Gå til innhold

1 Test av nye Nec 1970GX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da var min i hus.

Den har dessverre en død pixel (konstant rød, så den er vel ikke'død' bare hengt seg opp).

 

Ganske irriterende fordi den synes så godt mot mørk bakrunn. Er dette returgrunn på en TCO '03 skjerm??

 

mvh r.

Nei, tror ikke NEC praktiserer noen nulltoleranse på døde pixler. Her kan du bruke angrerett, eller leve med det. Med glassplate foran vil det bli vanskelig å prøve å massere den og vil jeg tro. :hmm:

Lenke til kommentar

Får se hva jeg gjør mht den døde pixelen.

 

Har såvidt fått testet skjermen i spill, er ikke helt overbevist enda. Synes den hadde lovlig mye etterslep i BF1942. Doom så grei ut, men den er jo så mørk.

 

Ha bare sjekket den analoge inngangen foreløpig, tester med dvi kabel i morgen.

 

mvh r

Lenke til kommentar

Da er NEC 1970GX 'ferdig testet'.

Har kjørt den både på d-sub (analogt) og dvi (digitalt).

 

For en kresen gamer som er vant til crt, svarer dette ikke til forventningene i det hele tatt, og her mangler det mye. Etterslepet er helt tydelig merkbart, i close combat (BF) blir alt 'blurete', både omgivelsene og fienden. Tviler på om man 'blir vant med det' som noen hevder. Uansett, jeg ser ikke det minste frem til 'å bli vant med' denne mengen etterslep i spill, til det er crt'ene så mye bedre. Nok om gaming, her holder den rett og slett ikke mål.

 

TV/video er heller ikke dens sterke side; raske bevegelser/action scener skjemmes også av etterslep. Hvem gidder å se film med etterslep??

 

Som en følge av den blanke finishen (Opticlear) på skjermoverflaten blir man også sittende og se på sitt eget speilbilde en del (kan jo være kjekt, men jeg likte det ikke..)

 

Baklys: dette er bra, kun antyding til baklys øverst langs rammen, ellers helt ok.

 

Fargergjengivelse: Denne er jeg meget fornøyd med; sterke klare farger, både i spill og på desktop. Svart er svart, hvitt er hvitt.

 

Alt i alt: Sikkert en ok skjerm, men til det den er ment som (og markedsført som), nemlig en skjerm for gamere, blir valget mellom en 21'' crt og denne skjermen såre enkelt: det blir crt + 1.000,- tilgode, 10 av 10 ganger.

 

Sorry NEC, men denne går i retur.

 

 

mvh r.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke helt feil så er 1970GX og L90D+ basert på samme panel, så ikke forvent allverden :)

Takker for info'n enden.

 

Hmm. Dette med skjermvalg skal ikke være enkelt.. :roll: Virker som det er svært subjektivt dette med etterslep på lcd-skjermer. Noen sier ditt, men andre sier datt.

 

Vel, siden man har 14 dagers returrett ved kjøp på nettet, så er det vel bare å prøve seg frem selv.

Ser at BenQ FP937s+ er en skjerm som har fått mye bra omtale av brukerne her på HW, kanskje det er min neste skjerm.. Hmm. Valgets kvaler.. :roll:

Lenke til kommentar

Har testet skjermen i 3 dager nå og må si meg uenig med roger_h99.

Har testet HL2, Farcry,source, BFV og div andre spill, og har ikke merket noe til etterslep. (er min første lcd skjerm,så jeg har ikke allverden peiling)

 

Meget skarpe bilder og god fargegjengivelse(bruker dvi).

Kommer til å beholde denne skjermen, er meget fornøyd.

 

synd at du ikke likte skjermen roger_h99, men det er masse å velge mellom så du finner nok noe til din smak :cool:

 

Andre som har testen skjermen, kom gjerne med deres vurdering :)

Lenke til kommentar

Det virker som om noen er spes følsomme for etterslep ja. Det er kanskje dem samme personene som ser såkalte regnbuer på enkelte typer projektorer. Selv har jeg aldri sett regnbuer av noe slag, men en kamerat av meg blir kvalm etter kun få minutter med slikt.

 

Selv ser jeg egentlig ikke etterslep på min 3 år gamle 15" LCD med oppgitt 25ms. Selv om jeg kanskje vil se forskjell når min BenQ kommer i hus...vi får se!

Lenke til kommentar

Denne glassplata dere snakker om, er dette noe nytt i 70-serien? Med andre ord er det ikke slik glassplate, og dermed refleksjoner. i Necs 1980-modell? Hva er egentlig forskjellen på 70- og 80-serien?

 

(Jeg er forøvrig mest interessert i en 20" variant men jeg regner med de samme forskjellene gjelder her)

Endret av Nilzor
Lenke til kommentar

Hei, bra at noen finner skjermen ok.

Når jeg 'klager' på etterslep så samenligner jeg ikke med andre lcd skjermer, men med en 17'' Sony Trinitron. Mulig man blir vant til etterslep etter en tid (etterslep er der, helt udiskutabelt, hadde den vært like responsive som Sony'en hadde jeg jo ikke merket meg det..)

 

Når det er sagt, har også prøvd å spille på en gml. Eizo 15'' 25ms skjerm. Dette var helt forferdelig, jeg vil karaktrisere dette som uspillbart. Andre synes 25ms er helt ok å spille med, så det har nok mye med hvilke øyne som ser.

 

 

mvh r.

Lenke til kommentar
Denne glassplata dere snakker om, er dette noe nytt i 70-serien? Med andre ord er det ikke slik glassplate, og dermed refleksjoner. i Necs 1980-modell? Hva er egentlig forskjellen på 70- og 80-serien?

 

(Jeg er forøvrig mest interessert i en 20" variant men jeg regner med de samme forskjellene gjelder her)

Den reflektive plata finnes kun på 1970GX, og ingen andre skjermer fra Nec. Det som skiller 70- og 80-serien er målgruppe. 70-serien henvender seg mot forbrukere og typiske sluttbrukere av applikasjoner, mens 80-serien er proffserien, som skal gå mot grfikere og andre med større krav til skjermens egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...