Gå til innhold

Åssen gjør jeg tv opptak mindre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat kjøpt meg et tv kort og har fått det til å funke..

Når jeg tar opp så tar 20 minutter 17gb, åssen får jeg opptaket til å bli mindre.. det er vel ukompressa, så jeg skal vel kompresse det.. men åssen?

\\Jurgis

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være noen innstillinger i opptaksprogrammet ditt som vil redusere fil størelsen.Er bare å prøve seg fram til den kvaliteten du er fornøyd med.

Skrevet (endret)

Okai, jeg får prøve, men jeg har jo lyst til å ha noenlunde god kvalitet :)

Hvilket format bør jeg forresten velge?

Avi, MPEG1, MPEG2, MPEG4, VCD, SVCD eller DVD?

Endret av Jurgis
Skrevet

Sjekk om TV-kortet ditt har hardware-støtte for f.eks. mpg2. Da slipper du å belaste resten av systemet ditt så hardt. Uten hw-støtte vil du få problemer med for hard komprimering, hvor mye som tåles er avhengig av hvor kraftig systemet ditt er.

Melsom er registrert i dag...og har postet 95 innlegg?! Er det mulig...sikkert sliten og litt touchy da... :thumbdown:

Skrevet
Hei!

Har akkurat kjøpt meg et tv kort og har fått det til å funke..

Når jeg tar opp så tar 20 minutter 17gb, åssen får jeg opptaket til å bli mindre.. det er vel ukompressa, så jeg skal vel kompresse det.. men åssen?

Hei,

Nu skriver du ikke hva det er for et kort - men der er nok en innstilling i driveren/programmet, der du kan velge hvilket format du vil lagre opptakene i.

Velg f.eks mpeg2 og du vil da få en kompression der gir f.eks 2 timers opptak der fylder ca. 4,7GB (samme som en vanlig DVD).

Mvh

Kimmer

Skrevet (endret)

XviD/DivX gir veldig god kvalitet i forhold til størrelse. MPEG2 blir litt større men er "DVD-kompatibel". Bruker du DivX/XviD bør du bruke multipass VBR.

Edit: Du bør evt. bruke multipass på MPEG2 også.

Endret av sedsberg
Skrevet

Det er en jungel av ulike formater du kan velge mellom. Om du skal lage spillbare dvder til stuen, bør du velge mpeg2. Ellers kan du velge DivX/Xvid eller andre.

Skrevet

Beklager at jeg var litt gretten tidligere. Kjenner Jurgis, å synes det alltid er litt morsomt å slenge han litt rundt .. :love:

Jeg bruker MPEG2 som fungerer glimrende til slikt opptak. Så bruker jeg VirtualDub, eller Gordian Knot for å encode det til XviD :w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...