Gå til innhold

final fantasy vs morrowind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I denne tråden er har jeg sett MYE rart. Mange helt useriøse argumenter og utsagn. FF == bajs & Morrowind == 1337. På tryne.

 

Personlig innledet jeg min FF karriere med 7'ern forsatte med 8&9 spiller nu 6 på SNES emulator. Har også spilt Morrowind en del.

 

Noe av det jeg liker best med FF er hvordan hist. starter så simpelt og utvilker seg til noe helt enormt mellom dimensjoner ol. Morrowind starter rett i Medias res, og du vet -nesten- hva som skal skje ol.

 

En annen ting jeg likerm med FF er kamp systemet. ATB tar kaka, ikke noe mer å si om det.. det skaper en viss spenning i steden for bare ni-trykke på venstremuseknapp som i Morrowind.. + at i Morrowind har du ikke noen spessielle angrep, du bare slår vilt.

 

Morrowind Eier ff i graffikk og gameplay lengde men blir tildels kjedlig i lengden, noe FF også kan bli hvis du surrer rundt for lenge. Synes nesten Morrowind har for mye frihet jeg, men det er jo bare en følelse jeg har..

 

Dere ser nå hvor jeg ligger henn i debatten og hvorfor.. Håper vi slipper flere useriøse postinger her i forumet som f.eks. giant som posta samme posten 3 ganger. *riste oppgitt på hodet*

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-16 01:16, en mann skrev:

Et spill det lages 11 oppfølgere til, må være kjipt.


Når du er halvveis i det du har slitt med 3 dager i strekk, kommer oppfølgeren.


Eller er det ike sånn?



 

Hvor i alle dager er din sans for logikk? lager man 10 oppfølegere til et spill (og flere kommer) så må jo spillet være bra? Og Final Fantasy 1 kom jo må jeg påminne Nintendo 8bit tilbake på 80tallet!

 

Nok et userriøst innspill.

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet kan egentlig stilles sånn:

 

Er frihet / "Du kan gjøre hva du vil" bedre enn en stram og detaljert historie med mange fortellermessige virkemidler?

 

Svaret vil alltid være individuelt, men når man kan få begge deler (slik deus ex i ganske stor grad klarte) blir spilling virkelig moro.

 

Ellers kan man jo klart se at FF spillene er totalt frie for bugs, og på mange måter er mer gjennomførte. (De har jo vanvittig mye høyere budsjett også.)

 

Men alikevel er min personlige mening:

Ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar

Selv om et spill har mange oppfølgere betyr det ikke at spillet blir utdatert for det. Husk ingen av FF spillene har NOEN som helst likhet i story, characters eller battle system. Og med ATB (Active Time Bar) slipper man denne "trykke-som-faen-på-mus-knappen"

Jeg har spilt Morrowind, og synes det er et bra spill. Men jeg holder fortsatt en knapp på FF.

 

BTW FF1 kom i 1987

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-19 12:38, Shicca skrev:

Selv om et spill har mange oppfølgere betyr det ikke at spillet blir utdatert for det. Husk ingen av FF spillene har NOEN som helst likhet i story, characters eller battle system. Og med ATB (Active Time Bar) slipper man denne "trykke-som-faen-på-mus-knappen"

Jeg har spilt Morrowind, og synes det er et bra spill. Men jeg holder fortsatt en knapp på FF.


BTW FF1 kom i 1987



 

En mann av mitt kaliber.

 

Ingen tvil om at Morrowind er et supert spill, men jeg synes det virker så urealisktisk at når en står helt oppe i er person og denger på med sverd,klubbe og øks, så treffer man motstanderen på 2av20 slag..

Men det er nå min mening.

 

Har skaffet meg alle FF spillene(før 7'ern) på pc, og jeg må si at alle som kom på NES (1,2&3) er meget like i starten ol. (har enda ikke starta å spille noen av de)men dette tar seg opp i 4,5&6 :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Quote:


Den 2002-07-15 19:17, skrev ATWindsor:

Quote:


Har du spillt 7-8-9 ?

Liker du ikke de kan du ikke ha lagt sjela i det!

Og det siste du sa der var bare tåpelig. Slik kan vi klare oss forruten.


 

Final Fantasy spillene er jo nesten som gode gamle space ace og dragon quest på amigaen, fin grafikk men det eneste du <b>gjør er å trykke på en knapp i hver scene</b>. Du blir jo holdt i hånda hele spillet igjennom, er jo ingen frihet overhodet, nesten som film der du må gjennom masse sturrselig slosskamper for å se plottet. Må innrømme at fmv-sekvensene er lekre, men da kan du like godt se filmen, siden gameplayet mangler MYE på å være i nærheten av de beste rpgene.

