Gå til innhold

Nikon D70 vs Canon EOS 350D


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal kjøpe nytt kamera, denne gangen digital speilrefleks. Jeg har en kontakt i utlandet som kan kjøpe til meg, men må bestemme meg før kvelden er omme!

 

Har lenge sett på Canon EOS 350D og bestemt meg for denne, men den kommer ikke før om en måned. Derimot ble jeg anbefalt Nikon D70 for nesten samme pris, men jeg vet ikke så mye om dette. Har lest en del tester, men klarer ikke helt å bestemme meg. I følge kontakten min ligger Nikon på et høyere nivå i kvalitet en Canon, og skal være mye bedre. Har Canon Powershot G3 fra før.

 

 

Noen som har gode (og raske) råd å gi meg? Er Nikon D70 et bedre kjøp enn Canon 350D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du i samme topic sier at 350D først kommer om en mnd og samtidig spør om den er bedre enn et D70 kan du kanskje tenke deg hvor lett det blir å svare?

 

Det er svært få, om i det hele tatt noen som har erfaringer med 350D foreløpig.

 

Hvis du søker litt på forumet her, på foto.no og dpreview.com så finner du fort ut at D70 anbefales på det sterkeste.

 

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=380650

 

 

Lykke til!

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Har du allerede en Canon EX blitz fra før kan det kanskje lønne seg med Canon.

 

Når EOS 350D er i salg må D70 og 300D settes ned i pris. 300D er allerede blitt billigere for å bli kvitt lagrene, selv om det antagelig fortsatt vil bli produsert.

 

Uansett vil du antagelig bli fornøyd enten du kjøper D70 eller 350D. Vurder pris og brukervennlighet først, bildene avhenger mer av mannen bak kameraet.

 

NB! DSLR krever tilvenning (+etterbehandling i PS).

Lenke til kommentar

Sammenligninger med 300D ligger det drøssevis av rundt omkring på de nettsidene jeg referer til. Les deg gjerne gul&blå&grønn så kommer du frem til at D70 huset er hakket foran 300D og at det er fotografen og optikken som avgjør bildekvaliteten.

Personelig er jeg ikke i tvil omm hva jeg ville valgt av disse to, men ta deg gjerne en tur i en fotosjappe og føl deg frem til hva du liker best.

Begge er i stand til å levere knallbra bilder - D70 huset er hakket foran på teknologi og byggekvalitet, men også dyrere. Begge vil nok som Frobe sier dette enda mer i pris, men det er nok en stund til enda.

Lenke til kommentar

D70 er forran 300D på hastighet (oppstart og skriving til kort) først og fremst. Hvem som har best byggekvalitet er en åpen diskusjon. (Se gjerne foto.no)

 

Det D70 mangler er speillås og ISO 100.

 

350D er mest sansynlig mye kjappere enn 300D, som etter min mening rett og slett er for tregt.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest så er 350D lettere og mindre enn 300D.

Spør du meg virker det da som at 350D kommer til å være skjør. Bare billig plast som man kan knuse med hendene.

 

Personlig foretrekker jeg at en ett kamera til den prisen føles solid. Mer å ta i, mer å være glad i :) Det var vel en av grunnene at jeg valgte D70. Men det er jo min personlige grunn :)

 

Hva du velger vet jeg ikke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest så er 350D lettere og mindre enn 300D.

Spør du meg virker det da som at 350D kommer til å være skjør. Bare billig plast som man kan knuse med hendene.

 

Det stemmer at 350D er mindre og lettere enn 300D. Det føles likevel ikke skjørt. Jeg vil si at det føles litt mindre skjørt enn 30D, blant annet fordi det er mer kompakt. Nikon D70 er også i et plastmateriale, så hvis man ikke ønsker den følelsen må man opp på noen dyrere.

 

Canon har alltid laget sine ikke-proffe analoge EOS-kameraer i et plastmateriale, og det har aldri vært noe problem med at de har gått i stykker. Dette gjelder nok også for 300D og 350D, selv det ikke alltid føles sånn. Det er selvfølgelig ikke lagte for å tåle like røff behandling som 20D, men det er ikke Nikon D70 heller, så der tror jeg de stiller ganske likt.

