

Uplode kB/s

X antall spiller*1000 = sv_maxrate

 

ET bruker 7-8 kB/s pr. spiller under rent gameplay for å holde en ping på rund 50, og da tar vi ikke med når de eventuelt må laste ned maps.

 

Dette var en liten innføring av egen erfaring med å hoste en dedikert ET server. Selvsagt er det mulig å tweake innstillingene enda mer med fps og annet.

 

I utgangspunktet ønsket jeg å gi litt svar på de av dere som har lurt på det samme som meg. Kanskje dette vil sile ut spørsmål som: ”jeg har 640 linje kan jeg hoste en server??????”

”lagg på 1mit linja mi????”

 

 

Krizz

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...