Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL fra Telenor


Anbefalte innlegg

Hei :w00t: !

 

Endelig ser det ut for at jeg kan få ADSL fra Telenor! Har ikke mulighet til annen leverandør, men det trenger vel ikke være dårligere for det unntatt prisen, og nå lurer jeg på følgende.

 

1. Har ”ADSL Modem type Thomson 510i” som Telenor selger sammen med ADSL abonnement innbygd router, eller er det et rent ADSL modem?

 

2. Kan man koble seg opp med 2 PC-er samtidlig med dette modemet?

 

3. Hvis ja i spørsmål 2, kan en da koble opp PC-2 uten at PC-1 må være slått på eller omvendt?

 

4. Er det bedre å kjøpe en Router for eks. Billion ADSL Modem/Router m/4P 10/100 switch, Telenorgodkjent + en Splitter.

 

5. Er det noe annet jeg trenger av utstyr for å komme i gang?

 

Håper noen kan hjelpe meg!

******************************************************

 

Hei alle sammen, og tusen takk for mange gode nyttige svar. Har sjekket flere leverandører, men her er det bare Telenor som kan levere ADSL. Får vel raske på så har jeg kanskje bredbånd til påske :-)

Endret av solvei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du er vel kun neppe låst til telenor, kan telenor levere kan jo alle andre :S

 

Tror modemet har enabla routerdelen ja. (det er router funksjon i samtlige adsl modem, bare tidligere var disse "disablet" og routern kjørte bare i vanlig adsl bridge mode)

 

Så lenge router funksjonen er på i adsl adapteret må du ha en svitsj for å dele på linjen mellom flere pcer pc'er -> svitsj -> adsl modem -> internett

 

Visst modemet ikke har innebygd router trenger du å kjøpe ny "telenor godkjent" router (LATTERLI å kalle noe for telenorgodkjent)

 

Det som er hovedpoenget er vel at routern trenger støtte for PPOE.

 

Disse f.eks funker sikkert fint til ditt bruk visst du kun skal ha 2 pc'er tilkoblet.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118382&cks=PRL

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2797

 

PS:

 

Sjekk http://www.telepriser.no for ditt billigste bredbåndstilbud.Telenor havner ganske langt nede på lista her. Og di aller fleste leverandører leverer der telenor kan levere.

Endret av maturesh
Lenke til kommentar

Det er router i modemet.

 

Du kan jobbe på en eller begge maskiner.

 

Om du ikke har behov for trådløst nettverk osv, vil du klare deg fint med en switch og 2 patchkabler i nødvendige lengder.

 

Installer Norton Internettsecurity.

Lenke til kommentar
du er vel kun neppe låst til telenor, kan telenor levere kan jo alle andre :S

 

Tror modemet har enabla routerdelen ja. (det er router funksjon i samtlige adsl modem, bare tidligere var disse "disablet" og routern kjørte bare i vanlig adsl bridge mode)

 

Så lenge router funksjonen er på i adsl adapteret må du ha en svitsj for å dele på linjen mellom flere pcer pc'er -> svitsj -> adsl modem -> internett

 

Visst modemet ikke har innebygd router trenger du å kjøpe ny "telenor godkjent" router (LATTERLI å kalle noe for telenorgodkjent)

 

Det som er hovedpoenget er vel at routern trenger støtte for PPOE.

 

Disse f.eks funker sikkert fint til ditt bruk visst du kun skal ha 2 pc'er tilkoblet.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118382&cks=PRL

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2797

 

PS:

 

Sjekk http://www.telepriser.no for ditt billigste bredbåndstilbud.Telenor havner ganske langt nede på lista her. Og di aller fleste leverandører leverer der telenor kan levere.

feil feil og feil

 

er ikke sagt at der telenor leverer så leverer de andre da.

telenorgodkjent er det vi tester ut og utstyr vi sier fungerer på sentralen, er noen som kjøper routere i asia med pppoe men ikke alle som funker her alikevel, derfor sjekker vi noen mode/routerer som vi garanterer virker

Lenke til kommentar
du er vel kun neppe låst til telenor, kan telenor levere kan jo alle andre :S

Er ikke så enkelt lengre, i og med disse nye sentralene som bygges ut er svært små så blir det store tap for en ISP og f.eks ha en 2Mbit/s kunde på sentralen.