 

(og ja jeg har spillt igjennom mange av ff-spillene, også de gamle på snes, i et desperat håp om at neste spill i serien skal være bedre.)

 

AtW

 

Dette er en person hvor hukomelse av de spillene han spiller ikke er til stede i det HELE tatt. I morrowind så bruker du nesten utelukkende venstremuseknapp og piltastene(+ noen få andre knapper som indikerer Journal og inventar ol.).. I FF bruker du piltaster + 8 knapper til(Spørrs på hvor rutinert du er). Altså er dette med å trykke seg selv til døde ingen argumentasjon for at Morrowind skal være bedre enn noen av spillene FF serien.. I har talt!

Lenke til kommentar

Må vell si meg enig med de som sier at ALT for lite firhet i FF spille, selv har jeg spilt FF 8 og FF 10 , helt ok'e spill, men kan ikke måle seg med Morrowind. Greit at FF har bedre Story og Filmer og alt sånt, men synes Gameplayet er MYE viktigere, å viss ikke Gameplayet er bedre i Morrowind, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

MÅ bare si en ting til, syns d er så ufattelig teit å bare bli "sugd" inn i kampene (irriterende og).

Og noen sier at d er teit å pelme på musknapped, er då NÅKK med magi og slikt på Morrowind, personlig synes jeg d er teit å kan bli "sugd" inn i en kamp, vente i 10-20 min, så har man ikke mistet no hp og d er enda din tur. FF blir litt for kjedelig etter min mening, ble lei etter 20 t , har spilt Morrowind nå i 140 t , og enda ikke lei.

Lenke til kommentar

Smurfer!!! *gliiiiise*

 

 

Jeg har spillt både Morrowind og FF altfor mye! Morrowind har jeg gått igjennom 2 ganger, og flere av både nye og gamle FF spill enda flere ganger.

 

Må si min sjel ligger i FF. Historiene suger deg inn og slipper ikke taket i deg! Man blir forelsket i figurene og går igjennom smerte og gleder sammen med dem(fy **** så stygt sagt).

 

Det er ikke meningen man skal ha så fordømt mye frihet i FF spillene. De spiller mye mer på detaljert historie og det på å hekte spilleren og få den til å lure på hva som skjer videre som i en bok. Mye mer personlig.

 

Morrowind hekter en ikke på samme måte. Her er det heller verdenen i sitt hele og mangfoldet, detaljerikdommen og mulighetene som trekker en inn. Følelsen av av interaktivitet gjør det hele mer virkelig.

 

Smaken er som baken får man vel bare si..

Lenke til kommentar

Er det noe galt med story'en i Morrowind?

Synes den er helt genial jeg. Nå har jeg ikke spilt FF selv, men har tilbrangt mang en time ved siden av en kompis av meg som faktisk har gjort det.

Det med ni-trykking på venstre museknapp er litt å ta i, man har 3 forskjellige angrep som (oftest) gjør forskjellig skade på "pointy" våpen jaffal. Man har magi, og ikke minst, alt foregår i real-time. Det som er kjipern med Morrowind er loading av områdene, du er ute og går i villmarken, og plutselig stopper hele spillet opp, før man hakker videre igjen. Dette ødelegger masse, men alikevel spiller jeg time inn o gtime ut.

 

Jeg har nå spilt Morrowind i MANGE timer, tatt en del side-quests, og er straks Nervarine, men er fremdeles like hekta. Mulighetene i Morrowind er jo fenomenale!

 

Etter min mening kan ikke spillene sidestilles, derfor blir dette en tråd om subjektive meninger, og min er MORROWIND!

(FF er for de som liker simple spill er min menig ;-P)

Lenke til kommentar

Quote:



Dette er en person hvor hukomelse av de spillene han spiller ikke er til stede i det HELE tatt. I morrowind så bruker du nesten utelukkende venstremuseknapp og piltastene(+ noen få andre knapper som indikerer Journal og inventar ol.).. I FF bruker du piltaster + 8 knapper til(Spørrs på hvor rutinert du er). Altså er dette med å trykke seg selv til døde ingen argumentasjon for at Morrowind skal være bedre enn noen av spillene FF serien.. I har talt!


 

Jeg skal være enig i at morrowind kanksje ikke er et prima eksempel på at spill der det ikke er mye trykking, men det hindrer ikke at det er et massivt problem i FF-serien. Hvor spennede er det å trykke attack i en meny 10000 ganger på rad, (eller trykke på noe magi du har lyst til å bruke), man går gjennom det samme vær bidige fight. Du har tross alt valgmuligheten til å gjøre litt annet en kun å bruke sverd i morrowind, og det er litt praktisk forskjell også, ikke bare trykke på en annen meny-option, og skade mer/mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...