Gå til innhold

hvor gammel for å spille?


Anbefalte innlegg

Synes det er idiotisk å være strenge på spill og filmer o.s.v.

Barn kan sitte å se på nyhetene på tv folk som har blitt sprengt i fillebiter av en selvmordsbomber eller en mann som har blitt knivstukket.

Selv er jeg 13 år, men har allikevel flere spill og filmer med høyere aldersgrense.

Jeg skjønner ikke hvorfor et barn skal få større skade av å spille GTA enn en på 20 år.

Jeg spiller spill som GTA og skjønner at det er blod og gørr og sånn, men det er det andre steder overalt, og det kommer hele tiden på nyhetene.

Og dessuten, i nesten alle spill spiller du som en god person som skal ta de onde, ta Doom 3 f.eks. der skal du knerte monstre, og GTA, der skal du knerte mafiabossene.

Vel, det var alt jeg hadde å si.

 

Shizz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er 14 år, og jeg har aldri hatt noe skade av å spille 16 og 18-årsgrensede spill, snarere tvert imot. jeg mener klart at man kan merke spill, men man bør merke dem for å bare gi et tips på hvilken alder man tror spillet vil EGNE seg for, og ikke hvem som får LOV til å spille det. jeg synes ikke at folk i butikker bør måtte ha som plikt å informere og stoppe 10 åringer som vil kjøpe spill merket f.eks 12+, 16+, og 18+. jeg mener at foreldre er de som skal gi grenser, ikke ansatte i butikker. ikke misforstå meg: jeg liker ikke at foreldre blander seg inn, men de fremfor ansatte i butikker ihvertfall.

jeg hadde et eksempel en gang: jeg tok turen innom elkjøp og skulle kjøpe soul calibur 2 som er merket 16+, jeg er som sagt 14 år. så da jeg kommer i disken spør de hvor gammel jeg er, og jeg blir satt ut av spørsmålet og kunne bare ikke lyve uten å avsløre meg, så jeg sa "13" som jeg var da, og hun sa at jeg ikke fikk kjøpe spillet. jeg ble selvfølgelig dritforbannet og forlot butikken. men jeg gikk bare opp til spiderman og kjøpte spillet uten noen spørsmål fra ansatte. så jeg mener at enten de som kan bør skjerpe dette eller kutte det ut (spørsmålet om holding av grenser) istedet for at noen lar deg kjøpe og noen ikke.

Lenke til kommentar

For ca. en uke siden var jeg på Free Record Shop for å kjøpe meg Kill Bill vol. 1 og Kill Bill vol. 2, og begge har jeg sett før.

Jeg finner DVD'ene og går til kassen.

Jenta bak disken ser på meg og leser bak på DVD'ene.

"Hmm...15 og 18-års aldersgrense... jaja, det bør vel gå greit, så lenge jeg ikke får noen sinte foreldre etter meg!" sier hun, og ler.

Jeg fikk kjøpt begge filmene.

 

Shizz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er en grunn til at aldersgrensene er satt. Jeg kunne ha skrevet et langt innlegg der jeg skriver hvorfor det er slik, men alt bunner ned i de samme grunnene til at vi har aldersgrenser på (kino)filmer. Det er ikke overraskende at dere som er "mindreårige" ikke er enige i aldersgrensene, da dere ennå ikke er over aldersmerkinga.

Forskerne vet i dag at man er ikke fult utviklet psykisk før man når 20-års alderen, og det som utvikler seg sist er nettopp hvordan man reagerer på vold, og dette berører denne debatten direkte. Et barn blir mer påvikret av å spille på GTA enn en 20-åring. Som sagt er det individuelle forskjeller, noen påvirkes mer eller mindre, men samfunnet er ikke skapt for individualisme, og argumenter som "det-skader-ikke-meg" hører ikke hjemme i en slik diskusjon.

Aldersgrenser er ikke satt for å irritere. Barn burde skjermes for vold i mediene, for fremstillingen der blir svært forenklet og gir ikke et sant helhetsinntrykk av vold. Når et barn klarer å skille dette bort, er heldigvis ikke min jobb å finne ut når det er.

Siden spill, i motsetning til film, er interaktivt på høyt nivå, er jeg for en streng håndheving av aldersgrenser. Særlig med den mer og mer realistikse grafikken. ser jeg ikke hvordan dette kan forbigås av myndighetene.

 

Kan skjønne at mange 16-åringer (og yngre) synes det kan være urettferdig med 18-års grense på spill, men det er bare et utrykk for den manglende innsikten et voksent menneske besitter. :p

Lenke til kommentar

Aldersmerkingen er der for en grunn. Selv om den er veiledende så betyr det ikke at yngre kan se de alikevel. Selv om kanskje du "tåler" å se/spille det så finnes det noen som ikke tåler slikt også. Hadde vi hatt et lignende lovsystem som USA (heldigvis ikke) så kunne man saksøkt _veldig_ mange butikker som solgte til mindreårige...

Lenke til kommentar

Jeg synes en bør vurderer ut ifra hvor moden en er og ikke bare fokusere på alderen alene. James Bond spill er som oftest ikke særlig visuelt voldelig (blod, ect). Derfor ser jeg ikke noe betenkligheter i å la en tiåring spille det så lenge barnet ikke er veldig umoden for alderen. Spill som Doom 3/GTA er litt verre, men jeg vil si minst 12 år som veiledende for så å justere etter modenheten til barnet.

