Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en ting at de ønsker å beskytte sine verker (som egentlig ikke er deres verker, men laget av noen andre), men industriens løgnpropaganda og skitne metoder gjør at folk får veldig lite lyst til å faktisk støtte dem med penger.

 

Underholdningsindustrien er jo i særklasse når det gjelder hat mot sine egne kunder. Ja, det er så ille at de anser alle kunder for å være potensielle lovbrytere, og behandler dem deretter.

 

Heldigvis gir internett en unik mulighet for folket å slå tilbake mot fascistene. Det er dette vi ser nå, og jo verre industrien oppfører seg, desto verre blir folkets opprør.

 

Det vi har sett til nå er småtterier i forhold til hva piratene kan komme til å finne på for å slå tilbake mot fascistene, dersom konflikten eskalerer ytterligere.

 

Nå har piratene begynt å gå på enkeltpersoner, og legger opp til en massiv trakasseringskampanje mot Ponten i Antipiratbyrån. Kanskje burde man tatt avstand fra slik, men når man ser hva Ponten står for, hvilke løgner han kommer med, og hvor mange liv han klarer å ødelegge med løgnene sine, og de ulovlige metodene han legger opp til, så er det fristende å bare trekke på skuldrene og si at han selv har lagt opp til dette med nazimetodene sine.

 

Et intervju med Ponten i en svensk avis fikk mannen til å fremstå som en som var på randen av sammenbrudd. Vel, Ponten, "if you can't take the heat, don't play with fire".

 

Folket har slått tilbake mot fascister og nazister før, og det vil skje igjen og igjen og igjen.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Nå har piratene begynt å gå på enkeltpersoner, og legger opp til en massiv trakasseringskampanje mot Ponten i Antipiratbyrån. Kanskje burde man tatt avstand fra slik, men når man ser hva Ponten står for, hvilke løgner han kommer med, og hvor mange liv han klarer å ødelegge med løgnene sine, og de ulovlige metodene han legger opp til, så er det fristende å bare trekke på skuldrene og si at han selv har lagt opp til dette med nazimetodene sine.

Jeg synes å gå etter enkeltpersoner er en uting - i det hele tatt å oute folk på nett med detaljerte personlige opplysninger fordi de har andre meninger synes jeg man skal holde seg for god for. Jeg regner med at antipiratbyrån ikke akkurat er Ponten sin private lille greie, han har bare fått den Uriasposten det er å fronte dem.

 

Du synes sikkert ikke det er moro at jeg spør deg om været på Frogner idag f.eks....

 

Men skremming/trakassering fungerer jo godt det; bare se på Metallica vs. Napster. Før den saken var det få artister som ytret offentlig hva de synes om MP3-deling. Etter saken (når de så hvilken medfart Metallica fikk) så var det overraskende mange artister som på direkte spørsmål plutselig synes at fildeling kunne være var en spennende greie...

Lenke til kommentar
Et intervju med Ponten i en svensk avis fikk mannen til å fremstå som en som var på randen av sammenbrudd. Vel, Ponten, "if you can't take the heat, don't play with fire".

 

Folket har slått tilbake mot fascister og nazister før, og det vil skje igjen og igjen og igjen.

henrikponten.jpg

Jeg tror denne Henrik Pontén ville være den rette mannen til å lede mitt informantnettverk. Han virker som en slagkraftig mann og ville helt sikkert fått nettverket opp å gå på kort tid.

 

Pontén var allerede i 1999 ute med en variasjon på ideen min:

 

Filmägarnas kontrollbyrå har nu satt upp en prissumma på 10 000 kronor till den som ger det bästa tipset så piraterna kan sättas dit. Ring tel 08-342950 och tipsa, så kan ni förutom pengarna även vinna två fribiljetter till valfri föreställning av "Episode 1" när den kommer upp på de svenska biografernas repertoar i höst.

 

- Företag borde vara måna om att lagen om upphovsrätt följs, säger Henrik Pontén, jurist vid Filmägarnas kontrollbyrå, och tilllägger att det kan bli aktuellt med civil husrannsakan. Brott mot lagen om upphovsrätt kan ge upp till två års fängelse, även det brukar vara mer aktuellt med böter och skadestånd.

 

Edit: oppdatert plan.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Jeg synes å gå etter enkeltpersoner er en uting - i det hele tatt å oute folk på nett med detaljerte personlige opplysninger fordi de har andre meninger synes jeg man skal holde seg for god for.

Ponten har ikke bare meninger, han står i front når det gjelder å ødelegge folks liv, og å spre løgner og skremselspropaganda. Jeg ville nok ikke hengt ham ut offentlig selv, men jeg har lite sympati med vedkommende. Han selv har valgt å være en offentlig person, frontfigur for fascister, og bruker selv media til å spre løgnene sine.

 

Ponten har jo selv vært med på å henge ut folk, nærmere bestemt Bahnhof, eller ledelsen i denne bedriften. Dessuten har han prøvd å sverte Bahnhofs gode navn og rykte som ISP.

 

Som man sår, høster man, er det noe som heter. Men er det riktig at dette skjer - at Ponten henges ut offentlig for sine ugjerninger? Jeg trenger heldigvis ikke ta standpunkt til dette. Jeg bare konstaterer fakta, og at Ponten nok er offer for sin egen ondskap og PR-whoring.

Lenke til kommentar
Jeg har vanskelig for å ta deg alvorlig hkm basert på dine siste innspill. Her kaller du en stor og mangebroket industri kategorisk for fascister. Hva er poenget. Meg overbeviser du iallefall ikke.

Mitt inntrykk er at han kaller ikke hele industrien for fascister, men derimot den delen av industrien som bruker fascistlignende metoder i sin fremgang. :shrug:

Lenke til kommentar

Tilhengere av korporasjonsstyre (fascisme) er selvsagt fascister. De som bruker fascistiske metoder er også fascister.

 

tozer: Hvorfor skulle den ikke linke til TPB?

 

En ting jeg lurer litt på er hvorfor enkelte her ser ut til å ensidig støtte industrien, og ikke ser at industriens fremferd er under enhver kritikk. Hva skyldes denne nesegruse beundring for folk som aktivt jobber for å innføre fascisme, og overstyre demokratiet?

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at han kaller ikke hele industrien for fascister, men derimot den delen av industrien som bruker fascistlignende metoder i sin fremgang. :shrug:

Og de som markedsfører musikken sin. Samt de som våger å kreve betaling for arbeidet som ligger bak, og ikke tillater at hkm sprer det gratis til alle. For man kan jo ikke eie musikken man har laget.

Lenke til kommentar
Tilhengere av korporasjonsstyre (fascisme) er selvsagt fascister. De som bruker fascistiske metoder er også fascister.

 

tozer: Hvorfor skulle den ikke linke til TPB?

 

En ting jeg lurer litt på er hvorfor enkelte her ser ut til å ensidig støtte industrien, og ikke ser at industriens fremferd er under enhver kritikk. Hva skyldes denne nesegruse beundring for folk som aktivt jobber for å innføre fascisme, og overstyre demokratiet?

Du skal være glad for at "fascistene" ikke eier alt fra produksjonsledd til siste distribusjonsledd, f.eks. at filmelskapene også eier kinoene i Norge. Det vi har i den vestlige verden er styrt kapitalisme der lover kontrollerer hvilke ytterligheter selskapene kan tillate seg. Altså demokrati. Jeg kan heller ikke se at forholdene mhp. pris og tilgjengelighet av mediaprodukter er så ille. Det nytter ikke å komme på et forum og slenge ut påstander om fascime, urimelighet og mangel på demokrati og forlange at folk skal adoptere meningene dine. Underbygg gjerne med konkrete eksempel på denne såkalte fascismen og mangel på demokrati. En henvisning til en tendensiøs bok holder ikke. Selvsagt vet vi at de store selskapene har svin på skogen og gjør ting som ikke tåler dagens lys. Tror du virkelig fantestreker er noe som bare de store selskapene driver med. Det er triksing og dirty tricks i alle bransjer og det gjøres av både små og store selskap. Jeg ser faktisk mange positive sider ved de store mediaselskapene. De store selskapene gjør det f.eks. mulig å produsere grandiose filmopplevelse. De kan også bidra til å raskere få på plass standarder. Selvsagt vil de ha betalt for produktene sine. Noe annet hadde vært rart. Forsøk på å ta overpris i et samfunn regulert av kapitalistiske spilleregler bør ikke komme som et sjokk på deg og kan definitivt ikke kalles fascisme. At makten er samlet på få hender er sjelden gunstig for forbrukerene, men forbrukerene kan nekte å kjøpe produktene hvis pris er høy. De kan velge å se film x fra selskap y istedetfor film m fra selskap n. Jeg kan vanskelig se for meg at systemet for produksjon og distribusjon av mediaprodukter kan endres så mye innenfor de rammer vi har i dag. Og kommunisme og statlige styrte priser er det vel et mindretall som ønsker.

Lenke til kommentar
Det vi har i den vestlige verden er styrt kapitalisme der lover kontrollerer hvilke ytterligheter selskapene kan  tillate seg. Altså demokrati.

Og som påvist, også med dette siste lovforslaget, så får korporasjonene stadig større makt. Ikke bare nasjonalt, men også vha. internasjonale avtaler som lar korporasjoner overstyre nasjonale lover.

