Gå til innhold

hva er vertical sync?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VSYNC hehe, det er fra da alle hadde CRT-skjermer eller TV.

Når bildet tegnes opp på en skjerm så tegner den den ovenfra ned.

Hvis du velger i et spill å vente på VSYNC så vil du slippe tearing. Dette oppstår

når bildet endres når opptegning av skjermen er kommet halvveis. For å slippe

tearing så slår man på VSYNC. VSYNC er det tidspunktet fra bildet er ferdig opptegnet på skjermen til det starter å tegne på nytt. Hvorfor ikke ha på VSYNC hele tiden og slippe tearing sier du? Det er fordi da må man vente og gjøre ingenting mens man venter på VSYNC. Og da kan man ikke benchmarke framerates høyere en oppdateringen på skjermen.

Lenke til kommentar

Med andre ord så kan du få flimrende streker og bilde som skjeier ut i 0,01 sek eller noe om du ikke har den på :p Men FPS blir lavere om du har den på, men dette gjør jo ingen ting om du har en dugelig maskin. Skal love deg at bildet blir mye penere i spill iallefall ;)

Lenke til kommentar

Vsync gjør at du venter på å rendre hele frames (bilder) i stedet for å bare gå så langt som maskinen kan, og så begynne på neste bilde når den må.

 

Når ikke vsync er på vil det da fremarte seg i at det ser ut som om bildet blir revet horisontalt når du beveger deg raskt, fordi den øvre og nedre delen av skjermen ikke vil passe helt sammen. Jo fortere du beveger perspektivet og jo lavere framerate du har, jå større vil forskyvningen bli, og dermed også plagsomheten.

 

Vsync vil som sagt eliminere problemet med å bare lage hele frames, og ingorere uffulstendige. Da får du "perfekte" bilder uansett bevegelse, men taper altså en del teoretiske FPS da den må kaste vekk en del "rester" som den ikke får brukt. Om disse i det hele tatt har mye å si for menneskets oppfattelse av FPS i spillet er diskutabelt. personlig synes jeg vsync=av i de felste tilfeller er alt for irriterende til å bare godta.

 

Tripple bufering kombinert med Vsync=på vil kunne gi deg fordelen med maks FPS som ved Vsync=av og ingen tearing som ved Vsync=på. Denne måten har dog et annet problem, nemmelig at pga. det lengre bufferet vil alle bevegelser bli en ekstra frame forsinket fra kontrollene beveges til resultatet sees på skjermen. Avhengig av spilltype og hvor mage FPS du klarer å dra, så kan dette både være betydelig eller helt ubetydelig.

 

Gitt nok FPS er denne metoden absolutt å foretrekke.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Tripple buffering kan tvinges i OpenGL (på ATi kort), ikke i D3D.

Tvinges?

http://home.no.net/webfast/Lucifer/Tripple.jpg

Trudde den bare enablet "support", ikke at den tvang en app. til å bruke TB.?

Nei, den instillingen tvinger kortet til å bruke tripple buffering med alle OpenGL spill.

 

http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&...dpost&p=2691934

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...