Online med sin agressive markedsføring vil stort sett ta de fleste noe som gir ytterst få kunder igjen til de andre aktørene.

Lenke til kommentar
når en sentral blir bygget ut blir det reservert plass til andre aktører som vil leie linje

Joda, nå tenkte jeg på salget til sluttkunde og der er vel Online ganske råe. Hopper du ikke på i førsteomgang får man tilslutt et tilbud man ikke kan si nei til.

Dessuten skal Online være en kunde på lik linje med Blucom, Tele2 m.f hos Jara så man skal egentlig ikke reservere mer til dere eller til andre.

Lenke til kommentar

For å endelig avklare trådstarters spørsmål.

1. Har ”ADSL Modem type Thomson 510i” som Telenor selger sammen med ADSL abonnement innbygd router, eller er det et rent ADSL modem?

Ja, det er router innebygget.

2. Kan man koble seg opp med 2 PC-er samtidlig med dette modemet?

Ja, så lenge du har en switch.

3. Hvis ja i spørsmål 2, kan en da koble opp PC-2 uten at PC-1 må være slått på eller omvendt?

Nei, du kan sitte på så mange maskiner du vil, uten at andre datamaskiner må stå på. Dette blir dog begrenset til hvor mange porter du har på switchen.

4. Er det bedre å kjøpe en Router for eks. Billion ADSL Modem/Router m/4P 10/100 switch, Telenorgodkjent + en Splitter.

Nei, eneste du trenger å kjøpe er en switch. En CNet 5- eller 8-porters funker gull.

5. Er det noe annet jeg trenger av utstyr for å komme i gang?

Som sagt, trenger du ikke annet enn en switch.

Lenke til kommentar
Har du tatt nummersjekken hos Bluecom? Hadde ikke vært i tvil, hvis du kan få det istedet.

Skal jeg si deg noe fra hjertet, så må det være at Telenor faktisk er bedre enn Bluecom. Greit nok at folk ikke liker Telenor pga monopol, og høye priser, men Bluecom har endel skrekkhistorier på ustabilitet og annet.

Lenke til kommentar
Har du tatt nummersjekken hos Bluecom? Hadde ikke vært i tvil, hvis du kan få det istedet.

Skal jeg si deg noe fra hjertet, så må det være at Telenor faktisk er bedre enn Bluecom. Greit nok at folk ikke liker Telenor pga monopol, og høye priser, men Bluecom har endel skrekkhistorier på ustabilitet og annet.

Hvis du vil, kan jeg gi deg en skrekkhistorie vi har opplevd med telenor....

Og det er rare er at når jeg prater med folk om det, så er det alltid noen som har hatt samme opplevelse med TN.

Lenke til kommentar

er ikke sagt at der telenor leverer så leverer de andre da.

telenorgodkjent er det vi tester ut og utstyr vi sier fungerer på sentralen, er noen som kjøper routere i asia med pppoe men ikke alle som funker her alikevel, derfor sjekker vi noen mode/routerer som vi garanterer virker

 

Hehe, aldri vært borti at _KUN_ telenor kunne levert adsl en plass.

 

alt av ustyr som leveres fra komplett/netshop etc fungerer fint på telenor sitt utstyr.

 

Disse er typiske merker som 3com,smc,dlink,cnet etc

Disse produktene fungerer fint for hjemmebrukere, 1-2 pc'er

 

Å gå for en dyrere løsning fra telenor er bare tull..

 

//offtopic

 

Jeg prøvde å lete opp min post ifra ifjor angående da telenor satt ned sine priser i Mars, og økte hastigheten.

