Gå til innhold

Hvilket ATI skjermkort bør jeg kjøpe ?


erot71

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-29 18:18, siDDIs skrev:

nei, det går på AF som gir supert bildekvalitet med lite tap av ressurser med radeon8500


 

Anisotropic filtering metoden til Radeon8500 blir ofte kalt for trick og cheap AF siden Radeon8500 renderer ikke hele blidet med AF. Mange steder går det ned til bilinear filtering. Det er grunnen til det er så lite ytelse tap med AF på Radeon8500.

På vinkler som ikke er lik 90 grader så render ikke Radeon8500 bildet i AF.

Derfor blir det feil å sammenlignde det direkte med AF på GF4Ti - som renderer hele bildet med AF.

Lenke til kommentar

Quote:



Da er ditt tilfelle ganske spesielt. Kanskje du har fått et special edition gold sample eller noe. :razz:


 

Åja, har Ultra Bole-utgave jeg! :grin: Men seriøst, de nye driverene til Radeon, Catalyst som de het, bare de økte 3dMark score med 400 poeng! ATi har virkelig fått bukt med de driverproblemene de en gang hadde. Der røk det siste av nVidia-fans sine argumenter mot ATi :razz: Jeg tør påstå at ihvertfall GF3 Ti500 ligger et godt stykke bak Radeon 8500 nå, og Ti4200 ikke er noe særlig overlegent Radeon 8500. Mulig andre har andre erfaringer, men det jeg har sett og testet selv viser ihvertfall dette. Synd at mange tester av Radeon 8500 baserer seg på de gamle driverene, og dermed ikke det fulle potensialet til kortet :sad:

 

P.S Mitt oppsett og 3dMark score, bare på skryt :razz:

 

AmdXP 1600+ @ 1.4GHz

512MB CL2 DDR-RAM

ATi Radeon 8500 64MB

3dMark 8546 default

 

[ Denne Melding var redigert av: dominizer på 2002-06-30 01:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 01:24, siDDIs skrev:

erm....kvaliten til radeon8500 med AF er overlegen i forhald til gf4, vist du ikkje trur meg så les litt meir på anandtech


 

Er det dette du sikter til?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.htm...tml?i=1645&p=12

 

Her blir det sammenlignet 64tap AF på Radeon8500 mot 16tap på GF4Ti. GF4Ti støtter også 64tap og da er AF kvaliteten på høyde med Radeon8500.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 01:34, dominizer skrev:

Quote:



Da er ditt tilfelle ganske spesielt. Kanskje du har fått et special edition gold sample eller noe. :razz:


 

Åja, har Ultra Bole-utgave jeg!
:grin:
Men seriøst, de nye driverene til Radeon, Catalyst som de het, bare de økte 3dMark score med 400 poeng! ATi har virkelig fått bukt med de driverproblemene de en gang hadde. Der røk det siste av nVidia-fans sine argumenter mot ATi :razz: Jeg tør påstå at ihvertfall GF3 Ti500 ligger et godt stykke bak Radeon 8500 nå, og Ti4200 ikke er noe særlig overlegent Radeon 8500. Mulig andre har andre erfaringer, men det jeg har sett og testet selv viser ihvertfall dette. Synd at mange tester av Radeon 8500 baserer seg på de gamle driverene, og dermed ikke det fulle potensialet til kortet :sad:

 

P.S Mitt oppsett og 3dMark score, bare på skryt :razz:

 

AmdXP 1600+ @ 1.4GHz

512MB CL2 DDR-RAM

ATi Radeon 8500 64MB

3dMark 8546 default

 

 

De testene jeg har sett så er det kun 3DMark2001 resultatet som har økt. Virker som ATI har optimalisert driveren med prioritet på å få bedre resultat i et benchmark program.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-06-30 03:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 03:38, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-06-30 01:24, siDDIs skrev:

erm....kvaliten til radeon8500 med AF er overlegen i forhald til gf4, vist du ikkje trur meg så les litt meir på anandtech


 

Er det dette du sikter til?

