Gå til innhold

IXUS 40 vs IXUS 500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vent på Ixus 50 eller 700.

 

Jeg kommer selv til å velge 700. Ulempen med det er at det er like stort som gamle ixus 400. Fordelen er 7 megapixler, like stor CCD brikke som på Ixus 400, dermed blir det mindre støy og lysere filmer enn på ixus 40. Blitzen rekker også lengre på Ixus 700 som er en fordel på fest hvor det vanligvis er ganske mørkt for kameraet.

Lenke til kommentar

Ixus 40 sliter vel ganske kraftig av vignetting hvis jeg husker riktig. Hjørnene i bildet blir myke og uskarpe, og det har mer kromatisk abersjon. Samt mer støy på grunn av en mindre CCD brikke.

 

Ellers hadde jeg kjøpt Ixus 40 med en gang det kom ut, men jeg var rett og slett ikke lysten på å kjøpe et nytt Ixus med dårligere bilde kvalitet enn det gamle.

Lenke til kommentar
Jeg hadde kjøpt ixus 40, hvertfall fremfor ixus 500. Den siste megapixelen er ikke viktig i det hele tatt hvis du ikke skal forstørre opp større enn A4. I tillegg er den en del mindre og har mye større skjerm...

500'en har ikke bare 1 megapixel ekstra. 500 har større fysisk bildesensor som gir mindre støy og som tar inn mer lys. Jeg har selv Ixus 500 og 2 venner med Ixus 40. Synes 500 tar klart bedre bilder. Men hurtighet,størrelse og skjerm er jo andre faktorer som Ixus 40 er bedre på, så hva som er best totalt sett blir en personlig vurdering.

Lenke til kommentar

hør da- mannen skal bruke det til party bilder.

 

ixus500 er for stort til å ta med deg på byen helt klart, velg ixus40 eller 50- ixus700 er et bra annenhåndskamera hvis du allerede har et speilrefleks.

 

men ellers så stemmer det meste som ble sagt her, ixus500 gir deg bedre bilder enn ixus40. men i fylla så har vel det veldig lite å si?

Lenke til kommentar

Som et fest kamera så er det ikke tvil om at størelsen på ixus 40 passer mye bedre i lommen enn ixus 500 og kommende 700. Men jeg har hatt med Ixus 400 hver gang jeg går til byen og det er helt uproblematisk å ta med ses.

 

Til et fest kamera så er blitz rekkevidde veldig viktig, noe Ixus 40 er dårligere enn ixus 400 og 700 på. CCD brikken er som sagt større også, og jeg har selv merket forskjell på støynivå og lysstyrke på både bilder og filmer mellom Ixus 40 og 400.

 

Jeg ville kjøpt Ixus 700, men Ixus 40 er også et veldig bra kamera . Men eneste grunnen til å velge Ixus 40 må være størrelsen, ellers har den ingenting som slår Ixus 700.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk IXUS 400 nå, men skjermen er ødelagt. Forsåvidt veldig fornøyd med det kameraet.

 

Negativt med IXUS 400:

 

Litt for stort for lommen, men går greit.

Litt liten skjerm.

Dårlig blitz

 

 

Ser ut som jeg kommer til å vente til IXUS 700 og IXUS 50 kommer ut.

Tar valget da, men ettersom IXUS 700 kommer med større skjerm. Føler jeg at det kanskje blir mitt endelige valg.

Lenke til kommentar
hør da- mannen skal bruke det til party bilder.

 

ixus500 er for stort til å ta med deg på byen helt klart, velg ixus40 eller 50

Han skriver jo lenger oppe her at Ixus 400 som han har hatt til nå, ikke er for stort - og da er jo heller ikke 500 for stort. Men du har selvfølgelig rett i at 40/50 har en enda mer behagelig størrelse! Jeg ønsket bare å komme med noen opplysninger som det ofte ikke blir tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har prøvd både Ixus 500 og 40, og 500 tar helt klart mye bedre bilder enn 40. Mye klarere og finere farger, samt generelt mindre støy følte jeg.

Ixus 40 er derimot et sinnsykt lite kamera i forhold til hvor bra det er, og kunne ta opp knallbra film (noe som virker kult, men som man i praksis nesten aldri bruker fant jeg ut).

 

Det virker som de fleste mener at forskjellen på bildekvalliteten er relativt liten mellom 40 og 500, men jeg syns den var ganske stor. Jeg selger faktisk mitt Ixus 40 kamera nå, før det stuper for mye i pris, for jeg vil ha meg en 700 når det kommer. Bruker kameraet både til fest, ferie og andre ting, og følte generelt at Ixus 40 var for dårlig når det kom til bildekvalitet (selv på fest ;) .

 

Ixus 700 virker derimot fint og lovende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...