 

Jeg kan komme med en god intern nyhet til :p

 

Følg med i mars for dere som er intressert i telefoni å slikt :p

Lenke til kommentar

kan ikke folk bare holde seg til tema og bare svare fyren? drit i bluecom og andre leverandører nå.. nå er det telenor det gjelder.. og ikke kom med "telenor suger max azz" etc... vi er klar over at det finnes anti-telenor pro-ngt/bluecom-folk der ute.. men det er egnetlig ganske uinteressant nå..

 

stick to the f***ing subject!

 

mvh mektig irritert hw-leser

Lenke til kommentar

Hmmm....synes folk er rare...her boikottes f.eks Tine så det ryker etter pga en enkelt episode. Men Telenor, som har holdt på med sin monopolistiske trenering og stikking av kjepper i hjulene for andre aktører i årevis, se det bestiller folk villig vekk.

Men hver får jo gjøre det en vil selvfølgelig. Men Telenor blir det aldri på meg mer. Da skal jeg heller gå over til brevduer.

 

og ja, vet jeg er off-topic nå. Men måtte bare få det ut ;)

 

 

MVH

 

TommyL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Har du tatt nummersjekken hos Bluecom? Hadde ikke vært i tvil, hvis du kan få det istedet.

Skal jeg si deg noe fra hjertet, så må det være at Telenor faktisk er bedre enn Bluecom. Greit nok at folk ikke liker Telenor pga monopol, og høye priser, men Bluecom har endel skrekkhistorier på ustabilitet og annet.

Hvis du vil, kan jeg gi deg en skrekkhistorie vi har opplevd med telenor....

Og det er rare er at når jeg prater med folk om det, så er det alltid noen som har hatt samme opplevelse med TN.

Har hatt TN i ett år nå. Vært nede 1 time, det var når de la den nye flyplassvegen ut til Flesland. Da måtte de nemlig klippe opp alle fiber- og analogkabler, for så å koble dem om. Eneste gangen på ett år! Linja var dessuten klar til bruk (og fungerte) allerede 2 uker etter bestilling. Litt vel bedre enn samtlige jeg har hørt om....

 

er ikke sagt at der telenor leverer så leverer de andre da.

telenorgodkjent er det vi tester ut og utstyr vi sier fungerer på sentralen, er noen som kjøper routere i asia med pppoe men ikke alle som funker her alikevel, derfor sjekker vi noen mode/routerer som vi garanterer virker

Hehe, aldri vært borti at _KUN_ telenor kunne levert adsl en plass.

Der jeg bor (10-15min fra Bergen Sentrum) er det kun Telenor som leverer. Ironisk nok.

Lenke til kommentar
Har hatt TN i ett år nå. Vært nede 1 time, det var når de la den nye flyplassvegen ut til Flesland. Da måtte de nemlig klippe opp alle fiber- og analogkabler, for så å koble dem om. Eneste gangen på ett år! Linja var dessuten klar til bruk (og fungerte) allerede 2 uker etter bestilling. Litt vel bedre enn samtlige jeg har hørt om....

Men det var vel Bravida :dremel: som gjorde den jobben, og ikke fortvilte TN ansatte.

Min erfaring med Telenor er så snart de har klart å kødda det til, så sender de lindorff (les: Inkassoselskap) på deg uten å gi varsel først!

 

 

 

Offtopic: få av deg den nissehua, er ikke jul nå vettu! :huh:

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Men det var vel Bravida :dremel: som gjorde den jobben, og ikke fortvilte TN ansatte.

Min erfaring med Telenor er så snart de har klart å kødda det til, så sender de lindorff (les: Inkassoselskap) på deg uten å gi varsel først!

Tror man egentlig kan finne skrekkhistorier hos samtlige leverandører. Men èn ting VET jeg; TN's linjer er stabile, og har god routing mot utlandet - i motsetning til samtlige (med unntak av Lyse, BKK, og muligens firstmile, samt 100mbit+ bedriftslinjer). Får bedre ping på servere i Norge og utlandet, enn NGT Echo får :wee:

Offtopic: få av deg den nissehua, er ikke jul nå vettu!  :huh:

Jula varer til påske...

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...