 

Jeg begynte ikke å spille spill med 18-års aldersgrense før jeg var 14 (er nå 21), men jeg begynte å se filmer med tilsvarende aldersgrense da jeg var ni år. Da så jeg Alien sammen med broren min på 14, men den var ikke særlig skremmende, heller spennende. Juressic Park var mer skummel på kino enn Alien. :!: Jeg var veldig moden for alderen så filmer påvirket meg ikke, da jeg forstod hva filmer er, uskyldig underholdning (filmer med et seksuelt innhold bør en selvsagt ikke utsettes for før puberteten, men jeg kom da jeg var ti år :D ). Dette er avhengig av hvor moden en er og ikke bare av alderen.

Lenke til kommentar

Sier bare som alle andre, dette med hva unger tåøer av spill er veldig individuelt. PEGI-merkingen er en veileder for hvem de synes spillet er passende for. Du må selv se det litt ann. har dette barnet tendenser til å bli lett "voldelig" ville kansje ikke jeg latt de spille action-skytespill. Mener du at ungen tåler slike spill så må jo du bestemme det.

 

Så har guttungen sikkert lyst til å være med "i gjengen". Personlig synes jeg at James Bond ikke er det værste skytespillet jeg kan tenkte meg at en guttunge på 10 år kan spille, men dette er som før sagt veldig individuelt.

 

Det var en somt nevnte noe om at man kanskje kunne skru av blod? Isåfall er jo det et enda mindre problem.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
jeg vet ikke om mer realistiske spill er verre enn de eldre typene men jeg husker de gangene da "the buther" fra diablo 1 skremte møkka av meg. men sånn i ettertid vet jeg ikke helt hvordan dette kan ha påvirket meg!

 

sånn i ettertid husker jeg faktisk at det var litt gøy.

The butcher ja! Han var relativt lav level, men var dritskummel på det tidspunktet! :wow:

Lenke til kommentar

eg er 13år og har sett mangen 18 år filmer og 18 års spill eg kunne ikkje skrive bedre en shizz kebab

 

Synes det er idiotisk å være strenge på spill og filmer o.s.v.

Barn kan sitte å se på nyhetene på tv folk som har blitt sprengt i fillebiter av en selvmordsbomber eller en mann som har blitt knivstukket.

Selv er jeg 13 år, men har allikevel flere spill og filmer med høyere aldersgrense.

Jeg skjønner ikke hvorfor et barn skal få større skade av å spille GTA enn en på 20 år.

Jeg spiller spill som GTA og skjønner at det er blod og gørr og sånn, men det er det andre steder overalt, og det kommer hele tiden på nyhetene.

Og dessuten, i nesten alle spill spiller du som en god person som skal ta de onde, ta Doom 3 f.eks. der skal du knerte monstre, og GTA, der skal du knerte mafiabossene.

Vel, det var alt jeg hadde å si.

 

enig :thumbup:

Lenke til kommentar
Synes det er idiotisk å være strenge på spill og filmer o.s.v.

Barn kan sitte å se på nyhetene på tv folk som har blitt sprengt i fillebiter av en selvmordsbomber eller en mann som har blitt knivstukket.

Selv er jeg 13 år, men har allikevel flere spill og filmer med høyere aldersgrense.

Jeg skjønner ikke hvorfor et barn skal få større skade av å spille GTA enn en på 20 år.

Jeg spiller spill som GTA og skjønner at det er blod og gørr og sånn, men det er det andre steder overalt, og det kommer hele tiden på nyhetene.

Og dessuten, i nesten alle spill spiller du som en god person som skal ta de onde, ta Doom 3 f.eks. der skal du knerte monstre, og GTA, der skal du knerte mafiabossene.

Vel, det var alt jeg hadde å si.

 

 

 

Det er ikke bestandig at foreldrene har gitt tillatelse eller vet om at ungene kjøper spillet, noen ganger gir de også bare faen da :roll:

Lenke til kommentar

De fleste foreldre idag har ikke interesse og bryr seg derfor ikke om hva barna deres spiller. Ikke før de leser om GTA eller Manhunt i avisen. Jeg snakker her om foreldre med barn i 13-14 års alderen. Tenk hvis du selv ignorerte en så stor del av interessefeltet til barnet ditt fordi det ikke interesserte deg?

 

Med min generasjon gamer-foreldre kommer det til å bli annerledes. Vi er interessert i multimedia og spill og kan derfor lettere engasjere oss i dette spørsmålet. Jeg tester først og avgjør om jeg vil eksponere mitt barn for dette spillet, det er å oppdra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
James Bond for 10åring er greit, Riddick for 10åring ikke greit.

Litt sånn morsome og gøye skytespill er greit, men ikke skummle og mørke spill som Riddick og D00m 3.

Så man skal liksom læres opp til at det er gøy å drepe, mens det skumle liksom er farlig for sjelen... Skumle spill er mer gøy når man lever seg inn i det, slik barn lett gjør.

 

Hvorfor skal man gjøre oppveksten så lett for alle, hvorfor gjør man alle like? Store kunstnere kommer for søren ikke fra de beste hjemmene... Myndighetene vil bare gjøre alle lovlydige, det er forståelig nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...