Gå til innhold

Rome Total War: Hvor langt kommer dere de 30 første årene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har no kommet et stykke i gang med min andre runde med RTW.

Problemet mitt er nå at jeg ikke kommer skikkelig i gang med å erobre land.

det har nå gått 30år og det eneste jeg har fått utretta er å forsvare meg mot tallrike angrep. Har dog fått utvikla byene, men nå har jeg ikke lenger penger til å utvikle en skikkelig hær.

Jeg lurer i grunn bare på hvordan første tiåra går for dere på forumet her.

Interessant å få høre hvilken taktikk og logikk som blir brukt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okey, jeg kan vel gi en oppsummering av de rundt 70 åra som har gådd:

Jeg har tatt over hele spania-halvøya, nord-afrika, og snart vest-bredden.

Den øya man starter på også seff (er scipii)

penger flyter godt, men plages litt med opprør i enkelte byer langt unna hovedstaden.

Er veldig ofte kåret til den mest avanserte sivillisasjonen

Skrevet (endret)

Som spania etter 11 år (med R:TR) har jeg hele spania, 17000 dinarer, er på vei sørover mot numidia og carthago

EDIT: har bare gått 11 år da..

Endret av LordZyfeX
Skrevet

Fra min første long campaign, spiller som Seleucid:

Begynte med å rydde stort sett hele dagens Tyrkia, med unntak av den greske byen på halvøya og det armenerne sitter igjen med på bildet nedenfor. Grekerne var kjekke å være alierte med for litt kjappe tradepenger. Når jeg hadde gjort unna den "jobben", angrep egypt med flere rimelig store hærer, men med litt kreativ bruk av diverse hoplite/pike enheter ble de stoppet før de fikk gjort altfor mye skade. Tok så initiativet og gikk til angrep på de nærmeste egyptiske byene. Videre fulgte en slags stillingskrig før rundt 255BC da egypterne fikk ett møte med "the Killer", en snikmorder som gjorde saken litt enklere!

I mellomtiden hadde grekerne funnet det for godt til å angripe meg i Tyrkia! Jeg hadde dog en hær stående i tilfelle dem eller andre faksjoner skulle angripe den veien, så kampen ble kortvarig og gav meg den greske byen samt den på Rhodos.

247BC: Har nettopp rydda unna det som var igjen av Egypt etter en del harde slag om den delen av kartet. Parthia og dets allierte hadde funnet det for godt å dolke meg i ryggen en turn eller så før egypternes fall, så de utnevnte seg dermed selv som neste mål for Seleucids hærer! Går nå mot Armenia, noe som ikke skulle være et problem såfremt jeg klarer å møte Catapractene dems i de trange gatene i stedet for på den åpne slagmarken.

Sitter vel med et par hundre tusen i penger, selv etter mange forsøk på å komme under 50000. (for å hindre utvikling av dårlige egenskaper på generaler). Har nå en plan som innebærer å gi alt til Carthage, så får vi se om de kanskje klarer seg bedre mot Scipii enn det de gjør nå.

Siden Seleucid ikke har adgang til de beste veiene er det viktig å oppholde enhver hær som kommer inn i mitt teritorie lenge nok til at mine hærer kommer fram. Har derfor en god del fort spredt omkring på kartet for å sinke store hærer og stoppe små hærer om en ny fiende skulle finne på å angripe uventet.

Slik ser da altså kartet ut:

post-236-1108490299_thumb.ibf

Skrevet (endret)

Hmmm... Omtrent det samme jeg gjorde da jeg starta med selucia. Få bort egypterne fort som fy, ta tyrkia (fjerne pontus), for så å bli angrepet av grekerne, moppe vekk dem, og ta rhodos. Ta parthia og utvide opp mot kaspihavet. Også sende en her til å dolke mine allierte armenia i ryggen mens de var opptatt i scythia :devil:

Endret av DurinVIII
Skrevet

Speler med Selucid Empire for tida, gått over 60 år...

- Pressa tilbake Egypt og Parthia, tok heile høgre hjørna av kartet

- Egypt angreip meg, eg knuste dei, og utrydda dei enkelt.

- Sende to store hærer, ein mot tyrkia, og ein mot kaukasus

- Knuste Ponuts, Parthia og Armenia. Allierte meg med Grekerne.

- Så sendte eg ein stor hær, med berre greek cavalery og cataphracts, østover mot Lybia, med retning for Spania. Knuste eindel romerar(blå), tok Cartage og pressa Romerane vekk ifrå Nord-Afrika.

Status no: Har heile Nord Afrika - ein stat(spania), nærast spania, har Tyrkia, og den arabiske halvøy, har pressa Schythia tilbake, og tatt to stater i Russland(heilt oppe i høgre hjørna), har i tillegg fått tak i Sparta(kjøpt), og er snart klar for å ta grekenland, som er fullsatt av romere!

Er skikkelig klar til å banke romere! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...