Gå til innhold

Ny harddisk (trenger råd)


Anbefalte innlegg

Etter to år med den 80 GB "store" Western Digital HDD'en min, begynner den å bli litt "utgått" i forhold til dagens krav på lagringskapasitet. Begynner kanskje å bli på tide med en ny HDD...

 

Det jeg lurer på, er om jeg skal kjøpe HDD nå, eller om jeg skal vente til prisene faller litt mer. Prisene på HDD'er synker stadig, samtidig som teknologien blir bedre. Det var bare ett par måneder siden man fikk en 200 GB S-ATA HDD (7200 rpm) for ca 1100 kr som billigste pris. Nå kan man få en for under 900 kr.

 

Siden jeg tenker nokså økonomisk, lurer jeg på om jeg skal vente litt lenger, til prisene faller litt mer. Er det noe vits i dette? Eller bør jeg slå til nå? Bør jeg kjøpe en S-ATA HDD? Det er jo tross alt ikke stor prisforskjell mellom S-ATA- og IDE-HDD'er. Og for å få mer HDD for pengene, bør jeg kjøpe en 200 GB HDD? Trenger egentlig ikke mer lagringskapasitet... Og hvilken HDD bør jeg kjøpe? Den billigste..?

Endret av Leet-Pete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt blir billigere med tiden, fordi noe nytt blir laget hele tiden. Kan nesten ikke tenke slik heller, da venter du "lenge" med "dårlig" utstyr.

Personlig syns jeg en 200GB's harddisk er meget billig. Betaler jo bare rundt 4 kroner pr. GB.

Syns du bør gå for en 200GB's harddisk, siden det er 200GB's harddisker som gir mest GB for pengene akkurat nå.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ville kjøpt en Seagate Barracuda 7200.7 200 GB S-ATA.

Det billigste er ikke det lureste alltid. Lønner seg å legge noen kroner i det, når man først kjøper noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

jeg har et par Seagate disker i PCen (Både IDE og S-ATA) og har aldri hatt noen problemer med dem, så de kan anbefales

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Byttet alle mine WD-disker mot Seagate for en god stund tilbake. Angrer ikke ett sekund!

 

Jeg ble veldig sliten av den konstante "kviningen" fra wd-diskene..

Eneste støyen du hører fra Seagate er når den jobber, men det kan på ingen måte sammenlignes med støyen jeg hadde med de tidligere diskene mine.

 

Men selvfølgelig så kan jo wd ha skjerpet seg på den fronten, hva vet jeg..jeg har jo ikke wd ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Seagate (gjorde det senest i dag på digitalimpuls :p)

 

Grunen er at de er "billige" og stabile. Har hatt min 80GB i tre år uten NOEN feil. Har også hatt en 200GB i 1 år uten feil. I dag ble det en 200GB S-ATA.

 

Den funker bra. Så gå for Seagate du. Jeg synes det er bedre med litt knitring en gang iblandt enn en konstant vining. Synes faktisk knitringen er litt koselig, virker liksom som om det er dens måte å prate med deg på :p (kall meg gal)

 

Ellers er det nok ingen merkbar ytelsesforskjell.

 

Jeg mener også å ha sett en del flere tråder om WD-krasj enn Seagate-krasj. Men du får jo velge selv :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Siden du er så opphengt i priser og sparing av penger og venting fordi at da kommer det noe billigere og bedre så synes jeg at du skal kjøpe den billigste 200gb disken du finner.. om det er samsung eller hva det spiller mindre rolle... de fleste disker har en MTBA (selvom det ikke brukes lenger kanskje) på usannsynlig mange timer, så de fleste disker som selges idag er mer enn bra nok til privat bruk... mest sannsynlig klarer du ikke å utnytte kapasiteten på disken alikevel utenom peaks..

Lenke til kommentar
Siden du er så opphengt i priser og sparing av penger og venting fordi at da kommer det noe billigere og bedre så synes jeg at du skal kjøpe den billigste 200gb disken du finner.. om det er samsung eller hva det spiller mindre rolle... de fleste disker har en MTBA (selvom det ikke brukes lenger kanskje) på usannsynlig mange timer, så de fleste disker som selges idag er mer enn bra nok til privat bruk... mest sannsynlig klarer du ikke å utnytte kapasiteten på disken alikevel utenom peaks..

Tror nok ikke jeg vil bare satse på å kjøpe den billigste HDD'en. Det er bl.a en fordel at HDD'en har S-ATA grensesnitt. De er derfor raskere. S-ATA er jo også praktisk fordi den har en tynnere kabler. Så slipper man så mye rot med de svære kablene til IDE-HDD'er. Forskjellen i pris mellom S-ATA- og IDE-HDD'er på 200 GB er som oftest rundt 100 kr, og det er nok verd det.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp bestilt meg 200 GB HD. Jeg bestemte meg for Seagate Barracuda for lenge siden, men regnet på hva som lønte seg mest. Faktisk så er den IDE-HDen fra Seagate som gir flest GB pr krone, den på 250 GB. Er jaggu ikke lenge siden 160 GB hadde den posisjonen.

Så du bestilte altså ikke en Seagate Barracuda likevel..? Hva slags HDD ble det?

Endret av Leet-Pete
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...