Gå til innhold

G3 og videotelefoni


natier

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har prøvd videotelefoni over G3 nettet?

 

Er det i det heletatt brukbart, eller vil det være kult i 14 dager for så å bli "lagt i skuffen"?

 

Etter det jeg kjenner til av videotelefoni må man opp i betydelig større båndbredde for å få nogenlunde brukbare bilder uten for mye hakking og forsinkelser.

Endret av natier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Samsung Z107 og har kommunisert masse med kollegane på jobben via videotelefoni og det fungerer meget bra.

 

Når det gjelder om det kommer til å bli brukt eller ikke så er nok dette avhengig av en mengde faktorer, men nå kommer jo de fleste 3G telefoner med dobble kameraer og videotelefoni så det ligger i hvertfl til rette for at dette skal bli bra.

 

Selv er jeg grise fornøyd med å ha en 3G telefon med videotelefoni , og jeg kommer nok aldri til å kjøpe meg en vanlig GSM telefon igjen!!

 

Retro...

Lenke til kommentar

Datatrafikkpriser

 

Alle abonnement 20,00 Kr pr. megabyte inkl. mva. ¹) ²)

 

¹) Du faktureres pr. måned etter faktisk bruk, avrundet til nærmeste hele øre målt i overført datamengde.

Eksempel på hvor mye 1 megabyte er: 50-150 WAP-sider.

 

²) All bruk over kr 30 inkl. mva. pr. dag er gratis. Dette inkluderer ikke kjøp av varer og tjenester som ringetoner, videoklipp o.l.

 

 

Videosamtale til mobil

Kr pr. minutt inkl. mva. Til Mobil ¹)

Startpris pr. samtale: 0,99

Privat, Privat +, Privat Skala, djuice magnum, djuice nonstop: 2,24

Ring Kontant, djuice kontant: 3,74

 

¹) I en introduksjonsfase er startpris per samtale og samtalepris per minutt lik kr. 0,-

Lenke til kommentar

Telenor og til dels Netcom kommer nok til å ødelegge videotelefoni den første tiden med åndsvake priser. Etterhvert som flere vil tilby 3G (Tele2, 3 osv) vil dette være en reell og rimelig tjeneste. Men før Telenormonopolet er brutt på 3G, er det nok ikke for "mannen i gata".

 

Jeg venter til høsten.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden, men selv tror jeg at 3g bruken vil være moderat en god stund, helt til fler får opp øynene for denne nye teknologien. Så vil nok 3g eksplodere litt, slik som MMS, før den stabiliserer seg en plass. Men fortsatt vil nok den gode gamle telefonien (+ IP telefoni), ergo stemme, ha den største andelen.

Videotelefoni er flott, men ikke alltid like passende.

Lenke til kommentar
Er morro i ca. 5 minutter. Deretter har jeg vanskelig å se nytten av det, bortsett fra videokonferanser ol.

Som praktisk bruk for mannen i gata er det vel stort sett ganske meningsløst med videotelefoni.

Det samme sa de om SMS en gang i tiden!!!

 

Og som med SMS, MMS og Kamera...osv. så er det stor sansynlighet for at dette også blir en "hit" i framtiden!!

 

Retro...

Lenke til kommentar
Og som med SMS, MMS og Kamera...osv.  så er det stor sansynlighet for at dette også blir en "hit" i framtiden!!

 

Retro...

At noen mente at SMS ikke ville slå an er vel knappest noe argument for at videotelefoni skal slå an. Ikke glem at det har eksistert videotelefoni i mange år til vanlige telefoner, uten at det har tatt seg opp til å bli noen slager.

Det første som umiddelbart også slår deg når det gjelder bruk av mobilvideotelefoni, er at det faktisk er utrolig teit å stå og holde telefonen en halvmeter foran seg når man snakker. :lol:

Lenke til kommentar
Og som med SMS, MMS og Kamera...osv.   så er det stor sansynlighet for at dette også blir en "hit" i framtiden!!

 

Retro...

At noen mente at SMS ikke ville slå an er vel knappest noe argument for at videotelefoni skal slå an. Ikke glem at det har eksistert videotelefoni i mange år til vanlige telefoner, uten at det har tatt seg opp til å bli noen slager.

Det første som umiddelbart også slår deg når det gjelder bruk av mobilvideotelefoni, er at det faktisk er utrolig teit å stå og holde telefonen en halvmeter foran seg når man snakker. :lol:

Du har ikke brukt videotelefoni har du vel!!??

 

Retro...

Lenke til kommentar

-Halla beibi! Fett at du ringte! Alltid fett! jaddda... Hæ? ?? skru på videotelefongreia? ehh.. jadda! hmmmmm. .. husker ikke helt åssen den funker jeg..? hæ? neida, jeg gjør ikke noe gærnt! Seff beibi! åssen kan du tro det? den funker bare ikke!! jeg mener det!!

 

-Edit- noia...

Endret av patPost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvilken 3G telefon har du??, hadde vært morro å høre flere erfaringer!!

En SE Z1010, men byttet den ut til fordel for en N 6630 som falt bedre i smak hos meg. Z1010 var en fin telefon men var dessvere litt stor og tung samt jeg var ikke særlig fornøyd med batterikapasiteten. Dette var også en annen ulempe som jeg observerte med videotelefonien, at den formerlig spiste opp batteriet. (Det samme gjelder forøvrig vanlig streaming også).

Lenke til kommentar

Når jeg staret tråden var det egentlig for å finne ut av hvor god (eller hvor dårlig) bildekvaliteten er.

 

Selv har jeg en del brukererfaring med diverse former for videotelefoni, både dedikerte video-/konferansetelefoner og PC baserte telefoner, men altså ikke over noe mobilnett.

 

Når det gjelder videotelefoner som benytter isdn, eller IP er det enorm forskjell på kvaliteten på bildene noe som har både med kvaliteten på kameraene og kodingen/komprimeringen å gjøre, men også i høyeste grad båndbredden som er tilgjengelig. Men uansett hvor god programvaren som benyttes er må det en viss båndbredde til. Stiller meg derfor tvilende til at 64Kbps holder for bilder uten kraftig hakking og forsinkelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...