 

Her blir det sammenlignet 64tap AF på Radeon8500 mot 16tap på GF4Ti. GF4Ti støtter også 64tap og da er AF kvaliteten på høyde med Radeon8500.

 

 

men ikkje ytelsen

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 19:25, siDDIs skrev:

Quote:


Den 2002-06-30 03:38, MistaPi skrev:


Er det dette du sikter til?



Her blir det sammenlignet 64tap AF på Radeon8500 mot 16tap på GF4Ti. GF4Ti støtter også 64tap og da er AF kvaliteten på høyde med Radeon8500.



 

men ikkje ytelsen

 

Nei, men som sagt blir ikke alle texturene anisotropic filtert på Radeon8500, så overall er AF kvaliteten bedre på GF4Ti og derfor blir det ikke riktig å sammenligne AF ytelsen på radeon direkte med GF4Ti.

 

Synd det ikke er mulig på Radeon8500 å velge mellom dynamisk texture filtering og "static" AF.

Men det er sikkert for å sette Radeon8500 i best mulig lys og det virker tydeligvis ganske bra :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-06-30 21:24 ]

Lenke til kommentar

Radeon8500 støtter 128 tap AF også da... Hehe.

Åja... les dette: http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...dId=290&dPage=1

 

Hmmm... det jeg prøver å få fram er at R200 er ikke LANGT unna GF4Ti4600 hittil, med de siste driverne.

Jeg syns at dette er meget respektabelt av et kort som er en generasjon eldre enn GF4... GF4 har jo også sin ultramoderneoppgradering som er sååååååå fantastisk fra GF3, EN VERTEX SHADER TIL! Og en litt høyere klokket GPU/mem, kanskje litt BGA her og der også da... (Obs! Sarkasme! Obs!)

 

Jaja... "call me Mr. fanATic"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 14:50, ExcaliBuR skrev:

Radeon8500 støtter 128 tap AF også da... Hehe.

Åja... les dette:


 

Jeg vet at det finnes tweak program som gir mulighet for 128tap men driveren fra ATI støtter max 64 tap AF.

 

Ikke noen tester med FSAA eller AF og alle testene er kun kjørt i en oppløsning. Må være en av de beste testene jeg har lest :roll:

Direct3D resultatene til Radeon8500 på denne testen er merkelig høye, _mye_ høyere enn alle andre tester jeg har lest.

 

Quote:


Hmmm... det jeg prøver å få fram er at R200 er ikke LANGT unna GF4Ti4600 hittil, med de siste driverne.

Jeg syns at dette er meget respektabelt av et kort som er en generasjon eldre enn GF4... GF4 har jo også sin ultramoderneoppgradering som er sååååååå fantastisk fra GF3, EN VERTEX SHADER TIL! Og en litt høyere klokket GPU/mem, kanskje litt BGA her og der også da... (Obs! Sarkasme! Obs!)


 

Med FSAA og i spill som støtter vertex shading er GeForce4Ti en god del raskere

GeForce4Ti er ikke en generasjon nyere kort enn Radeon8500. Som du sier selv så er det ikke mye som er nytt fra GF3, det er fremdeles et DX8 kort.

Lenke til kommentar

nei og nei..masse styr her ja gitt...

 

jeg har bestilt et hercules ati radeon 8500LE, med 64 MB DDR. koffor i **** skal jeg kjøpe et g4 ti4400, når d atikortet er såpass bra nok til det meste. billig på komplett.no 1137,-. kanskje d er LE av LE-utgaven, men uansett har jeg bestilt d.

 

skal jo bare spille lit CS, quake og ghost recon osv...

 

trenger ikke bedre nei...men kjøp skjermkort etter hvor mye penger du har...lurt:)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 21:37, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-07-01 14:50, ExcaliBuR skrev:

Radeon8500 støtter 128 tap AF også da... Hehe.

Åja... les dette:


 

Jeg vet at det finnes tweak program som gir mulighet for 128tap men driveren fra ATI støtter max 64 tap AF.

 

Ikke noen tester med FSAA eller AF og alle testene er kun kjørt i en oppløsning. Må være en av de beste testene jeg har lest
:roll:

Direct3D resultatene til Radeon8500 på denne testen er merkelig høye, _mye_ høyere enn alle andre tester jeg har lest.

