gamer73 Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Jeg syntes også at det absolutt er verd 100kr mnd. Hundre kroner er ikke mye i dag. Folk som lager gode spill skal tjene penger mener nå jeg. MYE penger! Omtrent all min fritid (dvs når jeg har helt tid for meg selv etter at poden er i seng) brukes foran pc'en til spilling. Så det eneste jeg kanskje bruker for mye av er tid. Men så har jo jeg langt ifra økonomiske problemer da, så jeg skjønner jo at noen fjortiser syter over 100kr mnd.
Jørgen Sørheim Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 To ting: Blizzard kan bare ta så mye som spillerne vil betale. I og med at WoW har vært en braksuksess uten like, er det tydeligvis ikke så mange som har noe å utsette på den skarve hundrelappen. Det er nevnt før, men likevel. Serverparker, folk som drifter dette, folk som yter support, båndbredde, folk som videreutvikler spillet, etc.. alt dette koster. I tillegg skal en bedrift tjene penger. Selv om Blizzard er "snille" i forhold til "onde" EA, er de begge ute etter pengene dine. Dette sikrer arbeidstakerne en stabil inntekt i årene fremover, og gjør at vi spillere kan nyte flere knakende gode titler fra den kanten. Dette blir tre ting, men men. Vi slipper svært mange drittunger. Dette gjør at aldersnivået heves drastisk, og folk ikke kan gjøre hva som helst og slippe unna med det. Om ikke bare det er verdt 100kr i måneden, så vet ikke jeg.
Shrike Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Jeg betaler gjerne 100 spenn i mndnen for å slippe unna 90% av alle som ikke er gamle nok til å anskaffe seg VISA kort =)
Netforce Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Jeg betaler gjerne 100 spenn i mndnen for å slippe unna 90% av alle som ikke er gamle nok til å anskaffe seg VISA kort =) Støtter den, dessverre er det endel folk som har lånt mors kort for å kunne spille så...
geiran Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Hjelpe meg folkens, får ta dette med teskje metoden: Slik som situasjonen med popularitet til WOW er kunne prisen faktisk vært 200kr måneden. Så hvis du synes det er dyrt, så er det kun en ting å gjøre: Slutt å spille. -G, oppgitt over at nerder i dataverden tror alt er gratis.
smetho Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Det er ikke de 100kr i mnd som er problemet, men at man i tillegg må betale såpass mye for selve spillet. De kunne ha droppa prisen på det ned til 200-250kr ihvertfall, eventuelt fått lasta det ned mot en mindre sum. Tror dette hadde fått enda flere til å "ta sjansen" på å prøve spillet. Men men, kommer gjerne noen tilbud etterhvert som wow-oppstyret legger seg
ism Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Det koster enormt mye å drive et slikt spill. De går nok (heldigvis) med overskudd, men mesteparten av inntektene går til å dekke driftsutgiftene. http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=47460 Nå vil nok WoW muligens slå enkelte rekorder da, og det er godt mulig at fortjeneste er en av disse rekordene.
