Gå til innhold

Viftestyring til vifter med rar kontakt...


Jonhoo

Anbefalte innlegg

Jeg har noen 120mm vifter som fulgte med i Thermaltake Shark kabinettet mitt som jeg gjerne vil regulere hastigheten på, men de har en rar kontakt... Den ledningen som vanligvis kommer ut av en vifte, består av tre ledninger, en gul, en rød og en brun/svart. På Thermaltake viftene, splittes denne opp så du får ut den gule ledningen for seg selv, som skal plugges til en av FAN kontaktene på hovedkortet, mens de to andre ledningene (strømledningene) er koblet direkte til en slik en. I173646.jpg bare at det er et skjøte, ikke en splitter. Man kan med andre ord ikke koble strømledningen til viften inn i en viftestyrer, fordi viftestrømkabelen er "i ett" med en vanlig strømkabel....

Hvordan kan jeg da styre hastigheten på viftene?

 

Litt uoversiktlig, men, men...

Spør hvis det er noe dere ikke skjønner..

 

Jon

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gule ledningen som går til hovedkortet er kun signalet som forteller hvor høy hastighet viften går på. Den andre ledningen går til strømkablene direkte ifra strømforsyningen fordi hovedkortet kanskje ikke kan levere nok strøm til viften. Viftestyreren jeg har (Zalman ZM-MFC1) tror jeg vil fungere til et slikt oppsett. Det du ganske enkelt må gjøre er å kutte av strømkontakten og skjøte kablene i den sukkerbitliknende kontakten på ZM-MFC1. Det gjorde iallefall jeg, og det fungerer.

Lenke til kommentar

Noen som har et forslag til en bra, ferdig, minimum 2 vifters viftestyring? Ikke noe fancy greier, trenger bare kontroller, ikke LEDs, skjerm o.l.

Og trenger jeg å bestille ekstra ledninger? Eller følger dette med? Har ikke innstalleret viftestyring før... :p

Helst billig

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

seriekoble betyr at du kobler strømkablene i viftene sammen (jeg går utifra det er sånn dobbel-kontakt på de) deretter kobler du de i overgangen og så i viftekontrolleren...ikke no hokus pokus...men, da har du en skruknapp for begge viftene...slik at de blir justert likt...

 

...vil du ha en skruknapp for hver så må du ha to slike viftestyringer og to overganger...eventuelt en dyrere viftestyring med plass til flere vifter og to overganger...

 

e du me? :)

Lenke til kommentar

dessverre...

 

min viftestyring har ingen knotter, bare knapper...det er best om du skal ha en i front med tanke på døren du har der...de fleste viftestyringer lar deg koble til fire vifter...da kan du jo alltids koble til chipsett og cpu-vifte i tillegg....

 

jeg kom for øvrig over denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SF02BK ...med den så slipper du nok overgangene...

 

:)

Lenke til kommentar

1 stk. Vantec Nexus Fancontroller, 3.5", Sort 295,00

2 stk. Adapter, 4- til 3-pins kabel 38,00

 

Varesum:

266,40

333,00

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Postens Servicepakke (0,55 kilo*) 58,00 72,50

Postens Oppkravsgebyr for Servicepakke 36,29 45,00

Ekspedisjonsgebyr 20,16 25,00

Totalsum: 380,85 475,50

 

Høres dette bra ut?

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...