Gå til innhold

Boote med usb-harddisk(Går det?)


Echeron

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som jeg mistenker å ha en defekt harddisk. Men jeg har ikke lyst å kjøpe en ny harddisk for å finne ut at det er minnebrikka istedet.

 

Så jeg lurte på om det gikk an å koble en usb-harddisk til og

så boote windows fra den?

 

 

 

 

En ting til jeg lurte på. Er det mulig å finne ut hvor man har kjøpt en laptop ved å spore serienr eller noe?

Jeg holder på å reparerer en laptop for faren til dama, og han husker ikke hvor han kjøpte den, og garantien er heller ikke gått ut. Så om jeg hadde funnet butikken hadde det vært veldig greit :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett maskiner som kan boote fra USB, men har aldri prøvd det selv. Du kan jo prøve å installere windows på en USB disk, å se hva som skjer.

Hvis du er dreven i Linux, så finnes det versjoner av den som starter og kjører kun fra cd-rom, bl.a. Knoppix.

 

Target.

Lenke til kommentar
Jeg holder på å reparerer en laptop for faren til dama, og han husker ikke hvor han kjøpte den, og garantien er heller ikke gått ut. Så om jeg hadde funnet butikken hadde det vært veldig greit :)

Dersom det er produsent garanti på laptoppen trenger du vel ikke å finne butikken, men produsenten :D

 

Ring produsentens serviceverksted :yes:

Lenke til kommentar
Så jeg lurte på om det gikk an å koble en usb-harddisk til og

så boote windows fra den?

Hva med gode gamle MS-dos :whistle:

 

 

Kan kjøres både fra disket og CD.

 

Og for å finne ut om det er noen hjemme hos Herr harddisk, skriv C:

 

Chksdsk skulle også kunne skjønne dersom hardisken var bortreist.

Lenke til kommentar
Jeg har en laptop som jeg mistenker å ha en defekt harddisk. Men jeg har ikke lyst å kjøpe en ny harddisk for å finne ut at det er minnebrikka istedet.

 

Så jeg lurte på om det gikk an å koble en usb-harddisk til og

så boote windows fra den?

 

 

 

 

En ting til jeg lurte på. Er det mulig å finne ut hvor man har kjøpt en laptop ved å spore serienr eller noe?

Jeg holder på å reparerer en laptop for faren til dama, og han husker ikke hvor han kjøpte den, og garantien er heller ikke gått ut. Så om jeg hadde funnet butikken hadde det vært veldig greit :)

Det finner du fort ut av, gå inn på BIOS. Enable boot from other units eller boot from USB.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god tilbakemelding :) skal slå på tråden til Packard bell i morra morning å høre med dem om garantien.

 

Det gode gamle ms-dos trikset var også ett godt tips :p

hadde faktisk glemt helt av den "funksjonen" hehe

 

Sitter og memtester i dette øyeblikk. alt ser fint ut på minnet i alle fall. Ett godt tegn i grunnen. Skal sjekke harddisken nå etterpå

Lenke til kommentar
Hm. Tror ikke du får bootet fra USB. Ingen BIOSer jeg har sett som støtter det iallefall. Kan du ikke boote fra CD-ROM eller floppy da?

Ehm, de fleste nyere BIOSer støtter da boot fra USB-enhet. Sett Legacy USB Support til enabled og sett removable device som første enhet i bootrekkefølge.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte memtest 86 og fant ingen feil heldigvis, så da ser det ut som om det må være harddisken.

Jeg får mest sannsynlig en ekstern harddisk i morra, da skal jeg prøve å boote fra den.

 

Jeg så ingen valg i bios -> boot sequence

 

Som tilsvarte en usb harddisk eller removable device, men der var støtte for usb-enheter i dos.

 

Nå skal det sies at laptop'en er en litt eldre modell da av typen Packard Bell Igo 2000 (rundt ett år gammel)

 

Men siden minnebrikka ser ut til å være i fin form så ser jeg lyst på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...