Knutsi Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Jeg unner gjerne Blizzard et stort overskudd som følge av dette spillet, så lenge det brukes på å videre produsere kvaliteten som vi er så vant med fra selskapet. Jeg kjøpte den vanlige boksen for 449,- NOK, og det var verdt hvert øre, også med tanke på påfølgende avgift. (tenker en på den gratis måneden som følger med boksen, kan en kanskje si at spillet faktisk er nede på 349,-) Jeg fatter bare ikke at dette blir oppfattet som for dyrt? En ting er hvor pengene for månedsavgiften går, og det ser ut som alle er enige om at det er greit, i og med hvor teknisk kompliser/resursskrevende det er å drifte denne verdenen. Men at 449,- for boksen er for dyrt? Når en kommer i jobb ser en hvor relativt lite penger dette egentlig er. Jeg bruker fort 500,- en lørdagskveld på byen. Forrige helg var jeg hjemme og spilte WoW. Det går opp i opp for meg. Med tanke på hvor mange timer underholdning dette spillet gir, kan vi jo regne litt på timeprisen....det kunne være interessant. Mitt regnestykke, og jeg føler ikke jeg spiller mye: Helgen etter release: ca. 12+ timer uken etter: ca. 16 timer forrige helg: ca. 12 timer Jeg spiller altså for ca. 11,- kr timen, så langt. Det er vell langt under en kinobillett? Kanskje litt mer enn for mange andre spill, men størelsen på dette tatt i betraktning, er det da ikke å alt for ille.. Jeg er nå på lv.21, strax 22, og har ingen planer om å stoppe før det blir kjedelig, noe jeg tviler på skjer de nærmste ukene. (og jeg blir fort lei spill) Jeg føler prisen er cirka "on-the-spot". Godt mulig en billigere klient ville gi flere folk muligheten til å "smake på" spillet, men det kommer nok med tid og stunder. Fra et markedsføringsstandpunkt er det ingen grunn til å selge spillet billig nå, vi er da (de fleste av oss) helt gem med å betale 449,- for dette spillet akkurat nå. Men om et år eller to kommer nok en billigere utgave, når prisene på servere og alt annet som driver infrastrukturen til spillet er kommer ned på et lavere nivå, da har de sikkert råd og lyst. Ja, også holder nok prisen heldigvis mange av skrikerungene ute, og det er deilig. Mvh, . K
Kultom Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 1200kr i året... altså 1-2 dager på jobb for å få spille ett spill hvor mye du selv vil et helt år... er det urimelig?
PinneVed Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Se på Guild Wars. Jeff, en av utviklerne i GW, fikk en gang et spørsmål om hvorfor GW ikke har noen måneds avgift. -MMORPGs har en måneds avgift fordi de KAN, ikke fordi de må. Tenk så lenge WoW kunne holdt på uten måneds avgift med bare penger fra selve spillet. Da ville ikke utviklerne blitt millionærer, men spillet hadde levd i mange år, med sikkert flere spllere en hvis de hadde hatt en måneds avgift. MMORPG verden er et hardt sted å livnære seg på, men belønningen er desto større. Utviklerne og utgiverne tjener utrolige summer på utgivelsen, det er jo det samme for alle gode spill, men så kan de fortsette å tjene store summer over tid, bare de holder liv i spillet. Hvis WoW har 1 mill spillere, hver betaler spiller i et år: Kjøpe pakken: 449,- Spille i elve månder: ca 1100,- 1549,- * 1 mill = 1549000000,- får de inn. Ingen bruker over 10 milliarder på å utvikle et spill. Det verste er at det er måneds avgiften som koster mest, den blir en større og større % av spill prisen du betaler etter som tiden går. De vil ha netopp DEG til å sitte så lenge som mulig, for å betale måneds avgiften deres. Dette er så og si ALLE MMORPGs bygd opp rundt, å få deg til å sitte så lenge som mulig for å få deg til å betale mnds avgiften deres. Tenk på det neste gang du spiller WoW, prøv å se etter ting som er satt inn for få netopp DEG til å bruke tid på spillet. Det verste er at vi biter på.
Rookie_NO Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Og hvis dere tror at de lager spill bare for at folk skal kose seg og ha ting å gjøre så må dere våkne og lukte på virkeligheten... De vil jo helst tjene mest mulig penger, som alle andre, og kom ikke å tro at Guild Wars er noe unntak! Det er bare et PR-JIPPO å si at "-MMORPGs har en måneds avgift fordi de KAN, ikke fordi de må." Tror du virkelig Jeff sitter der og tenker : Nå vil jeg lage et spill som jeg ikke skal tjene penger på, rett og slett fordi jeg er en snill julenisse som bare vil at folk skal kose seg? Han skal selvfølgelig tjene mest mulig penger han også, han tar bare en annen vei en Blizzard!