 

Erik

Lenke til kommentar

Jeg hadde nå ikke vært i tvil i det hele tatt. Jeg hadde ventet noen uker med å bestemme meg til det er utført proffe tester av 350.

 

D70 vs 300D diskusjonen er ferdig. Nikon vant! D70 vs 350D diskusjonen er ikke startet enda, men sannsynligheten for at 350D vinner er meeeget stor.

 

Det er i mine øyne idioti og hoppe på et D70 nå! Vent og se..

Lenke til kommentar
Jeg hadde nå ikke vært i tvil i det hele tatt. Jeg hadde ventet noen uker med å bestemme meg til det er utført proffe tester av 350.

 

D70 vs 300D diskusjonen er ferdig. Nikon vant! D70 vs 350D diskusjonen er ikke startet enda, men sannsynligheten for at 350D vinner er meeeget stor.

 

Det er i mine øyne idioti og hoppe på et D70 nå! Vent og se..

Helt enig, hvis det ikke haster hadde jeg ventet til C-350D er i butikkhyllene og sett litt på det, passer det i størrelse? sammenlign det med C-300D og N-D70

:D

Per

Endret av perah
Lenke til kommentar
Noen som har gode (og raske) råd å gi meg? Er Nikon D70 et bedre kjøp enn Canon 350D?

Hvis vi snakker om modeller innenfor en og samme prisklasse, er det få egentlig betydningsfulle forskjeller mellom de ulike kameraene. De er stort sett bygget etter de samme standarder, og har nokså sammenfallende bruksegenskaper og fotografiske muligheter.

 

I tilfeller som dette, hvor den som skal kjøpe kamera har bestemt seg for et bestemt antall alternativer, kan man også se litt på det totale systemet. Hvilket av de to kamerasystemene har de objektivene som du vil trives best med, og som du vil ha størst nytte av?

Lenke til kommentar

Angående Pentax *istDS: Jeg var hos Foto-Huset i går og tittet på kamera. Hadde egentlig bestemt meg for D70, men tok en titt på Pentaxen også, for å unngå å angre på at jeg ikke hadde gjort det...

 

For meg føles D70en bedre og mer som et "ordentlig" kamera. Det er naturligvis helt irrasjonelt og fullstendig subjektivt, så ikke legg noe vekt på det. Viktig var det også at "kit"-linsen til D70 skal være vesentlig bedre enn tilsvarende fra både Pentax og Canon.

 

Det som imidlertid slo meg umiddelbart var hvor mye større søkeren på Pentaxen er. D70 og 300D/350D er vel sånn noenlunde på linje mht. søkerstørrelse, men Pentaxen stiller helt klart i en egen klasse. Her har tydeligvis både Nikon og Canon mye å lære.

 

Jeg endte opp med D70en likevel, men hadde jeg ikke hatt litt Nikon-optikk fra før og et langt forhold til merket, så hadde jeg nok vurdert Pentaxen seriøst.

 

Eneste ulemte er at den er overpriset her i Norge. Kjøper man den fra USA kan man få den med "kit"-linsen for under 7000 (inkl. moms), mens den koster ca. 10000 her.

 

Til sammenligning fikk jeg en D70 m. "kit"-linsen for 8950. Importøren satt ned prisen med 1000 for et par uker siden, og butikkene har fulgt opp.

Lenke til kommentar

Tror du kommer til å bli fornøyd uansett valg.

Men nå skal 350D ha omtrent de samme fantastiske støyegenskapene som 20D og har en oppløsning som er på 8 mp.

Oppløsningen kan ha litt å si sammen med kvalitetsoptikk og støyegenskapene er meget gode å ha.

Når det gjelder hurtighet skal den være klar med en gang ved oppstart og bedre enn det kan det vel ikke bli :dontgetit:

Den skal ta 3 bilder pr.sek og ha en buffer på ca 14 jpg bilder og det er vel omtrent så rask som D70.

En annen ting som kan være greit å se på er det totale systemet.

Når du begynner å kjøpe kvalitetsoptikk til flere ganger prisen av kameraet vil det være vanskelig å bytte kameramerke i fremtiden.

Dumt å bytte kamerasystem når du har det beste objektivet du har kjøpt.

Batterigrep , snorutløsere , blitzer o.l kommer du også kanskje til å kjøpe , så se på Canon og Nikon sine systemer totalt før du bestemmer deg.

Lurer på om ikke 350D kommer med speillås også , er litt usikker , men det kan være greit å bruke ved lange teler og ved lange eksponeringstider.

Når det gjelder kvaliteten så er jeg sikker på at begge systemene er like gode , tror 300D har hatt lite feil og det er mange profesjonelle som er sikker på Canon sin kvalitet.

Lykke til uansett hva du velger :thumbup:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
For meg føles D70en bedre og mer som et "ordentlig" kamera.  Det er naturligvis helt irrasjonelt og fullstendig subjektivt, så ikke legg noe vekt på det.  Viktig var det også at "kit"-linsen til D70 skal være vesentlig bedre enn tilsvarende fra både Pentax og Canon.

Fotografi Nr. 1-2005 dokumenterer en test av PENTAX *istDS.

 

Mht bildekvalitet mener Fotografi at PENTAX *istDS kommer bedre ut enn NIKON D-70. PENTAX'ens bildekvalitet sies å være oppsiktsvekkende god for en 6 Mp speilrefleks.

 

Journalisten sier om sitt brukerinntrykk: "Allerede når du legger *istDS mot øyet første gang, merker du at det ikke er noe billigkamera, selv om prisen er nesten som de aller billigste. Søkeren er vesentlig bedre enn noe annet kamera før du kommer opp i proff-klassen, og mekanikken og betjeningen bare stemmer..... Den ryddige layouten til betjeningen er bare eksemplarisk, og lokket over kontaktene på venstre side er et godt eksempel på at det kan gjøres bedre enn de flabbete gummidekslene som er så alt for vanlige."

 

Men, men, ... noen liker mora og andre dattera, begge ble de gifte! :)

Lenke til kommentar
For meg føles D70en bedre og mer som et "ordentlig" kamera.  Det er naturligvis helt irrasjonelt og fullstendig subjektivt, så ikke legg noe vekt på det.  Viktig var det også at "kit"-linsen til D70 skal være vesentlig bedre enn tilsvarende fra både Pentax og Canon.

Fotografi Nr. 1-2005 dokumenterer en test av PENTAX *istDS.

 

Mht bildekvalitet mener Fotografi at PENTAX *istDS kommer bedre ut enn NIKON D-70. PENTAX'ens bildekvalitet sies å være oppsiktsvekkende god for en 6 Mp speilrefleks.

 

Journalisten sier om sitt brukerinntrykk: "Allerede når du legger *istDS mot øyet første gang, merker du at det ikke er noe billigkamera, selv om prisen er nesten som de aller billigste. Søkeren er vesentlig bedre enn noe annet kamera før du kommer opp i proff-klassen, og mekanikken og betjeningen bare stemmer..... Den ryddige layouten til betjeningen er bare eksemplarisk, og lokket over kontaktene på venstre side er et godt eksempel på at det kan gjøres bedre enn de flabbete gummidekslene som er så alt for vanlige."

 

Men, men, ... noen liker mora og andre dattera, begge ble de gifte! :)

Jeg også leste den testen og var virkelig overasket over den gode kritikken det fikk.

Ikke tvil om at det også er et godt kamera hvis man ikke er ute etter det hurtigste kameraet.

Kanskje om Pentax gir gass og utvikler systemet sitt raskt , kan de kanskje konkurrere med Canon og Nikon i fremtiden ;)

Lenke til kommentar
Ikke tvil om at det også er et godt kamera hvis man ikke er ute etter det hurtigste kameraet.

