Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Røyk fra HK ved kabinettskifte


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske grønn, men håper noen av dere med lenger fartstid enn meg kunne gi meg noen tips.

 

her er saken.

Har kjøpt meg en CoolerMaster Cavallier desktop, som jeg skal ha som Stue-PC.

Dette kab. har et Vu.meter i front som skal kobles via ledninger til lydkort.

 

Kom i skade for å sette en av disse kontaktene på en plass som er bergnet for kabinett/systemvifte, og den er det jo strøm på.

 

I min iver etter å se resulatet av mitt prosjekt, startet jeg opp PC, og fikk et lite poff, og det kom litt røyk fra HK. RESULTAT: Får bare svart skjerm, vifter strømforsyning,+ løper, og DVD, samt harddisk ser ut til å gi lyd fra seg.

 

Har forsøkt å bytte skjermkort til et som har vifte, dette funker i en annen maskin, men på dette HK går ikke vifta rundt, så det antar jeg betyr at det ikke er strøm i AGP-slotten.

 

Betyr det at det bare er å kaste HK? kan det evt fikses?

Er det sannsynlig at også andre komponenter har tatt kvelden? Feks Cpu?

Hvordan kan jeg sjekke dette?

 

Her er hva jeg (forsøker) å putte inn i dette;

 

AMD 2500+ Barton.m Spire Facon rock Vifte

Epox 8K9Ai

TwinMos 256 MB Pc 3200

Samsung S-Ata 80 GB

Powercolor Radeon 6200 Le(?)

 

(Ovennevnte sto frem til i dag i ett annet kabinett, med Linux Mandrake, da funka det fint)

 

Håper at noen ser mulighet for å kunne gi meg noen tips! :)

 

Håper på hjelp, er litt stressa, da utsyret er nytt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du kan jo teste de andre komponentene på en annen maskin, og se om de funker der.

Har du koblet til høyttaleren til hovedkortet? Hvis du har det, så bruker det som regel å pipe når CPU/RAM er gåent.

Hvis du ser nærme på hovedkortet, ser du noen kondensatorer som er "sprengt" eller har bulet ut?

Siden det sa poff, og det kom røyk fra HK, så vil jeg tro at det var en sprengt kondensator som gav fra deg lyden samt røyken.

Finner du den, kan du lodde den av å bytte den, og prøve på nytt..

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvis kun agp porten er ødelagt kan du vel bare kjøpe et billig pci skjermkort.. kjøpte et på komplett til rundt 200 kroner da jeg fikk en gal flash på biosen på 6800 grafikkortet mitt. så slapp jeg å flashe det tilbake i blinda.. hvis ikke vifta gikk rundt på skjermkortet tipper jeg at agp porten er ødelagt. her er kotet: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=114978&cks=PRL ser det er steget litt i pris.. men skitt au.. er jo billigere enn et nytt hk.

Endret av jørn nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...