Gå til innhold

Bytte fra window XP til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


King_mephisto skrev (2002-06-21 17:33):

Heisann!


Er overgangen fra Win XP til linux stor?


 

Klart overgangen er stor! Du går fra barnehage til universitet!

 

Du vil lære deg å bruke en kommandolinje, programere litt og mye mer! Du vil lære MASSE!

 

Quote:


er det ikke mange programmer og spill, linux ikke støtter?


 

Hehe... Det er mange programmer og spill som ikke støtter Linux mener du vel :wink:

 

Programmer som er skrevet for Windows fungerer ikke i Linux. program som er skrevet for Linux fungerer ikke i Windows.

 

Om det er noen Win programmer du trenger, så kan du bruke Wine.

Lenke til kommentar

Til dette med "er det mange program som ikke støttes under linux" opplegget vil jeg bare si: nei. Du får vesentlig fler programmer lagd for unix som kjører under linux enn du får programmer lagd for windows som ikke kjører under linux. (Dog, veldig mange program som lages for linux kan kjøres på sett og vis under windows, det er en av fordelene med opensource. (Selv om de ofte ikke er like effektive, grunnet at systemkallene ikke fungerer på samme måte og programmet derfor ikke utnytter operativsystemet optimalt)

 

Edit: Det jeg mener er ikke at de fleste windows program kjører unner linux. Tvert imot. Det jeg mener er at det rett og slett eksiterer færre program for windows enn for linux.

_________________

Kristian Lyngstøl

Linux, nettverk og programmering,

det er meg. Også litt RTFM roping.

 

[ Denne Melding var redigert av: nesquik på 2002-06-21 22:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-21 21:17, nesquik skrev:

Det jeg mener er ikke at de fleste windows program kjører unner linux. Tvert imot. Det jeg mener er at det rett og slett eksiterer færre program for windows enn for linux.

_________________

Kristian Lyngstøl

Linux, nettverk og programmering,

det er meg. Også litt RTFM roping.



 

Er ikke helt enig med deg her, selv om det vel begynner å hjelpe for Linux sin del.

 

Ser sjelden Linux versjoner av programmer jeg bruker.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 19:33, Afseth skrev:


Er ikke helt enig med deg her, selv om det vel begynner å hjelpe for Linux sin del.


Ser sjelden Linux versjoner av programmer jeg bruker.


 

programmer som gjør samme jobben som programmer i windows heter nødvendigvis ikke det samme :smile:

 

f.eks. i windows bruker folk stort sett Winamp til og spille mp3/ogg filer. denne eksisterer ikke på *nix platformen. Dog, eksisterer det noe som heter "XMMS" (X Multi Media System) som ser identisk ut som winamp, fungerer identisk, kan bruke de samme skins'ene, har massevis av plugins, og ja.. samme program, omtrent :smile: www.xmms.org - poenget er altså, det finnes "like" programmer mellom OS'ene, men de deler sjeldent samme navn - og det finnes like bra alternativer for *nix (linux stort sett) for de programmene en bruker i windows (med noen få unntak, men dog, gjelder dette også begge veier).

 

og i tillegg, WINE fungerer stort sett meget bra. se på denne linken for info ang. programmer/spill som fungerer bra med WINE, og eventuelt hvordan en skal få noen spesifikke applikasjoner til og fungere bra: franksworld.net/wine/

 

 

_________________

bidz @ efnet/openprojects

www.bidz.org

PGP key

Gentoo Generation!

 

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-06-23 03:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...