Gå til innhold

Heve kjøp av mobil?


JoaJoa

Anbefalte innlegg

Du har full rett til å heve kjøpet med mindre det har gått 30 dager.

Hvis de nekter så spør etter sjefen. ;)

Det har du helt rett i. Men det er viktig å presisere at dette er en egen greie Elkjøp kjører. De har 30 dagers returrett.

Nei, overhodet ikke! De 30 dagene dere mener er noe ALLE må kjøre for tiden fordi den røde boken det står "Norges Lover" på har bestemt det. :p Men dataprodukter og mobilprodukter har _KUN_ 14 dager returrett, men når du kjøper det med abo. så kan det være en god del værre ja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper du driver og tuller rundt nå datating..? :).

 

Uansett, elkjøp har ikke lenger 30 dagers returrett på mobiltelefoner. Dette blir opplyst klart og enkelt av surreality her i denne tråden. Abonnement eller ei.

 

EDIT: Synes det er merkelig hvor mange som hoppet glatt over innlegget til surrality her i tråden. Som forøvrig er fasiten nok en gang.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Jeg håper du driver og tuller rundt nå datating..? :).

 

Uansett, elkjøp har ikke lenger 30 dagers returrett på mobiltelefoner. Dette blir opplyst klart og enkelt av surreality her i denne tråden. Abonnement eller ei.

Tja... var vel ikke helt "sant" noe av det...

 

Men Alastor: 14 dagers returrett er det vel på data og tele?? :hmm:

Og når man kjøper en telefon med abo. så er jo ikke mobilen i samme "tilstand" som når man kjøpte den...

 

EDIT: Såklart får man ikke bytta inn varer som er defekte, de er da langt i fra lik som da man kjøpte den.. ;)

Endret av datating
Lenke til kommentar

Du tar nok dessverre ganske feil.

 

Først og fremst, om man handler over internett eller ved telefonsalg og annet fjernsalg, så har man 14 dagers angrerett. Dvs at man kan heve kjøpet innen 14 dager. Dette gjelder så og si alle former for vanlige varer, mobiltelefoner og datautstyr inkludert. Dette er lovfestet gjennom angrerettloven. Loven er til for at du skal få sjekket ut varen slik man kan i butikk før man bestemmer seg om man virkelig vil ha den. Merk teste, ikke bruke.

 

Om man handler i butikk så har man ingen slik angrerett, dette fordi man har anledning til å teste varen i butikk, kjenne og se på den før man handler.

 

Dette var lovene.

 

Så har elkjøp sin helt egne 30 dagers returrett, en meget liberal returrordning hvor man faktisk kan bruke varen i opp til 30 dager, og så returnere den om man ikke er fornøyd. Varen må bare være komplett når man leverer den, og ikke ha skader eller merker etter bruk.

 

Dette gjelder alle varer du får kjøpt på elkjøp, men, UNNTATT mobiltelefoner og produkter solgt med abonnement.

 

At elkjøp dermed nekter å ta imot en mobiltelefon på 30 dagers returrett er altså helt opp til de selv, ingen lover som binder de eller noe slikt.

 

Derimot så er de etter forbrukerkjøpsloven pliktig til å fikse kundens problem, dette løses ved å reparere produktet.

 

Håper dette var oppklarende :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Product Manager i Samsung Norge gikk ut med et skriv til forhandlerne i forrige uke om at det skal ta maksimum 14 dager på service for Samsung-telefoner.

 

Tar det lenger tid skal de gjøre sitt beste for å omlevere den. Dette gjelder spesielt om du har sendt inn komplett salgspakke.

 

Så om du har gjort det, eller ettersender pakka, kan du henvise til det skrivet og be om ny D500.

 

Dette er ikke en del av reklamasjonsretten, men en garanti som Samsung gir deg i tillegg.

Kan godt være at jeg feiltolket innlegget ditt, men synes du burde ha presisert at det ikke er butikken som skal stå for bytting/swap men verkstedet.

 

Burde også ha presisert at det gjelder 14dager fra servicen er registrert inn hos verkstedet.

