Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lage Moped TURBO!


franclin

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
:w00t: Jeg ser fram til framtiden på dette, jeg håper du klarer å finne en slags turbo, eneste tingen jeg har sett her som jeg tror kan funke er det med RC motoren, jet motor.. men det om forgasseren tåler dette det vet jeg ikke, og om hele bensinen kommer til å bli blåst vekk.. men stå på! hadde vert tøft dette. :thumbup:
Lenke til kommentar

turbo på 50cc går det, selvfølgelig mye bedre med trimsylinder, men ikke uten peiling og kan ikke regne med masse power.

 

liten nok turbo ( f.eks IHI RHB3 )

 

trykktette forgassern og trykksetteflottørhuset. skaffe en liten snerten ic.

 

eller så kan man kjøre sugeturbo prinsippet, gassern føre turbon.

 

turboen bør sitte etter svanehalsen og eksosrøret bør isoleres godt for å hindre for mye varmetap.

i tillegg må man måle trykket i eksosen før turboen og ladetrykket. eksostrykket må aldri overstige ladetrykket for å hindre at trykkforholdet over motoren endres.

 

2 taktere har lett for å havarere dersom innsugslufta blir for varm, derfor viktig med god ic.

 

det må også kompresjonssenkes en del..

Lenke til kommentar

Så mange drømmer, så lite teknisk innsikt........

 

IHI RHB3 kan man bare glemme. Er ikke nok avgasser til å drive kompressoren. Denne turboen blir brukt på 1000ccm motorer. Ikke 49ccm.

 

Sedsberg: Turbo på totaktere går fint det, men porting og eksos er ikke som vanlige totaktere man vanligvis ser. Populært i snøscootermiljøet.

Lenke til kommentar
Så mange drømmer, så lite teknisk innsikt........

 

IHI RHB3 kan man bare glemme. Er ikke nok avgasser til å drive kompressoren. Denne turboen blir brukt på 1000ccm motorer. Ikke 49ccm.

 

Sedsberg: Turbo på totaktere går fint det, men porting og eksos er ikke som vanlige totaktere man vanligvis ser. Populært i snøscootermiljøet.

6000879[/snapback]

 

stort mindre turbo enn rhb3 får man vel nesten ikke!

 

er en svenske som har smekka det på en dtr eller om det var ts. den gikk visst godt nok den.. store effekten kan man ikke drømme om men.

 

får jo heller ikke noe spes. trykk pga. eksosventilen som det ble sagt her, men mere luft = mer bensin = mer krutt

Lenke til kommentar
Sedsberg: Turbo på totaktere går fint det, men porting og eksos er ikke som vanlige totaktere man vanligvis ser. Populært i snøscootermiljøet.

6000879[/snapback]

Ja jeg vet det går, men nøyaktig HVA trykker turboen mot? Monterer de eksosventiler a-la 4-taktere, eller er det motstand nok i turboen i seg selv til å oppnå ladetrykk? Eller hva? DET er det jeg har lurt på men ingen som har svart på.

Lenke til kommentar
Sedsberg: Turbo på totaktere går fint det, men porting og eksos er ikke som vanlige totaktere man vanligvis ser. Populært i snøscootermiljøet.

6000879[/snapback]

Ja jeg vet det går, men nøyaktig HVA trykker turboen mot? Monterer de eksosventiler a-la 4-taktere, eller er det motstand nok i turboen i seg selv til å oppnå ladetrykk? Eller hva? DET er det jeg har lurt på men ingen som har svart på.

6016441[/snapback]

 

den vil jo på en måte trykke mot stempelet kanskje? ernte sikkert på åssen det blir, men den vil jo også trykke mot seg selv når stemple er nede.. men det blir no rart no, det er hvertfall helt sikkert!

Lenke til kommentar

Når stempelet er oppe er det greit nok. Da vil den trykke bensin/luft ned i veivhuset. Men når stempelet er på vei ned så skal det vanligvis bli trykk motsatt vei (mot forgasser) og reed-ventilene lukker. Hvis man da blåser inn i motoren så vil reed-ventilene bli blåst opp og turboen vil blåse ned i veiva, opp portene, opp i sylinderen og rett ut eksosen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

n2o ? nitrosoksyd ? , hømm , dette er jo en heller dyr løsning da , og funker kun på korte boost vell .

