Gå til innhold

Den bittelille airsoft-tråden. Les første post.


Anbefalte innlegg

Ingen som holder på med slike "swat" scenarioer ol.?

 

Hvor ligger SOAK forresten?

 

Veldig, veldig få klubber som har "swat" scenarioer ja. Noen grunner er at det er veldig få områder hvor slikt er mulig i Norge uten at du må betale en masse for leie av f.eks Rena, Starum osv. De aller fleste scenarioer vil jeg si er spill hvor du skal ta over baser/holde baser, finne folk på "rømmen", type capture the flag spill hvor du må hente noe i andre lagets base og ta det med trygt tilbake til egen base. Spill med "gisler" og slikt forekommer sjelden vil jeg si, da man er nødt til å finne en som faktisk gidder å bruke dagen på å bli dratt rundt i skogen mens andre løper rundt å skyter.

 

Det du er mest på utkikk etter er SIBO spill, da kan slike scenarioer funke og bli brukt, men disse er det desverre lang tid i mellom som regel.

 

SOAK spiller som sagt mest på Sørum av det jeg har forstått, eller med andre klubber på østlandet osv. Eller Scorpions, Ski MilSim og Østfold MilSim er jo ikke så altfor langt unna Oslo heller da, mange i klubben fra Oslo.

 

Ingen klubber som spiller inne i hus? (Hvordan vet man at man blir truffet osv?)

 

Skal vurdere sterkt å begynne med dette her, men da vil jeg også ha et ordentlig lag. Jeg er en mester i taktiske ferdigheter og kjappe avgjørelser, så dette er jo noe mer utfordrende enn andre måter jeg må praktisere mine ferdigheter på.

 

Og btw, hvor mange er det på hvert lag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er sant at den er billigere i HK, men tviler på at frakta er så mye dyrere når det står "free shipping" der :p

 

Er nok snakk om "free shipping" innad i statene. Tviler på at noen amerikanske nettbutikker er villig til å spandere de riksdalerene det koster å sende en pakke på 5-6 kilo over til norge..

 

Dessuten: International Airsoft Gun Orders

"General Shipping Prices: Europe 8 pounds = $50.00" og hvis du følger instruksene og kalkulerer, så blir det nærmere $80, pluss de $15 i "gebyr".

 

Frakten koster riktignok ca det samme fra WGC, men du sparer rundt $40 på rifla alt etter hvilken versjon du skal ha.

 

Kommer ikke inn på redwolf for øyeblikket, så jeg får ikke sjekket tilgangen der, men jeg ville uansett handlet hos et HK-basert firma.

 

men Well er et eget Airsoft merke/podusent sant? for WGC oppgir ingen informasjo om fps på MB05 rifla så jeg hveit ikke egentlig om det er den samme (og fps er det det første jeg ser etter uansett)

 

dessuten lurer jeg litt på shipping inn til Norge. er det 25% moms og teller det som "replicas" når de har oransje tupp?

 

takk for infon så langt:)

Lenke til kommentar
Er sant at den er billigere i HK, men tviler på at frakta er så mye dyrere når det står "free shipping" der :p

 

Er nok snakk om "free shipping" innad i statene. Tviler på at noen amerikanske nettbutikker er villig til å spandere de riksdalerene det koster å sende en pakke på 5-6 kilo over til norge..

 

Dessuten: International Airsoft Gun Orders

"General Shipping Prices: Europe 8 pounds = $50.00" og hvis du følger instruksene og kalkulerer, så blir det nærmere $80, pluss de $15 i "gebyr".

 

Frakten koster riktignok ca det samme fra WGC, men du sparer rundt $40 på rifla alt etter hvilken versjon du skal ha.

 

Kommer ikke inn på redwolf for øyeblikket, så jeg får ikke sjekket tilgangen der, men jeg ville uansett handlet hos et HK-basert firma.

 

men Well er et eget Airsoft merke/podusent sant? for WGC oppgir ingen informasjo om fps på MB05 rifla så jeg hveit ikke egentlig om det er den samme (og fps er det det første jeg ser etter uansett)

 

dessuten lurer jeg litt på shipping inn til Norge. er det 25% moms og teller det som "replicas" når de har oransje tupp?

 

takk for infon så langt:)

 

Oransje tupp er fordi noen land har lover om at de må ha det.. Siden de ligner på ekte våpen.

Om prisen overgår (ekskludert frakt) 200kr, ja da er det 25% mer

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden ser du etter FPSen når du ser etter softguns? FPS er mer en indikator på hvor fort rifla går i stykker samme med skuddtakt. Jo høyere nummere, jo fortere i stykker. Nei, jeg kødder ikke. Dette gjelder for ALLE stock våpen. Det hjelper nemlig lite at produsenten smeller i en M170 fjær når resten av innholdet ikke tåler mer enn maks 120, som er sannheten med de aller fleste kinaklonene. En billig sniper er billig fordi det er meningen at man skal bytte ut alt hvis du skal ha noen glede i spill med den. Hør med de fleste som har jobbet med airsoft snipere og du vil raskt finne ut at 5000kr ikke er så mye penger når det kommer til oppgraderinger. Mye testing og feiling. Litt mer på gass snipere selvsagt, men fjær er så absolutt ikke billig det heller.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål, kan hende det har vært oppe før i tråden. Er det mulig og stramme fjæren inne i softgunen, isåfall hvordan. Noen billige steder å kjøpe gode fjærer?

 

Foresten fikk en softgun til 12 kr av en kompis om hadde vært i Honkong Ladet den en gang og skjøt og hele overdelen (sleden) datt av og 10-12 kuler føk hit og dit :p

Endret av Nopros
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden ser du etter FPSen når du ser etter softguns? FPS er mer en indikator på hvor fort rifla går i stykker samme med skuddtakt. Jo høyere nummere, jo fortere i stykker. Nei, jeg kødder ikke. Dette gjelder for ALLE stock våpen. Det hjelper nemlig lite at produsenten smeller i en M170 fjær når resten av innholdet ikke tåler mer enn maks 120, som er sannheten med de aller fleste kinaklonene. En billig sniper er billig fordi det er meningen at man skal bytte ut alt hvis du skal ha noen glede i spill med den. Hør med de fleste som har jobbet med airsoft snipere og du vil raskt finne ut at 5000kr ikke er så mye penger når det kommer til oppgraderinger. Mye testing og feiling. Litt mer på gass snipere selvsagt, men fjær er så absolutt ikke billig det heller.

 

fordi jeg vil ha en softgun som skyter hardt og rett, jo lengre jo bedre og så vidt jeg har skjønt det fps utgangs hastigheten, atlså hvor hardt. hvis produsenten ikke lager en solid nok ramme for fjæren er det noe jeg vil vite på forhånd, derfor stiller jeg spørsmål på dette forumet hvor folk har mer erfaring en meg selv.

Lenke til kommentar
fordi jeg vil ha en softgun som skyter hardt og rett, jo lengre jo bedre og så vidt jeg har skjønt det fps utgangs hastigheten, atlså hvor hardt. hvis produsenten ikke lager en solid nok ramme for fjæren er det noe jeg vil vite på forhånd, derfor stiller jeg spørsmål på dette forumet hvor folk har mer erfaring en meg selv.

 

Ok, da kan jeg informere deg om at FPS ikke har så mye å si for hverken hvor langt eller hvor rett du skyter. FPSen påvirker kun tiden det tar for BBen å treffe målet ditt for det meste. For å få god rekkevidde kreves god hopup og for presise skudd kreves ett godt løp og en god BB. Dette er sjelden at airsoft snipere kommer med rett ut av esken desverre, og krever god tålmodighet og god teknisk innsikt for å fikse, masse smådeler som må deler mao. Skal du ha en god sniper som man vil spille med så ville jeg anbefalt å kjøpe en brukt og ferdig oppgradert sniper. Disse kan ligge på rundt 3-4000 alt fra modell og til hva som er gjort på den. Jeg vil påstå at airsoft sniper er det 3de dyreste prosjektene du kan begynne på, kun slått av GBB rifler og Systema PTW prosjekter.