 

Quote:


Hmmm... det jeg prøver å få fram er at R200 er ikke LANGT unna GF4Ti4600 hittil, med de siste driverne.

Jeg syns at dette er meget respektabelt av et kort som er en generasjon eldre enn GF4... GF4 har jo også sin ultramoderneoppgradering som er sååååååå fantastisk fra GF3, EN VERTEX SHADER TIL! Og en litt høyere klokket GPU/mem, kanskje litt BGA her og der også da... (Obs! Sarkasme! Obs!)


 

Med FSAA og i spill som støtter vertex shading er GeForce4Ti en god del raskere

GeForce4Ti er ikke en generasjon nyere kort enn Radeon8500. Som du sier selv så er det ikke mye som er nytt fra GF3, det er fremdeles et DX8 kort.

 

Etterhva jeg kan se, så må det en del tweaking til for å få GF4 opp til 64 tap, en venn av meg har GF4Ti4400 og maks for han er 8x med siste drivere fra nVidia.com. Maks for driver med R200 er 16x UTEN tweak program. Åja, "min bildekvalitet er klarere enn hans!" (<- måtte bare adde! Han har Asus V8440 hvis jeg husker heeeelt korrekt)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 14:24, ExcaliBuR skrev:

Etterhva jeg kan se, så må det en del tweaking til for å få GF4 opp til 64 tap, en venn av meg har GF4Ti4400 og maks for han er 8x med siste drivere fra nVidia.com. Maks for driver med R200 er 16x UTEN tweak program. Åja, "min bildekvalitet er klarere enn hans!" (<- måtte bare adde! Han har Asus V8440 hvis jeg husker heeeelt korrekt)


 

16x på Radeon betyr at den bruker 16 blocks bilinear filtered texels (4texels/4tap). 16 blocks x 4 texels = 64tap.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan Nvidia regner det ut, men AF metoden er forskjellig. 8x på Geforce betyr 64tap

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-07-02 15:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 21:37, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-07-01 14:50, ExcaliBuR skrev:

Radeon8500 støtter 128 tap AF også da... Hehe.

Åja... les dette:


 

Jeg vet at det finnes tweak program som gir mulighet for 128tap men driveren fra ATI støtter max 64 tap AF.

 

Ikke noen tester med FSAA eller AF og alle testene er kun kjørt i en oppløsning. Må være en av de beste testene jeg har lest
:roll:

Direct3D resultatene til Radeon8500 på denne testen er merkelig høye, _mye_ høyere enn alle andre tester jeg har lest.

 

 

Men, var det ikke du som sa at ATi jukset på dette området? At ATi var "cheape"... så hvorfor er du da så interessert i å sammenlikne disse?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 18:14, ExcaliBuR skrev:

Quote:


Den 2002-07-01 21:37, MistaPi skrev:

Jeg vet at det finnes tweak program som gir mulighet for 128tap men driveren fra ATI støtter max 64 tap AF.


Ikke noen tester med FSAA eller AF og alle testene er kun kjørt i en oppløsning. Må være en av de beste testene jeg har lest
:roll:
Direct3D resultatene til Radeon8500 på denne testen er merkelig høye, _mye_ høyere enn alle andre tester jeg har lest.



 

Men, var det ikke du som sa at ATi jukset på dette området? At ATi var "cheape"... så hvorfor er du da så interessert i å sammenlikne disse?

 

 

Jeg sier bare at ATI har fått en del kritikk på det.

Dynamisk texture filtering er i utgangspunktet ganske genialt siden alle texturene trenger ikke å bli anisotropic filtert, men desverre så er teknikken ikke feilfri.

Det er ikke noe galt i å sammenligne AF melleom Radeon8500 og GF4Ti, men som sagt så blir det feil å sammenligne ytelsen direkte.

Det samme gjelder FSAA, forskjellige teknikker gir forskjellige resultater. Selv om det er mindre ytelsetap med 2xFSAA på kort A enn på kort B så kan 2xFSAA på kort B være mye penere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...