Knutsi Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Det verste er at det er måneds avgiften som koster mest, den blir en større og større % av spill prisen du betaler etter som tiden går. De vil ha netopp DEG til å sitte så lenge som mulig, for å betale måneds avgiften deres. Dette er så og si ALLE MMORPGs bygd opp rundt, å få deg til å sitte så lenge som mulig for å få deg til å betale mnds avgiften deres. Tenk på det neste gang du spiller WoW, prøv å se etter ting som er satt inn for få netopp DEG til å bruke tid på spillet. Det verste er at vi biter på. Det er en balansegang her. Vi sitter med WoW fordi vi underholdes av det. Hadde WoW hatt timespris, ville jeg vært svært skeptisk til alle oppdrag av typen "drep X antall av Y, og ta med Z antall tingtang tilbake". Men vi er da fri til å leke oss så mye vi vil hver måned, til vi til slutt går lei? Alle spill er vell lagt opp til at en skal sitte lenge med de? Kan du gi noen gode eksempler på ting som er "lagt inn", som du synes burde være anderledes? Mvh, . K Ps: Har ingen egentlig erfaring med andre store onlinespill en WoW, dog prøvde såvidt AO, uten å bli spesielt imponert.
skille22 Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Månedsavgiften hadde vært helt OK hvis ikke vi hadde måttet betale den stygge summen for boksen og CD'ene jeg egentlig ikke har bruk for Tipper 50kr i måneden kunne vært nok. Dette hadde vel trolig også trukket flere spillere? Helt enig der... Burde ha lasta spillet ned via nettet. Det hadde de spart mye penger på. Selv om det hadde kostet å drifte dette. Jeg tror flere hadde kjøpt spillet av den grunn. Ingen vits å distribuere spillet på CD'er når man kan gjøre det via nettet. Dette spillet må jo spilles over nett uansett.
orjanos3.16 Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Jeg betaler gjerne 100 spenn i mndnen for å slippe unna 90% av alle som ikke er gamle nok til å anskaffe seg VISA kort =) Støtter den, dessverre er det endel folk som har lånt mors kort for å kunne spille så... Ja, bare det er værdt 100kr måneden spør du meg. Jeg, i likhet med mange andre, begynner også å bli lei all sytingen om at MMORPGs har månedsavgift. Hvis du ikke synes en skarve hundrings i måneden er verdt å betale for det et MMORPG gir deg er det bare å spille noe annet.
C4STOR Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Når man tar i betraktning hvor mange timer underholdning det er snakk om, og såpass enorm replay value så er det langt ifra urimelig det man betaler. Det er ikke mange ting jeg betaler med glede, men WoW er absolutt noe jeg betaler for med et smil. Jeg ville faktisk ha betalt enda mer om så var Jeg betaler gjerne 100 spenn i mndnen for å slippe unna 90% av alle som ikke er gamle nok til å anskaffe seg VISA kort =) Helt enig. Dette er med på å bidra til en mer moden spillergruppe, noe som i hvertfall bidrar til en bedre spillopplevelse for meg Blizzard har laget ett av tidenes beste spill, så i mine øyne fortjener de hver eneste krone
geiran Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Det er ikke de 100kr i mnd som er problemet, men at man i tillegg må betale såpass mye for selve spillet. De kunne ha droppa prisen på det ned til 200-250kr ihvertfall, eventuelt fått lasta det ned mot en mindre sum. Tror dette hadde fått enda flere til å "ta sjansen" på å prøve spillet. Men men, kommer gjerne noen tilbud etterhvert som wow-oppstyret legger seg Problemet her er ikke at folk IKKE får testa det. Problemet er at det er så populært at man har stoppa flere utsendinger av spillet til kapasiteten er på bedringens veg. Og populære ting kan man prise så høyt man bare ønsker så lenge folk er villig til å betale. Så vil dere ha billigere spill: Slutt å spille det. -G
gamer73 Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 (endret) jepp..la oss som har penger slippe til! Man kan kjøpe seg til mye godt her i livet. Wow er bare et av disse godene. Enkelt og greit. WoW er ikke ment å være en gave til folket, men et tilbud til folket! Endret 24. februar 2005 av gamer73