 

En henvisning til en tendensiøs bok holder ikke.

Har du i det hele tatt lest boken før du uttaler deg om den? Den beskriver, med historiske og korrekte kilder som bakgrunn, hvordan korporasjonen har utviklet seg, og hvordan den har fått stadig større makt, bl.a. ved bruk av intens lobbyvirksomhet og desinformasjon.

 

Det er triksing og dirty tricks i alle bransjer og det gjøres av både små og store selskap.

Ja, for det rettferdiggjør jo at korporasjoner fjerner stadig flere av våre rettigheter.

 

Forsøk på å ta overpris i et samfunn regulert av  kapitalistiske spilleregler bør ikke komme som et sjokk på deg og kan definitivt ikke kalles fascisme.

Hvem snakker om overpris? Vel er varene overpriset, men jeg snakker om noe helt annet, nemlig korporasjonenes stadige forsøk (ofte vellykkede såndanne) på å få større makt, på bekostning av individets rettigheter.

 

At makten er samlet på få hender er sjelden gunstig for forbrukerene, men forbrukerene kan nekte å kjøpe produktene hvis pris er høy. De kan velge å se film x fra selskap y istedetfor film m fra selskap n.

Problemet er at underholdningsindustrien består av karteller som har nærmest monopol på musikk, film, osv. Heldigvis er nettet en måte å bekjempe fascist-tilhengerne på.

 

Jeg kan vanskelig se for meg at systemet for produksjon og distribusjon av mediaprodukter kan endres så mye innenfor de rammer vi har i dag.

Ja, ikke sant? Vi jo ha gigantiske korporasjoner og karteller til å styre, ellers går det ikke?

 

Og kommunisme og statlige styrte priser er det vel et mindretall som ønsker.

Det er jo nettopp noe slikt fascismetilhengerne ønsker. Fascisme, kommunisme... Forskjellige sider av samme sak. Antidemokratiske og menneskefiendtlige ideologier, alle som en.

Lenke til kommentar

kom over en interessant opplysning.. i kina, der piratkopiering er en del av kulturen (hevdes det i alle fall), driver 95-99% av befolkningen med piratkopiering. Dette har de store selskapene fått med seg.

som en følge av dette koster en DVD-film kr 20 i kina. de fleste velger likevel å laste ned, da en ubrukt DVD-plate koster 10 kr.

de ser ikke noen grunn til å betale det dobbelte. moralsk sett mener disse å ha sitt på det tørre, da det er en kompensasjonsavgift på ubrukte DVD og CD - plater, som utgjør brorparten av de 10 kronene.

Vi har vel allerede en avgift på lagringsmedia som DVD og CD-plater her i landet. eller er det jeg som har funnet på dette? :hmm:

 

mhv. masa

Lenke til kommentar
Jeg ser faktisk mange positive sider ved de store mediaselskapene. De store selskapene gjør det f.eks. mulig å produsere grandiose filmopplevelse.

Nå vet jeg selvfølgelig hva som egentlig er filmsmaken din, men jeg kan egentlig ikke skjønne hva du mener med at det er de store filmselskapene som gjør det mulig å produsere de store filmopplevelsene!? Personlig har mine største filmopplevelser vært laget med svært moderate budsjett, kanskje av helt ukjente mennesker og crew.

Men hvis dine største filmopplevelser er basert på å ha en hotshot Hollywood-produsent/regissør som regisserer de samme kjedelige million-dollar ansiktene vi har sett tusen ganger før, ispedd spesial effekter og eksplosjoner for millioner av dollars, da skjønner jeg tankegangen din...

 

Det eneste positive jeg egentlig kan se med disse milliardselskapene, er at de kan mikse inn "dyre" effekter i de glatte produksjonene sine siden effekter kan være morsomt avogtil hvis de er intelligent integrert,cmen er sjeldent(aldri) den avgjørende delen av en stor filmopplevelse.

Men hvor ofte har vi ikke sett filmer som er basert ene og alene på dyre effekter, mens storyen er til å kaste opp av(hvis det finnes noe story..).

 

Personlig hadde jeg gjerne sett at de glatte milliardselskapene forsvant og ble avløst av små mer nyskapende selskaper.

Lenke til kommentar
Jeg ser faktisk mange positive sider ved de store mediaselskapene. De store selskapene gjør det f.eks. mulig å produsere grandiose filmopplevelse.

[...]

Personlig hadde jeg gjerne sett at de glatte milliardselskapene forsvant og ble avløst av små mer nyskapende selskaper.

Weta (Ringenes Herre)? Pixar? Ingen av disse ville kunne produsere sine filmer uten pengestøtte.

 

Men serien Lexx et glimrende eksempel på hva en kan få til på lite budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...