 

Hvis det står noe annet i det skrivet dere har fått (jeg har nemlig ikke fått noe da vi bruker eksterne servucepartnere, så jeg ringte Wiborg i går og hadde en god samtale med han) så ber jeg deg quote det her evt. sende en kopi i mail til meg. Det er ikke et hemmeligstemplet brev. Men et tiltak fra Samsung sin side på å hjelpe kunden.

 

Har telebutikken egen serviceavd? eller bruker dere eksterne partnere?

Lenke til kommentar

Som så mange andre benytter vi oss av Deltaservice Drammen AS, som nå også blir hovedverksted for Samsungtelefoner.

 

Dette er hva som var skrevet:

 

VIKTIG INFO !!!!!!

 

DOA = 14 dager fra salgsdato (kvittering vedlegges) Telefonen sendes komplett i original emb. med feilbeskrivelse til en av våre HUB'r, og blir byttet med ny salgspakke.

 

1 års garanti

Privatkunder har 2 års reklamasjonsrett mot iboende feil og mangler i hh. til loven om forbrukerkjøp.

 

Det er våre servicepartnere (HUB'r) som behandler reklamasjoner. Tvilstilfeller skal godkjennes og avviste reklamasjoner skal dokumenteres og sannsynlig årsak til feilen forklares. Verkstedene gir i disse tilfeller en tilbakemelding om prisoverslag før reparasjonen finner sted.

 

Vi må, og ønsker...og følge loven om forbrukerkjøp. Den sier at dere har muligheten til å yte avhjelp inntill tre ganger for samme feil. Dersom produktet gjentatte ganger kommer tilbake med samme problem, skal dette byttes i ny salgspakke (ref. samme rutine vi benytter ved DOA). Vi skjønner at det kan være et problem og få sendt inn disse produktene komplett, men våre servicepartnere er instruert om og "bruke sunn fornuft" i disse sakene. Vi lever som kjent best av fornøyde kunder, og produkter som ikke holder mål har vi ingen interesse av og holde i live. Vå må også i disse tilfeller sette litt krav til dere med tanke på den dokumentasjonen som følger produktet inn. Det må fremkomme klart og tydelig hva som er sakens realiteter. Vi slipper da kjedelige saker der produktet blir reparert og returnert til dere etter at dere har byttet produktet til kunden.

 

Loven om forbrukerkjøp er streng med tanke på hvor fort nevnte avhjelp skal utføres (7 dager). Dette er i praksis vanskelig og etterkomme da ting også kan ta tid i postgangen osv. Vi benytter prinsippet om "sunn fornuft" her også. Dersom et produkt blir liggende på verksted pga delevent etc. over 14 dager, skal ekstraordinære tiltak iverksettes som swap, ombytte el. l.

 

Våre servicepartnere (HUB'r) er pr. d.d. følgende : Zodiac Norge, Deltaservice og Anovo.

 

Kortversjonen blir da : Vi hos Samsung ønsker oss fornøyde kunder, og benytter derfor sunn fornuft i vår reklamasjonsbehandling.

 

Håper dette er litt oppklarende.

 

Ole-Bjørn Wiborg, Product Manager

Senas AS / Samsung

 

Et par av tingene stemmer ikke 100% med loven, slik som de 7 dagene man har på seg til å utføre avhjelp, men retningslinjene fra Samsung gir forbrukeren en ekstra garanti utover hva man er sikret i henhold til lov.

 

Flott Samsung!

Lenke til kommentar
Siemens går dessverre i stykker oftere enn samsung og, dette er iallefall min erfaring med tanke på hva kunder kommer tilbake med der jeg jobber.

 

Samsung går det år og dag mellom hver defekte telefon vi får :).

Stemmer det.

 

Samsung har overlegen kvalitet!

 

Siemens er ikke så ille de heller, hadde det ikke vært for alle de fjortisene og yngre som mishandler telefonene sine verre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig etter en måned(!) inn til service fikk jeg tilbake min d500 igår. Refererte til det skrivet Crazysteps postet her, men elkjøp ga meg ikke ny mobil når det hadde gått over 2 uker. De sa hele tiden den kommer imorgen...

 

Men nå har den kommet tilbake med oppgradert software.

 

31 jan 2005

D500XBEB1

 

Har ingen problemer med begrenset tilgang lenger, samt et par skrivefeil er rettet opp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...