 

Av de Well modellene jeg har sett i aksjon så har jeg ikke blitt særlig imponert. Er et par som spiller med klubben som har slike stock modeller, og jeg vil påstå at TM sin VSR-10 og Jing Gong sin BAR-10 presterer bedre, dog de ser kanskje ikke like kule ut. TM sin VSR-10 er en ypperlig start på en fjærdrevet sniper. Den er solid, skyter helt ok rett ut av boksen dog ikke akkurat sniper klasse over det og det finnes en masse deler du kan oppgradere den med. Det at Well har satt i en alt for kraftig fjær er det samme som med omtrent alle andre kinakloner på markedet også. Jeg har aldri helt forstått hvorfor de velger å sette inn så kraftige fjærer, men det er vel for å lokke inn kunder med en kraftig rifle. Du må gjerne kjøpe en Well og oppgradere, men vær obs på at oppgraderingene kan godt bli mange ganger så mye som det du betalte for selve riflen for å få den til å bli bedre enn en god AEG.

Endret av KingArms
Lenke til kommentar

At hop-up-en bestemmer rekkevidden er tull, med mindre du sammenligner med ett våpen som er fullstendig uten hop-up. Og slike våpen er praktisk talt ikke-eksisterende.

Jo større hastighet kulen har, og jo tyngre den er, (innenfor rimelighetens grenser) jo mer kinetisk energi vil kulen ha. Jo mer kinetisk energy kulen har, jo mindre vil luftmotstanden påvirke den, som da betyr lengre rekkevidde.

 

En god hop-up-enhet utmerker seg ved å gi deg tettere grupperinger, og ikke ved i gi deg lengre rekkevidde. Hvilket som helst våpen kan skyte langt om du bare skur opp hop-up-en nok. Men det betyr ikke at den vil være nøyaktig.

Lenke til kommentar
At hop-up-en bestemmer rekkevidden er tull, med mindre du sammenligner med ett våpen som er fullstendig uten hop-up. Og slike våpen er praktisk talt ikke-eksisterende.

Jo større hastighet kulen har, og jo tyngre den er, (innenfor rimelighetens grenser) jo mer kinetisk energi vil kulen ha. Jo mer kinetisk energy kulen har, jo mindre vil luftmotstanden påvirke den, som da betyr lengre rekkevidde.

 

En god hop-up-enhet utmerker seg ved å gi deg tettere grupperinger, og ikke ved i gi deg lengre rekkevidde. Hvilket som helst våpen kan skyte langt om du bare skur opp hop-up-en nok. Men det betyr ikke at den vil være nøyaktig.

 

Dårlig presisert av meg, bøyer meg i støvet. Det jeg mente med det jeg sa er som du sier å sammenligne et våpen uten hopup (dårlig hopup) med en som har en god hopup. En god hopup kombinert med løp såklart vil vi tettere grupperinger og dermed lengre effektiv rekkevidde som var det jeg mente. Alle softguns kan ha god rekkevidde, men er jo den effektive rekkevidden hvor du faktisk vil treffe det du sikter på som teller, og til det så hjelper en god hopup og et godt løp.

 

Men la oss si at du har 2 AEGer med samme type oppsett, som begge treffer pinpoint det de er siktet inn på, på en 50m avstand. Den ene er 350 FPS den andre er 400 FPS. Den eneste fordelen som 400 FPS rifla har da er at skuddet vil treffe først (og med større kraft hvis du ser det som en fordel). Men ja er enig i at den potensielle effektive rekkevidden med høyere FPS er sant, men det er ikke bare å dytte i en kraftig fjær på en sniper.

Endret av KingArms
Lenke til kommentar
Samme med det som står over vil jeg helst ha MP5 replika.

 

Et spørsmål til; Er det noe forskjell på oransje tupp og metal tupp?

 

Har du noe budsjett? Hvis ikke gå for en Classic Army B&T MP5, helt supre MP5er. Ellers er ikke G&G og ICS sine noe å forakte heller. Da tenker jeg ikke på Sportline versjonen til CA og heller ikke economic versjonen til G&G. WGCshop har et godt utvalg in-stock.

