Gå til innhold

Overklokking av xp2400+ mobile 35w


Anbefalte innlegg

Ram'en kjører på det den skal gjøre, men han som snakket om ram'en mente at den var en begrensende faktor selv om ram'en ikke blir overklokket, men for meg høre det rart ut

Hvem var det som snakket om RAM'en?

Kan ikke se at noen har sagt noe om det i denne tråden, før nå omtrent...

Men gjør som ronnyaa sier, kjør noen mem86-tester, still CPU på f.eks 9 eller 10x200 Mhz(for å minske muligheten for at prosessoren er problemet), og kjør tester i noen timer...'

Hvor mange timer er opp til deg og din tålmodighet, men jo lenger, det bedre...:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Regner med at trådstarter kjører Dual Channel... med sine TwinMos...

Det muligens "han som sa noe om RAM'en" sikter til at en del har hatt trøbbel med Twinmos på dette HK..

Siden jeg har dette HK selv.. kan jeg opplyse at hvor langt du kan klokke stabilt bl.a. er avhengig av om du kjører Dual eller Single channel..

Det er forøvrig ikke unikt for dette HK.. gjelder ved all OC..

Skal du klokke lengst mulig.. så kjører du single channel..

På mitt HK kommer jeg lengst med 1x512MB Kingston (billigram).. Har prøvd med Corsair Twinx512-3200C2 og da blir systemet ustabilt på samme frekvens som single-channel Kingston kjører helt greit..

Gevinsten av dual channel er forøvrig neglisjerbar på nForce/socket-A.

En brikke kontra to er også bedre med tanke på høyest mulig klokk...

De symptomene trådstarter viser til med "instant reboot" og ustabilitet er et klart tegn på at man nærmer seg det punktet hvor CPU'n har sin begrensing..

Alt over dette punktet krever uforholdsmessing mer VCore med ditto krav til kjøling..

Slik er det..

De mest "hardcore" klokkere... har et enoooormt forbruk av både CPU og skjermkort..

En dyr hobby mao...

 

PS og Edit:

Regner faktisk med at mange av de HK og CPU'ene jeg har kjøpt på lagersalg/demovare er RMA'et av misfornøyde "klokkere"... :)

Den "winnien" jeg kjøpte nylig var på ingen måte en glimrende overklokker..

Alle skryter av denne (3000+) minst greier 2.6Ghz... Det stemmer overhodet ikke.. ivhertfall ikke at du kan regne med det som minimum OC..

Samme gjelder Athlon XP-M ... Noen greier 2.4Ghz på (nesten) default VCore og andre må ha 2.0.. Noen klare å klokke denne til 2.7Ghz.. andre må skuffet innse at deres eksemplar ikke klarer mye over 2.2Ghz..

RMA.. kjøp en ny.. er resepten for de skruppelløse.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er enig med deg i det aller meste, bortsett fra fra:

De symptomene trådstarter viser til med "instant reboot" og ustabilitet er et klart tegn på at man nærmer seg det punktet hvor CPU'n har sin begrensing..

Alt over dette punktet krever uforholdsmessing mer VCore med ditto krav til kjøling..

D.v.s. jeg er vel ikke uenig i det heller, det er vel mer definisjonen av hva som er uforholdsmessing høy vcore...

Trådstarter har jo uttalt at han "Har ikke lyst å sette Vcore over 1,65v", noe som neppe kan sies å være uforholdsmessig høyt!

Han sier også at kjører stabilt på 2,3 Ghz(11,5 x 200)@1,6v, noe jeg aldri har klart, og jeg ar testet 3-4 stykker.

Her må jeg skyte inn at nei, jeg er ikke en av de skruppelløse, men har kjøpt for min bror, og for min nevø, og har i den anledning testet de litt på min maskin... ;)

Poenget mitt er at hvis man ønsker å komme opp på 2,4-2,5 Ghz, MÅ man nesten regne med å stille vcore OVER 1,65v!

Selv har jeg klart 2,7 Ghz(13,5 x 200)@2,0v(og hjertet i halsen! :scared: ), men det er jo HELT uaktuelt til vanlig, da tusler den avgårde på 2,2 Ghz(11 x 200)@1,55v :thumbup:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er enig med deg i det aller meste, bortsett fra fra:
De symptomene trådstarter viser til med "instant reboot" og ustabilitet er et klart tegn på at man nærmer seg det punktet hvor CPU'n har sin begrensing..

Alt over dette punktet krever uforholdsmessing mer VCore med ditto krav til kjøling..

D.v.s. jeg er vel ikke uenig i det heller, det er vel mer definisjonen av hva som er uforholdsmessing høy vcore...

Trådstarter har jo uttalt at han "Har ikke lyst å sette Vcore over 1,65v", noe som neppe kan sies å være uforholdsmessig høyt!

Tror det var Simen1 som hadde ett innlegg om hva som ble ansett som "max" VCore for ulike CPU'er..

