Tumbleweed Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Har en pug 405 som lager en del majones. Av og til så mye at det tetter såpass at bilen begynner å oppføre seg underlig. (dette fikser jeg greit fra gang til gang ved å fjerne majonesen fra påfylling og omkringliggende lufteslanger etc) Spørsmålet er om majonesproduksjonen vil reduseres om jeg foretar et aldri så lite oljeskift? (noe jeg uansett skal gjøre snart) Eller bør jeg kjøre gjennom innvendig motorvask i samme slengen.....? Hva tror dere gutter? T'Weed
MirusMentis Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 "majones" er olje som er blandet med vann.. Vanligste grunnen er ødelagt topppakning.. Men kan også være innvendig sprekk i blokka som får vannet til å renne inn i oljen.. Merker du at du mister kjølevann? "bobler" det i ekspansjonstanken din når motoren går?
Tumbleweed Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Skrevet 18. februar 2005 Niks, dette er et Pug-fenomen (og mange vw også, faktisk). Rett og slett kondens. (har forøvrig hatt toppakning-havari, så jeg vet hvordan det er) Men jeg har fundert litt, kanskje jeg skal sjekke om Omega har noen greier jeg kan bruke.... :!: Neida, blir vel et oljeskift/luftfilterskift i disse dager. Rense og tørke slanger fra veihus o.l. Så blir det vel bra, tenker jeg. T'Weed
Opus Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Vært på langtur med bilen i det siste? Når du har skiftet olje/filter og luftfilter, kan du ta deg en langtur med bilen, da blir du kvitt kondensen i olja.
Zeph Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Haha, trudde du hadde sølt majones i bilen eg, og lurte på kva du skulle bruke for å fjerne det Men sidan det låg under Bil - Teknisk så var det vel noko griseri i bilen kalt majones , hvilket det var.
Tumbleweed Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Skrevet 18. februar 2005 Haha, trudde du hadde sølt majones i bilen eg, og lurte på kva du skulle bruke for å fjerne det Hehehe, ja jeg ser det nå.... Langtur er selvsagt planlagt etter olje +div-skift ja. Vel, vel...ser ut som om jeg hadde løsninga inne før jeg posta, litt unødvendig kanskje. På den annen side, kanskje noen har lært litt.... T'Weed
MirusMentis Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Kondens i olja ja? Kanskje du har tett veivhusventilasjon..
MirusMentis Skrevet 18. februar 2005 Skrevet 18. februar 2005 Kondens i olja ja? Kanskje du har tett veivhusventilasjon..
Tumbleweed Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Skrevet 18. februar 2005 Neida, blir vel et oljeskift/luftfilterskift i disse dager. Rense og tørke slanger fra veihus o.l. Så blir det vel bra, tenker jeg. T'Weed *kremt* T'Weed
pcp160 Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 (endret) Ja, du har jo mer eller mindre svaret. Vil bare understreke viktigheten av disse slangene rwd-drifter nevner! Siden du ser ut til og bli plaget av lei hoste bare ved tanken på disse, anntar jeg at det har blitt over en uke siden du renset disse Tumbleweed Skrevet 18/02/2005 : 13:08 Men jeg har fundert litt, kanskje jeg skal sjekke om Omega har noen greier jeg kan bruke.... Ta å dypp hele bilen i et bad av disse produktene dine Tweed, da vil alt bli bra... Neida, du har sikkert fått med deg at jeg er litt generelt skeptisk, men det er slett ikke umulig at det finnes olje- tilsetninger som kan hjelpe litt altså, jeg vet ikke... Som du nevner har Pegout av en eller annen grunn en egen evne til å få mye av denne majonesen. Har du oljepåfylling i toppdeksel, eller har du sånn "slangerør" med lokk som er umulig å få av påfylling? Sistnevnte er værst, men er vel muligens gammelt, men uansett hvilken type du har bør du få renset vekk så mye du bare kan før du bytter olje. Mye av majonesen får du jo ikke vekk, uten og ta av toppdeksel osv, men ta det du kan. Ideen er jo at veivhusluften (kondens) skal suges inn i motoren gjennom en av slangene, og forbrennes (det er også av miljøhensyn). Det er jo fint så lenge det virker, men når det først har bygget seg opp mye kondens der bilr det ikke så lett borte, og svineriet havner også i luftfilterboksen. Og det er en litt ond sirkel, jo tetter alt blir, jo mer bygger det seg opp... Men uansett, gjør som planlagt, hyppige oljeskift og minst mulig småkjøring, samt sørge for å holde alle slanger åpne, er vel det som begrenser disse problemene. Utvendig motovask hjelper da altså ikke. Endret 20. februar 2005 av pcp160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå