Gå til innhold

kva nyttig/artigt kan man gjere med ein linux-serv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva forskjellige nyttige og artige muligheter har man med en linux-server i nettverket? Tenker då bla på om det er mulig å sette opp en slags mp3-server for iTunes? Er det en mulighet?

Har dere noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vet ikke stort om hva man kan gjøre med en Linux-server, men jeg regner med at GNU/Linux er temmelig sjanseløs mot FreeBSD.

http://www.lemis.com/grog/brewing/temperature-control.html

FreeBSD for teh win!

And beer.

Ja. FreeBSD kan gjøre så mye mer ting enn GNU\Linux fordi en som bruker FreeBSD programmerte sin egen temperaturkontroller til det OSet. Genial tankegang, kan ikke du bare ta med deg FreeBSD-fanboyismen din og stappe den langt opp et sted der hvor ryggen skifter navn.

Skrevet (endret)
Jeg vet ikke stort om hva man kan gjøre med en Linux-server, men jeg regner med at GNU/Linux er temmelig sjanseløs mot FreeBSD.

http://www.lemis.com/grog/brewing/temperature-control.html

FreeBSD for teh win!

And beer.

Ja. FreeBSD kan gjøre så mye mer ting enn GNU\Linux fordi en som bruker FreeBSD programmerte sin egen temperaturkontroller til det OSet. Genial tankegang, kan ikke du bare ta med deg FreeBSD-fanboyismen din og stappe den langt opp et sted der hvor ryggen skifter navn.

Jeg har ingen FreeBSD-fanboyisme, sinnasmurf ;)

Det er da åpenbart (eller tydeligvis ikke) at jeg bare spøker.

"Jeg vet ikke stort om hva man kan gjøre med en Linux-server, men jeg regner med at GNU/Linux er temmelig sjanseløs mot FreeBSD."

Da jeg referer til artige ting man kan gjøre med FreeBSD, ikke nyttige, der GNU/Linux såklart kan konkurrere med FreeBSD (og tape, såklart, for å innrette meg etter den holdningen du har stemplet meg med ;)).

Og hvis du skulle fortsette å trekke fram min antatte FreeBSD-fanboyisme, viser du bare for meg at du er tom for argumenter/utsagn og vet tydeligvis ikke hva du skal kalle meg. Bare fordi man liker FreeBSD bedre enn GNU/Linux, betyr ikke det at man er FreeBSD-fanboy.

Endret av Serviset
Skrevet

Personlig kjører jeg en sftp/ssh server for meg og mine venner, med apache user-directory tilgang. Veldig, veldig nyttig :)

Planlegger å kansje utvide til å også kjøre min egen jabber-server (en *rask* en med passthrough for filer :) )

Skrevet
Torrentflux, www.torrentflux.com er en kjekk ting til å laste ned torrents med.

MPD, www.musicpd.org er en kjekk jukebox-sak.

Bruker begge programmene daglig på min hjemmeserver. Med MPD så kan jeg starte musikk/radio med mobilen før jeg kommer hjem, eller sitte med laptopen på stua og styre alt gjennom den ;) . Torrentflux er den mest geniale torrentklienten jeg har vært borti (RSS støtte :D ).

"Must have" programmer på enhver server :thumbup:

Skrevet

Icecast er et Xiph.org prosjekt om jeg ikke husker feil.

Xiph står også bak Ogg, og derfor er Icecast skrevet med fokus på Ogg Vorbis.

Skrevet

Linux er ypperlig til bruk til mange typer nettverkstjenester (web, ftp, brannmur, news, streaming, speiling/synkronisering) der en ønsker stabilitet.

BSD nevnes her, men en rask kikk på Google slår raskt fast at dette er hovedargumentet for BSD. NB: Ikke kikk hvis du er for ung...

Skrevet
Linux er ypperlig til bruk til mange typer nettverkstjenester (web, ftp, brannmur, news, streaming, speiling/synkronisering) der en ønsker stabilitet.

BSD nevnes her, men en rask kikk på Google slår raskt fast at dette er hovedargumentet for BSD. NB: Ikke kikk hvis du er for ung...

*ler*

Han gamling med propell lue såg skikelig kul ut da :!:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...