Gå til innhold

Konvertere MPEG2/AVI til f eks DVD-det går dårlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en rekke filmer i formatet MPEG2, AVI og WMV som jeg ønsker overført til DVD-format. Jeg har forsøkt en rekke programmer bl a Easy Video Converter, Super Video Converter, Cucusoft converter, RM-converter. Pinnacle Studios 9 kan ikke konvertere MPEG(2) filer så den kan ikke brukes på slike. Problemet er (antagelig?) at cpu'n jobber 100% med denne convertering og etter en liten stund stopper programmet opp, for så å lukkes. Hva gjør jeg galt? Har ikke funnet noe sted i disse programmer en "begrensning" på cpu-utnyttelsen. Er det noen som har gode forslag.

PC'n min har et A7N8x hovedkort, cpu Athlon XP 1,7mHz 2000+ og 512DDR SDRAM og Win XPpro med SP I og II.

Til orientering har jeg forsøkt noen av disse konverteringsprogram på pc'n til sønnen min. Den er 1 mnd gammel og er en meget rå spillpc med mye mer minne enn jeg har, en cpu som er 2,5 x min i ytelse, men det samme skjer der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Benytter selv NeroVision Express - En modul i lisensiert versjon av Nero - og det er et meget brukervennlig program for å konvertere video-filer til DVD-format.

http://www.nero.com/en/index.html

Glemte å legge til, jeg kjører selv Pentium 4 1,9, så det tar sin tid med slike forhistoriske prosessorer, men det fungerer fint ;)

Endret av KyusS
Skrevet (endret)

Har nå forsøkt både Nero og endel andre program - men det samme skjer hver gang - pc'en eller programmet "låser" seg eller fryser etter en stund. Ser også at pc'en utnyttes maks i prosessen - både cpu og minne.

Er det noen som har noen tips om hva dette kan være. Når jeg går inn på produktspek'en til de forskjellige programleverandører har min pc "himmelhøy" datakraft i forhold til hva som kreves.

Til orientering er pc'en nyformatert og det er ikke noe virus eller andre festligheter på den (enda). Tror det kan være "noe rart" med min pc, men er det noen som kan komme opp med noe glupt?

Endret av husmann
Skrevet

Har du prøvd TMPGEnc? Et bra program for konvertering av video til MPEG-2 (DVD-format), men litt mer avansert og tregere muligens, (men veldig bra :D).

Ellers, får du noen feilmelding? Hvordan lukkes programmet?

Skrevet

husmann,

Etter at jeg leste postene dine en gang til, kom jeg til å tenke på at du kanskje mangler de nødvendige video codecs. Nero oppførte seg også litt ustabilt hos meg en periode etter reformatering, da jeg hadde glemt å installere nødvendige codecs.

Dette lille programmet er genialt for å sjekke hvilke codecs du trenger:

http://www.headbands.com/gspot/

Min personlige erfaring er å ikke installere codec pakker, men de respektive codecs individuelt. Ved å installere nyeste DivX/XviD-codecs kommer du langt.

Kanskje dette kan løse problemene dine... :hmm:

Skrevet

Jeg har installert diverse codec-pakker.

Jeg tror nå at problemet ligger et helt annet sted enn i selve konverteringsprogrammene jeg bruker. Har nå reinstallert neon av disse på min sønns pc og der virker de. Det som skjer på min sønns pc er at under konvertering kan cpu-utnyttelsen ligge på opptil 98-99%, men hvis jeg gjør noe annet samtidig - skriver i word, surfer på internett eller kanskje noe som tar cpu-kraft - ja, da fordeler cpu-ytelsen seg på de forskjellige oppgavene.

På min pc derimot så går cpu-utnyttelsen opp på 100% og hvis jeg gjør noe annet så stopper pc med en gang. Det virker som om "kontrolleren" for å fordele og begrense cpu-utnyttelsen mangler. Det at min cpu-utnyttelse går opp i 100% og ikke 98-99% gjør vel også at det ikke er noe cpu-kraft igjen til det å drive selve pc'en, altså OS'et.

Hvis jeg har rett i mine antagelser hva skal jeg da gjøre. Noen forslag? Nye drivere til hovedkortet, flashe med ny bios...........? ikke vet jeg. Kanskje dette til og med er feil forumdel - at det skulle vært under cpu/prosessorer eller hovedkort?

Skrevet

For det første bør du ikke ha codec-packs. Fjern disse, og installer hver enkelt codec. Problemet er ikke CPU'en, siden da ville du hatt det samme problemet med andre ting på maskinen. Du har ennå ikke funnet noe konverteringsprogram som fungerer, men har du prøvd å konvertere fra MPEG-2 til AVI f.eks, for så å se hva som skjer da?

Skrevet

Det gikk like dårlig å konvertere den veien, altså fra MPEG2 til AVI. Siste forsøk i går kveld var å installere min sønns sisteugave av Nero med NeroVisionExpress og utgave 6 . Prøvde så å konvertere til DVD og brenne. Det gikk like dårlig - dvs pc frøs - og stoppet helt.

Codecspakkene er avinstallert.

Dette må da være en annen feil enn med Nero eller konverteringsprogrammene?

Kan det være feil med en av minnebrikkene eller hovedkortet eller............? Ser for meg å kjøpe en bedre cpu, RAM og hovedkort. Er ikke interessert i det billigste, men heller ikke det dyreste. Spilling er ikkeno' for meg. Alt annet derimot. Forslag mottas gjerne.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...