PinneVed Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 (endret) Tror du virkelig Jeff sitter der og tenker : Nå vil jeg lage et spill som jeg ikke skal tjene penger på, rett og slett fordi jeg er en snill julenisse som bare vil at folk skal kose seg? Han skal selvfølgelig tjene mest mulig penger han også, han tar bare en annen vei en Blizzard! Du har rett, men det er fortsatt flere elementer som har gitt meg tro på at denne penge-griskheten er på veg ut. Det å ta vekk mnds avgiften er et godt steg, de må jo ha noe å tjene penger på så defore har de exp. pakker. En annen ting er hvordan spillet er bygd opp på, 20 levler er lite, alså bygger imot det å få spillerne til å sitte så lenge som mulig. Man kan starte pre-mades chars på level 20 for å teste en annen klasse, noe som går helt imo grinding, og å få spillere til å bruke timesvis for å teste en ny klasse. (For dere WoWere, tenk at hvis du spilte priest, så ble du plutselig ganka av en hunter, så kunne du lage en lvl 60 hunter bare for å teste hvordans det er å spille hunter) Og hvis dere tror at de lager spill bare for at folk skal kose seg og ha ting å gjøre så må dere våkne og lukte på virkeligheten... De vil jo helst tjene mest mulig penger, som alle andre, og kom ikke å tro at Guild Wars er noe unntak! Det er bare et PR-JIPPO å si at "-MMORPGs har en måneds avgift fordi de KAN, ikke fordi de må." Jeg sier ikke at Guild Wars er det perfekte spillet, utviklerene har tatt et godt steg mot en annen type spill, som vil ta over for de pengegriske MMORPGene som er her idag. Guild Wars har ikke tatt den helt ut, men har gjort et stort steg på veien, mot bedre MMORPGs som setter spilleren, og ikke penger i fokus. Jeg tror at 'Player skills ' kommer til å bli viktig i framtiden. Alle spill er vell lagt opp til at en skal sitte lenge med de? Kan du gi noen gode eksempler på ting som er "lagt inn", som du synes burde være anderledes? Levler. Hva er levler? Et tall som hviser hvor god og hvor lenge du har spilt et spill Disse levlene har blitt et symbol på hvor god du er blitt i den digitale verdenen, jo flere levler jo lengere tid tar det å nå den hyeste levlen, jo mer penger tjener utviklerne. (Se tidligre post) Hvorfor MÅ vi være på level 100 isteden for level 50? Vi mennesker har en streben etter og bli bedre og etter hvert bli best, den best priesten, den beste warrioren, det er naturlig for oss og strebe for slike ''tittler''. Dette har utviklere vist lenge. Det kommer sikkert en fyr nå og sier; -Alle WoWere blir jo level 60 uansett, det tar jo ikke så lang tid! Jeg kan love dere at når dere når level 60, så vil det alltid være noe som dere kan forbedre, litt bedre rustning, litt mer mana, litt bedre av alt, utviklerene vil alltid være et steg forann dere. Endret 24. februar 2005 av PinneVed
Ravn Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Jeg for min del betaler gladelig litt ekstra for kvalitet. Det er heller ikke å forakte at du i utgangspunktet må være over 18 år for å spille det. (Med tanke på Visa). MEN med dette sagt. Jeg har møtt på mange koselige/flinke o.l. spillere under 18 år. Men unge med en voksen holdning, har som oftest greie foreldre som låner vekk VISA nr. til poden. Disclaimer: Mine meninger...
gamer73 Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 (endret) priesten, den beste warrioren, det er naturlig for oss og strebe for slike ''tittler''. Dette har utviklere vist lenge. Det kommer sikkert en fyr nå og sier; -Alle WoWere blir jo level 60 uansett, det tar jo ikke så lang tid! Jeg kan love dere at når dere når level 60, så vil det alltid være noe som dere kan forbedre, litt bedre rustning, litt mer mana, litt bedre av alt, utviklerene vil alltid være et steg forann dere. Ja..jeg håper dem er foran oss..elelrs blir det en kjedelig verden. Jeg tjener penger for først og fremst å livnære meg selv og min familie. Resten av pengene vil jeg bruke på "pleasure". WoW er et slikt "pleasure". Jeg forventer faktisk at dem hele tiden skal komme opp med nye spennende ting som jeg kan bruke penger på. Jeg vil ikke ha noen ting her i livet gratis. For da hadde jeg ikke giddet å jobbe for pengene! Endret 24. februar 2005 av gamer73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå