Gå til innhold

En felles Menneskerase?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, afaik så er man ikke forskjellig rase fra et annet dyr dersom en kan parre seg med det og få barn.

Feil.... man kan være forskjellig rase og få barn (tenk puddel og labrador).

Du tenker på art.

 

Det blir og feil, f.eks. kan esel og hest få avkom (muldyr/mulhest), men dette er ikke fertilt (altså, avkommet kan ikke få barn), derfor sier man at hest og esel er ulike arter.

 

Du akn jo også tenke tilbake på nyhetsendingene om ulv og hunde hybrider.... sakser fra ordbok;

I hybri´d m1 (lat. hibrida 'bastard') plante el. dyr som er framkommet ved krysning mellom to arvemessig ulike arter, jf *bastard (2) /  orkidéh- /  en h- av ulv og hund /

 

Insektverdenen er litt vankeligere....

Lenke til kommentar
Dette er egentlig to spørsmål:

- blir menneskeheten likere om en får barn på tvers av folkegrupper: svaret er nok ja. Det finnes endel resisive gener som nok vil forsvinne, bl.a. blondt hår, usikker om blå øyne også er resisivt.

Tror du må kikke litt i en genetikk bok ...

Blå øyne er ressesivt i forhold til brune. Men det vil IKKE forsvinne.

 

Tenk deg at et ressesivt gen er r og det dominante er R (stor og liten)

Dersom dette er en "enkel" egenskap hvil et par utgjøre egenskapen.

 

Har da følgende muligheter:

RR - Egenskapen R

rr - Egenskapen r

Rr - Egenskapen R

rR - Egenskapen R

 

... Den ressesive r-en vil være skjult - den vil ike forsvinne (som om den blir spist opp av stor R ;) ).

 

Det vil komme utsalg av liten r "from time to time".

F.eks.:

Mor : rR

Far : rR

Gir genotype: 50% rR 25% RR 25% rr

Fenotype (utslag): 75% med egenkspen R (rR+RR) og 25% med egenskapen r (rr)

Joda, jeg husker dette fra biologitimene. I tillegg husker jeg det var et innslag på radio om nettopp dette emnet vi diskuterer, og der var konklusjonen at endel resisive gener ville kunne forsvinne over lang tid.

 

Slik du legger det frem er slik jeg husker det fra skolen, og da vil resisive gener ligge latent. Etter det jeg forstod var det en effekt til som gjorde at det likevel ville forsvinne, men jeg fikk ikke med meg hva det var.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Resultatet av hvordan menneskegrupper ser ut, er hvilket utseende eller egenskaper de som parer seg er ute etter. Derfor er noen folkegrupper høyere enn andre. Noen har kun mørkt hår, osv osv... På veldig lang sikt vil folkegrupper endre utseende etter hva flertallet ønsker å pare seg med. Ergo vil det alltid være klassifiserte forskjeller på gitt mengde mennesker i forhold til geografisk plassering.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...