Kanskje om Pentax gir gass og utvikler systemet sitt raskt , kan de kanskje konkurrere med Canon og Nikon i fremtiden ;)

Nå ble jeg nysgjerrrig, du sier ".....hvis man ikke er ute etter det hurtigste kameraet.."

 

Hva tenker du på her? Helt konkret? Hva er langsomere enn hvilke andre kameraer? Facts please! :)

 

Konkurere med Canon og Nikon i fremtiden? Går du inn på PENTAX DSLR forumet på www.dpreview.com så kan du finne mange som har valgt PENTAX *istDS fremfor modeller fra CANON og NIKON. Og mange begrunner valget sitt. :)

Endret av Bottolph
Lenke til kommentar
Ikke tvil om at det også er et godt kamera hvis man ikke er ute etter det hurtigste kameraet.

Kanskje om Pentax gir gass og utvikler systemet sitt raskt , kan de kanskje konkurrere med Canon og Nikon i fremtiden ;)

Nå ble jeg nysgjerrrig, du sier ".....hvis man ikke er ute etter det hurtigste kameraet.."

 

Hva tenker du på her? Helt konkret? Hva er langsomere enn hvilke andre kameraer? Facts please! :)

 

Konkurere med Canon og Nikon i fremtiden? Går du inn på PENTAX DSLR forumet på www.dpreview.com så kan du finne mange som har valgt PENTAX *istDS fremfor modeller fra CANON og NIKON. Og mange begrunner valget sitt. :)

Mange her på forumet har i debatten om 300D og D70 kommet frem til at D70 er mye raskere enn 300D fordi D70 tar 3 bilder i sek og 14 på rad før buffer er full.

300D tar 2,5 bilder i sek og kun 4 på rad.

350D skal ta 3 bilder i sek med ca 13 bilder på rad tror jeg.

Pentax tar 2,8 bilder i sek med 8 bilder på rad før buffer er full.

Flisespikkeri vil noen si , men for noen har det mye å si tydeligvis , bare se på tidligere diskusjoner.

Når det gjelder systemene så kan jeg ikke ramse opp alle systemene her dessverre , men de som er interressert bør gå inn på de respektive kameraene sine nettsider å se hvilke objektiver , blitzer , batterigrep , hjelpemidler og spec som finnes i de forskjellige systemene så skal du se at du får mye mer ut av systemene til Canon og Nikon enn Pentax foreløpig.

Og at Pentax også er populær blandt de professjonelle er sant...

Mellomformatskameraene til Pentax har vært svært populære i en årrekke.

Men mellomformatskameraer og digitale speilreflekser er forskjellig.

Men misforstå meg rett , jeg sier ikke at man ikke skal ta Pentax med i denne sammenligningen.

Man må bare være klar over at man også ofte velger system når man velger kamera. Dyre objektiv og tilleggsutstyr er dumt å kassere eller selge om man finner ut at systemet ikke var det riktige valget.

Lenke til kommentar
Ikke glem å ta med oppstart og skrivehastighet når du vurderer kameraer som kjappe eller trege. Det er ihvertfall viktig for min del - mye viktigere enn om det har 2.5/2.8/3/5 fps.

Skrivehastigheten er kanskje viktig , men har man tatt 9-14 bilder i serie har i alle fall jeg fått med det meste , og om det tar ett sekund lenger å få skrevet over på kortet så står jeg i det.

Oppstarttiden er heller ikke så viktig for meg da jeg har kameraet i sekken som oftest og da har jeg funnet ut at det er klart til å ta bilde når det er kommet ut av sekken uansett.

Skal jeg ta bilder av noe som kan hende akkurat der og da er kameraet alltid på uansett og med ett batterigrep har jeg alltid batteri nok til det.

Men akkurat som med bildehastighet er dette småting for de fleste og som oftest er det helt andre ting som avgjør valget.

Men har man først hengt seg opp i hastigheten , så kan selvfølgelig slike hundrededeler telle for noen ;)

Men nå skal vel 350D visst være klart med engang man slår det på og skrivehasrigheten vet jeg ikke så mye om , men overrsker meg ikke om den også er god.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...