Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen startet ikke


knutis79

Anbefalte innlegg

Underveis på tur fra oslo til trondheim stoppet jeg på en bensinstasjon. Da jeg skulle starte bilen skjedde det ingenting. Lysene kom på som normalt, men det var ikke antydning til liv i motoren. Cd-spilleren slo seg av på mens nøkkelen var i tenningsposisjon. Bilen startet da jeg fikk rullet den i gang.

 

Resten av turen hørte jeg en ulyd i hastigheter over 90. Virket som lyden øker med høyere turtall.

 

Vel framme stoppet jeg bilen igjen. Da startet den helt fint. Bilen er en Saab 900i 16v av eldre årgang.

 

Noen som har noen ideer?

 

Knutis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det er startmotoren som er problemet. Det kan også være startkransen nedi motoren. Hvis det er denne, så vil bilen begynne å "hyle" etterhvert når du starter den.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men startkransen består av 3 "fester". Dersom det ene er for slitt så vil bilen kun starte på de 2 andre festene. En sånn sak koster ca. 300 kroner men det koster dessverre mange tusen å skifte da det medfører endel mekking.

 

Og biler har vel ikke bruk for dynamo for å starte? Det er jo oppgaven til batteriet. Og siden du testa med et ekstra batteri, kan vel dynamoen utelukkes?

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Tenkte på dynamo med tanke på ulyden, skal sjekke det opp.

 

Starteren drar ikke rundt. Det sier kun et slags klikk når jeg vrir om nøkkelen.

 

Prøvde å starte den med ekstra batteri, men det nyttet ikke.

Starteren som har tatt kvelden, tenker jeg.. Var sånn på golf`n min å.. Men heldigvis har jeg ett eget delelager :p

Endret av zn00ker
Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å holde tenninga i startposisjon, samtidig som jeg målte spenninga på den "tynne ledninga" som går inn i startmotoren. Der var det ingen spenning.. Dette kan vel tyde på at det ikke er noe i veien med starteren?

 

Har nylig skiftet tenningslås etter innbrudd i bilen. Lysene lyser fint, batteriet målte 12 volt.

 

Trenger gode råd her...

Lenke til kommentar

Den tynne ledningen ned til starteren gir strøm ti innslagsreleet, som igjen skyver startterdrevet inn mot startkransen på svinghjulet og samtidig kobler strøm til selve startmotoren.

Hvis det mangler strøm på den når du vrir nøkkelen helt mot "start", er det enten en feil i tenningslåsens brytersystem, eller evt. et relè eller sikring.

Mine odds går i favør av utslitte brytere i tenningslåsen. Det sitter som regel en utskiftbar klump i enden av tenningslåsen (ofte en drøss med ledninger fra den).

En av ledningene skal det komme strøm på når du vrir til Start og ellers ikke.

(Det er her man tjuvkobler.. :whistle: )

 

Du kan teste starteren ved å koble en ledning fra + på batteriet og ned på tilkoblingen til den tynne ledningen, starteren skal da slå inn og dra rundt hvis den er iorden. (GIRET I FRI!!!!!!)

 

Lykke til,

Lenke til kommentar

Har idag vært innom Din Bil i Trondheim. De trodde ikke det var tenningslåsen siden den ble skiftet for en måned siden. De mente det var en kontaktplate som var gåen. Noen som vet om dette er vanskelig å skifte? Sitter denne rett under tenningslåsen?

Lenke til kommentar

Kan f.eks. hende at kontaktplata sitter bak på tenningslåsen. Der sitter den i alle fall på Ladaen min. Bilen kan begynne å oppføre seg rart hvis kontaktplata ikke er helt god. Jeg måtte bytte den på Ladaen fordi bilen noen ganger stoppa når blinklyset ble satt på. Andre ganger forsvant alt lyset, til og med i dashbordet, mens atter andre ganger ville bilen rett og slett ikke starte i det hele tatt.... :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...