 

Hvis prisen er litt mer enn du hadde tenkt deg, så ta en kikk på JG eller CYMA. Kan ikke love deg samme kvalitet her, men JG sine har hvertfall vært ganske bra.

 

Når det gjelder briller eller masker så vil jeg bare si at masker kan bli ganske klamt etterhvert, men de er veldig fine i f.eks SIBO så om det verdt litt klamhet er jo opp til dere. F.eks http://www.ebairsoft.com/army-skull-mask-copper-p-2399.html ellers har de fler der også under Related products. Ehobbyasia har vist noe de også. Vil anbefale å bruke skikkelige briller under den masken, siden gitter er ikke noe jeg ville beskyttet øynene mine med under et airsoft spill. Bolle Silium eller Contour er ganske fine litt avhengig av hodeformen deres.

 

Oransje tupp er noe de har i statene, er bare en en lakket eller sprayet vanlig flashhider. Bestiller du derfra får du en med slik tupp, den kan lakkes over eller bare bestille en ny fra HK f.eks og skru av den gamle og sette på nye.

 

Skal du/dere begynne i klubb ville jeg anbefalt å kanskje blitt med på et spill først for å se om dere i det hele tatt liker det. Leie av våpen går som regel fint i de aller fleste klubber. Da kan du jo også prøve litt forskjellige våpen som de andre har kanskje osv. Så kan du jo siden smelle en kjempebestilling med det du ønsker. Anbefaler da selvsagt i førsteomgang selve AEGen, 5-10 low cap magasiner (greit å ha, og NASF klubber har en tendens til å kun benytte low caps på spill eller 1 highcap), 1 speedloader, 2 batterier, en reim og en liten chestrigg (eller stor hvis du har råd til det også der og da) fra Pantac. Så kan du kjøpe en god lader på Biltema f.eks og briller så er du good to go. Kuler burde kjøpes i Norge, helst over disk også da frakten på kuler kan bli litt høy sammenlignet med det du får.

Lenke til kommentar
6mm plastkuler (dvs. rundinger, ikke "bullet"-form).

 

For øvrig er det stor forskjell på småtroll som løper rundt og skyter på hverandre med springers (dvs. jalla drittvåpen som går i stykker etter to dager), og det å løpe rundt i skogen med 20-30 folk som har skikkelige våpen. Det er mer trøkk i dem, de skyter lengre og mer presist, og man har full- eller semi-auto.

 

Så utrolig mye koster det ikke. Ser at enkelte brukte våpen går for så langt ned som en tusenlapp.. dog med enkelte skjønnhetsfeil. Spetznasen min kjøpte jeg for 1400kr (inkludert batteri, lader og magasin), og MP5K fikk jeg for 1100kr (inkludert batteri og magasin). Kuler koster 250kr for 10.000 stykker, og så er det bare snakk om et par gode briller. For et sted mellom 1500-2000kr skal man komme langt.

 

lol "rundinger" (ja jeg skjønte hvor du har fått uttrykket fra :D) ,

 

har en Echo1 G36c (husker ikke det opprinnelige navnet, men den blir labela echo1 i usa) har funka gull i ca to år, har gått 5-6000 kuler gjennom den uten noen problemer, han gærningen som holder til mellom moss og ski ett sted selger de for rundt 1300kr, har ikke chrona den men den skyter hardere enn TM g36c. Følger med en highcap, batteri og lader. Lurer på om sjappa hans er softguns.no

Lenke til kommentar
har en Echo1 G36c (husker ikke det opprinnelige navnet, men den blir labela echo1 i usa) har funka gull i ca to år, har gått 5-6000 kuler gjennom den uten noen problemer, han gærningen som holder til mellom moss og ski ett sted selger de for rundt 1300kr, har ikke chrona den men den skyter hardere enn TM g36c. Følger med en highcap, batteri og lader. Lurer på om sjappa hans er softguns.no

 

Er en Jing Gong mest sannsynlig. Softguns.no er riktig ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...