Gå til innhold

Rare tegn i php når den vises

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har problemer med at æøå ikke vises som det skal.

Isteden kommer det firkanter og fulane vet hva.

Må datasenteret oppdatere noe eller hva kan det være. Gjelder også html.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HHuumm serveren ligger i san diego i USA så hva skal jeg kalle det til de ? noen som vet det hhe

eller skal jeg bare kalle det "charset" problem ?

Skrevet

En ting... Hvilke kodin greie er det vi bruker i Norge.

Serveren står på UT8 men skal ikke den stå på en iso greie?

I så fall hvilken hehe

Skrevet
En ting... Hvilke kodin greie er det vi bruker i Norge.

Serveren står på UT8 men skal ikke den stå på en iso greie?

I så fall hvilken hehe

Er ingen spesiell standard ofr Norge. UTF8 funker bra, men det mest vanlige er vel iso-8859-1

Skrevet

UTF-8 skal jo fungere bra med ÆØÅ.

Prøv å lag ein ny PHP-fil, og så vel du i PHP-editoren din at den skal bruke UTF-8. Skriv ÆØÅ og lagre fila. Last opp, sjekk.

Skrevet
Er ingen spesiell standard ofr Norge. UTF8 funker bra, men det mest vanlige er vel iso-8859-1

litt OT, men hvorfor er det ingen slik standard på hva som er anbefalt å bruke i norge? alle tjener jo på standardisering...

Skrevet

Mener bestemt at det du sier her er feil. Ikke direkte, for Norge har ikke noe spesielt tegnsett, men norden har tegnsettet ISO-8859-10, som har med noen flere nordiske tegn enn ISO-8859-1. ISO-8859-1 tror jeg mangler særnordiske tegn som ä og ö. UTF-8 har jeg forsøkt med flere ganger, men dette tegnsettet tror jeg ikke har nordiske tegn i det hele tatt, alle Æ-er, Ø-er og Å-er blir iallefall ødelagte når jeg forsøker å sende en header med det tegnsettet til klienten og jeg ikke har brukt entitiene å etc.

Skrevet

Mener bestemt at det du sier her er feil. Ikke direkte, for Norge har ikke noe spesielt tegnsett, men norden har tegnsettet ISO-8859-10, som har med noen flere nordiske tegn enn ISO-8859-1. ISO-8859-1 tror jeg mangler særnordiske tegn som ä og ö. UTF-8 har jeg forsøkt med flere ganger, men dette tegnsettet tror jeg ikke har nordiske tegn i det hele tatt, alle Æ-er, Ø-er og Å-er blir iallefall ødelagte når jeg forsøker å sende en header med det tegnsettet til klienten og jeg ikke har brukt entitiene å etc.

iso-8859-1 støtter både ö og ä, men det er godt mulig 8859-10 støtter enda flere nordiske tegn.

UTF-8 krever at man bruker "entitetene" (å osv.), ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...