Nei... VCore på 1.65 er ikke mye å snakke om for XP-M 2400+.. Dersom trådstarter ønsker å klokke litt..samt finne ut hva som er stabil/grei max.klokk for systemet sitt... må han regne med å teste både 1.65<.>1.8VCore..

Sålenge han passer på at temp. ikke stiger for mye over 50 (ifølge Asus) er det overhodet ingen fare...:)

Som du (Fiesta) helt riktig påpeker...

Hva man prøver ut av max. for klokking/benching.. er ikke noe man vil kjøre til daglig.. både pga. støy(luftkjøling) og stabilitetskrav...

For denne CPU'n er 11x200 akkurat passe :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Gjenåpner denne tråden.

 

Har nå holdt på et par uker med klokking og har slitt en del. Har kommet frem til at det er minnet som er flaskehalsen. Har satt minnet til å kjøre på 166mhz nå, mens resten kjører på 200mhz. Noe som fungerer utmerket. Kjører nå på 200x11@1,575 stabilt.

 

Men jeg vil jo ha minnet også til å kjøre på 200mhz. Har Twinmos pc3200 dualpack 2x512, og disse skal jo kunne kjøre på 200mhz. Derfor lurer jeg på om jeg skal prøve å kjøre opp volten på minnet litt, emn har ingen erfaring med det. Minnet kjører i dag på 2,6volt. Er det risikabelt å kjøre opp volten til 2,7-2,8?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er dessverre slik at en del nForce-kort ikke klarer å kjøre like stabilt i dual channel som i single...

I mitt tilfelle kunne jeg klokke mye lenger stabilt med en Kingston KVR DDR400.. som forøvrig kunne kjøre godt utenfor "specs".. (3-3-3-8)..

Den gikk greit på [email protected].

Så prøvde jeg Corsair TwinX CMX512-C2 (2x256), som ikke var noen god løsning på dette kortet (A7N8X-E Deluxe). Kunne ikke klokke like langt som med den ene KVR-brikka fra Kingston.

Crusial Ballistix DDR500 2x256 gikk dog helt greit på 215@2-3-2-6 på klokk [email protected] - dual channel..

Jeg vill foreslå at du sjekker om du kan kjøre DRAM-clock på 200 med en brikke før du evt. prøver å sette den andre brikka slik at de kjører singel isf. dual..

Se forøvrig det jeg har skrevet før om Twinmos og dette HK...

Lenke til kommentar

Da har jeg knotet litt med rambrikkene, og her er resultatet. Ramen sto i utgangspunktet i de to slotene lengst fra hverandre.

 

Satte dem først i de to blåe slotene lengst fra cpu. Resultatet ble at pc startet men skjem nektet å slå seg på....merkelig.

 

Satte dem så i de to slotene nærmest cpu (1 sort og 1 blå). Resultatet ble at jeg kom lengere i Prime95, men stoppet etter en halv time. Ikke fornøyd!

 

Nytt forsøk: Satt dem på nytt i de to blåe slotene lengst fra cpu (der skjerm hadde nektet å slå seg på)

 

Resultat: Pc starter opp (skjermen også), og har kjørt Prime95 i ett halvt døgn med innstillingene 11x200@1,575v.

 

Prøver nå 11x200@1,55v, men skulle det ikke gå er jeg uansett kjempefornøyd med 11x200@1,575. Temperaturer er også lave 50c etter 12 timer Prime95 er ikke verst :)

 

Uansett er jeg mest fornøyd med at pc'n endelig er stabil :!:

 

Kommer ikke til å klokke den høyere enda, kanskje til vinteren når det er kaldere. Denne pc'n skal uansett ikke vare lengere enn 1 år. Da skal det oppgraderes til Amd64, og Amd-M prosessoren skal inn i en HTPC som jeg skal bygge etterhvert.

 

Takk for alle tips til alle sammen :thumbup:

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar

har skaffet meg xp2400 35w på et NF-7 for å klokke litt.. men noe er fryktelig galt. hvis jeg prøver å klokke litt så slår den seg av og begynner å ule no sirenelyd.. hva f*** er det for noe? hva er galt? sto på 1,8-9 Ghz i bios og til og me da slo den seg av å hylte sirenelyden.. må dra ut stikk kontakten for å få liv igjen.. har ellers en 512 brikke ocz premium, mist 430w, gammelt ati rage fury(9800pro kortet døde)? noen som har peiling på hva som er seriøst galt til meg?

Endret av Skurk
Lenke til kommentar

Prøv først å sette alt på default i bios og se om det fortsatt hyler.

 

Hvis det ikke hyler da, er det bare å prøve seg frem på de forskjellige innstillingene og se hvs det er som kan forårsake hylingen.

 

Husk å låse agp/pci!

 

Hvis det fortsatt hyler på default, blir det verre. Pc'n virket fint før med annen prosessor?

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...