Gå til innhold

Fjellskitest i DNT-blad. Noen som har/husker den?


endrebjo

Anbefalte innlegg

Jeg leste forleden en bitteliten minitest av 5-6 forskjellige fjell-/toppski i et DNT-blad fra i vinter. Problemet er at jeg nå ikke husker spesielt mye av innholdet av artikkelen, samtidig som jeg ikke greier å finne igjen bladet (men jeg finner selvfølgelig 5-6 andre blad :roll: ). DNTs sider ser ut til å være nede også.

 

DNTs medlemsblad heter "Fjell og vidde".

 

Jeg husker så mye at det var ski fra Fischer, Åsnes og Madshus (muligens flere også), og at det var en slags NATO-planke-kopi der. Testen stod også lagt bak i bladet hvis det er til hjelp.

 

Hvis det er noen som er så utrolig snilla at de kunne gjengi testen her (evnt sende på PM hvis de ikke vil legge mulig kopibeskyttet materiale ut her) så ville jeg vært evig takknemlig.

 

På forhånd en gigantisk takk til den/de som legger testen ut her! :thumbup:

 

(hvis dere ikke har greid å gjette det enda så skal jeg ha nye ski, og mange av skiene der virket meget interessante)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nok av relativt lette til litt tyngre telemarkski (f.eks K2 Offpiste, Atomic Beta TM22, Atomic Beta 9.18, Elan-ski som må stakes nedover), så nå tenkte jeg jeg skulle prøve å få en litt mer langrennsfeeling ut av skiturene, men fremdeles more meg litt i bakkene. Da tenker jeg på ski med en del spenn i/god smørelomme slik at jeg kan bruke både smøring og teknikk for å slippe unna litt fellebruk, og med god bredde, innsving og stålkanter.

 

Jeg mener det var et par Fischer-ski og en eller annen form for NATO-planke-kopi som var meget interessante.

 

Kommer sannsynligvis til å bli parret med enten Rottefella Chili eller Riva 3 og enten et par Scarpa T2 eller den mer klassiske skinnstøvelen. Johei hvor det går! :)

Lenke til kommentar

Har selv Chili og er svært fornøyd, siden det er en binding på vei ut får du den helt sikkert billig. hadde ikke hatt noe imot å fått hendene på en par cobra bindinger, men de er skrekkelig dyre.

 

du kan jo eventuelt slipe en smørerand i skiene dine da ;)

 

Edit: bladet er nr.1-05 | Crispi CXA er også gode gåsko

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke testen i blad nr. 1 år 2005 jeg leter etter.

 

Imposter: Er det carbon eller cobra du mener? Cobra-bindingene ser fete ut, men det virker ikke som noen gode toppturbindinger (mtp gåtruen opp).

Hadde du evnt. hatt mulighet til å skanne den artikkelen, eller videreformidle den på en annen måte?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig cobra :blush:

 

forskrev meg visst litt der. koster jo pokkermeg 2000,- og lignende. med chili ligger godt nede under tusenlappen :D

 

Editx: nei cobra er kun for nedoverturer, men de er sable gode også. gå for chili du, hvertfall om du ikke har sykt mye penger :)

 

Edit x^n: problemet er at jeg heller ikke finner bladet :p husker testen du snakker om... grrr, ergelig.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Får du ikke hjelp?

fannt noen hvite åsnes-ski på butikken for noen dager siden. de var ganske brede, og laget for telemark. de var faktisk Helt hvite med smørerand, samtidig uten smørespenn. de så ganske gode ut. spurte en på butikken om de og han visste ikke noe serlig om de(og innrømte det :ohmy: ). butikken var vel sport1. de kjentes middels myke ut, men for meg virket det som de var litt lave det bindingen skal på, dvs. at de kanskje blir litt for myke selv med en binding med forhøyningsplate.

 

var dette et av parene? ;)

Lenke til kommentar
Får du ikke hjelp?

fannt noen hvite åsnes-ski på butikken for noen dager siden. de var ganske brede, og laget for telemark. de var faktisk Helt hvite med smørerand, samtidig uten smørespenn. de så ganske gode ut. spurte en på butikken om de og han visste ikke noe serlig om de(og innrømte det :ohmy: ). butikken var vel sport1. de kjentes middels myke ut, men for meg virket det som de var litt lave det bindingen skal på, dvs. at de kanskje blir litt for myke selv med en binding med forhøyningsplate.

 

var dette et av parene? ;)

Ikke så mye hjelp å få. :( Kanskje testen var fra i forrige skisesong, eller veldig tidlig i denne sesongen. :hmm:

 

De helt hvite Åsnes-skiene (med festehull på tuppen for noe kjelkegreier?) er nok det jeg er ute etter ja. Jeg så en på fjellet i påsken med de skiene + 2 cm plate og Rottefella Telemark Extreme (den kraftige typen tåbinding), det så faktisk litt tøft ut.

 

Hvis jeg ikke husker helt hakkande gale feil, så ble de skiene en slags "vinner" i den testen, uten at jeg husker nøyaktig hvilke andre ski som var med, og hvilke store pluss skiene hadde.

 

Men takk for innspill i alle fall. :)

Var de tunge eller lette, sånn i forhold til dimensjonene?

Har sett litt på Fischer Europa 109, hvordan var Åsnes'ene i forhold?

 

Jeg skal se om jeg kan finne dem i en butikk i nærheten.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen sier noe om turski, men det spørs om det ikke blir litt for spinkelt. (nå vet jo ikke jeg hvor hardt og ekstremt du kjører).

 

de åsnes skiene var ganske lette ja, her har jeg bare egen erfraing fra mine mye omtalte x-scream ski og et par Olin 04. de bindingene du nevner finner jeg ikke under www.rottefella.no sine produkter, men derimot et par super telemark bindinger. disse er jo ikke fullt så kraftige, og egner seg vel heller dårlig i puddersnø pga. høyden. siden jeg er norsk skipatriot sier jeg ikke annet en rottefella binding (chili/cobra). jeg har ikke noe særlig tro på Linken. hvertfall ikke etter at jeg så hvor stygt og mekanisk det så ut å kjøre med de. eventuelt hammerhead(vet ikke hvem de kommer fra), hva det er kan forklere en annen gang ( :p ). de er vel egentlig de første parkbindingene.

Lenke til kommentar
Cobra kjøper jeg ikke.

Prøvde ut et par av disse i helga på en topptur, og de var virkelig gode å gå med. det var cobra 6, de som regnes som allroundbindingen. du får til og med sånne "jernstangklosser" ;)

 

er i grunn samme for emg så lenge du kjøper mest mulig norskt utstyr ;) . (kan virkelig ikke få sakt dette nok :p )

 

Var innom Axel Bruun i trondheim i dag og de har disse hvite åsnes-skiene. tror ikke det var der jeg så de sist, men uansett. spurte en fyr der og han hadde heller ikke prøvd de :hrm: men han anbefalte ikke Riva3 fordi han mente at "bindingshuset" ikke var så kraftig. siden det ikke er lukket helt med en metallstang over tåfeste.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...