 

kan ikke si at det var så mye info på badazz sine sider

 

EDIT : den møkka sida virker vist ikke som den skulle i FF , måtte opne den i Ie for og få fram teksten

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det finnes TURBO til 50 cc ! :)

Vet dere ikke d ?

Turbo lager mere luft til motoren

en elektrisk vifte er ikke nåkk ;)

TURBO,en sin oppgave er og lage trykk ;)

ikke bare blåse litt luft ok ?

en TURBO vifte går ca 2000 ganger rundt på et sekund

en 92mm pc vifte er ikke nåkk da for en slik vifte kan du stoppe men en finger vist du sjønner ?

du burde heller prøve en Liten kompressor ! eller en borre maskin :):whistle:

Jeg liker Ideen din veldi gått ! Stå på gutten :)

Og dere såm bare skal gi dålige komentarer ! Ji fan !

Ok ;)

du finner nåkk på noe Gutt :):thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hehe, jeg måtte bare svare på denne selv om den er 3 år gammel:P Kan tenke meg at du har litt andre syn på saken nå ? :p Har faktisk vært borti en en scooter med turbo, den gikk som fy, men var så lite holdbar at det bare var søppel. Så denne på det årlige moppedragget på Langhus, hvor helt sykt trimma mopper kommer innom for å dragge. Men noen problemer ved å sette inn turbo i mopper er:

 

Du har forgasser, og trykket vil mest sansynelig skape en vakuum funksjon som vil suge bensina opp i tanken igjen.

Motoren vil mest sansynelig bare sprekke opp som følger av trykket, og du må lage en ny eksosmanifoil, innsugsmanifoil, støpe ny sylinder, og i det heletatt, åssen skal du kunne regulere eksos trykket med en wastegate? Den vil mest sansynelig ende opp i splinter... Du må være ganske skilla for å få en turbo til å kunne rotere over 100 000 rpm;)

 

Noe som går ann er å sette inn noe som ligner en "dump ventil" som lader opp minimalt med eksos, og slepper det ut igjen når trykket blir borte, dette kan du lage selv også.. Du trenger en liten sylinder, en tilbakeslags ventil eller en fjær med en ventil som slipper lufta inn, og blir der helt til du slipper opp trykket, noe som i en oppblåsbar bade leke...

 

Eller du kan bestille deg en fra www.faketurbo.com skjekk youtube;)

 

For å få en turbo lyd, uten lyden som kommer fra wastegaten eller dump ventilen, så kan du enkelt og greit sette på en vifte som du setter inne i en colaboks eller no, noe lignene som en pc vifte, når den suger luft, så vil det komme en hvinende lyd som ligner turbo, er faktisk ganske morsom lyd :D Hehe... mange morsomme ting man kan gjøre for å få prikken over ien harry petters liste ;)

 

En annen ting man kan gjøre er å føre en slange som går inn i luftfilterboksen, med en tynn slange, noe lignende en hageslange, og feste et pennelokk til, bak fram (de pic pennene eller hva de heter med et lite hull på den ene siden) den lager en pipelyd når du blåser igjennom...

 

Men den desidert morsomste lyden er når du blåser med trykkluft på en 120 mm pc vifte! hysterisk! satt sånn på skolen, og det hørtes faktisk ut som en formulen bil 8-)

Lenke til kommentar
jeg har ikke kjøpt moped enda.. men bror min har hørt om en som har laget en turbo til en honda. og den funker da. kan jo ikke regner med at det er en like kraftig som på bil da vettu.. :p

Uansett, tror aldri det vil ha noen effekt på en moped.. kaanskje du kan få en 0,2 hester mer eller noe om du hadde hatt kompressor tilkoblet et ekstra batteri, men det kan jo ikke stå og gå hele tiden, dessuten tviler jeg på at det er mulig å få til noe sånt.. ;)

 

Nei, trykket fra eksosen til en 50cc vil aldri være høyt nok til å kunne drive turboen noe.. Og du hadde ihvertfall ikke fått noe lyd fra dumpventilen, er du klar over hvor liten motstand i eksosen som skal til for å stoppe motoren? Du kan gi full gass og bare stikke lillefinger'n inni potta så bråstopper motoren :!:

 

 

Skal tro hvor mye ekstra effekt (eller lyd) MT5'n får av det turbosettet :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...