Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Maks lengde på tp kabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

CAT6 standarden sier 100 meter. Brukere raporterer ~130. Men jeg har ingen erfaring med det selv så jeg kan ikke si noe sikkert.

Skrevet
100 meter, men hvis du først har 75 meter ( for eksempel ) og så innom en størmsterk switch, så kan du fint ha 50 meter ++++ til :D

Beklager, dette er ikke helt korrekt. Grunnen til at avstanden er 100 meter, er ikke at motstanden i kabelen blir for stor til at signalet mottas, men at protokollen (802.3) opererer med tidsfrister og feilkorrigeringssystemer som gjør at tiden det tar før signalet blir mottatt blir for lang. Med en hub (eller repeater), eller en switch vil man som kjent få nye hundre meter.

Praktisk avstand er litt annerledes. min erfaring er at opp til 50 meter er helt uproblematisk. over 50 kan man få varierende grad av kvalitetsforringelse. 100 går derimot også stort sett greit, men maks gjennomstrømning (throughput) vil gå ned til ca 15mbps effektivt for en 100mbps adapter.

Husk at kvaliteten på utstyret kan ha en del å si. Men det behøver ikke nødvendigvis være slik at dyrere utstyr gir bedre resultater. Hovedforskjellen mellom billige og dyre nettverkskort er hvor stor del av jobben som cpu'en må gjøre. jeg vil i det minste anbefale å bruke utstyr fra en leverandør hvis man har muligheten til det. Og husk at dersom du trenger noen mellomstasjoner men mangler strømforsyning på veien, finnes det utstyr som kan få strøm via nettverkskabelen (PoE, Power over Ethernet).

Mulig det er noen feil i det jeg har skrevet, men håper ikke!

Skrevet
Praktisk avstand er litt annerledes. min erfaring er at opp til 50 meter er helt uproblematisk. over 50 kan man få varierende grad av kvalitetsforringelse. 100 går derimot også stort sett greit, men maks gjennomstrømning (throughput) vil gå ned til ca 15mbps effektivt for en 100mbps adapter.

Er dine erfaringer slik, er det GARANTERT feil på kabel eller utstyr. Har selv hatt midlertidige kabler på 130-140 meter som fungerer tilnærmet 100%, dvs 9 MegaByte/sekund

Skrevet

Med CAT5-kabel kan du få 200 meter dersom du tvinger nettverkskortet til 10mbit, eller har en 10mbit switch i ene enden.

Har gjort dette selv.

Mvh

Kjetil

Skrevet
Beklager, dette er ikke helt korrekt. Grunnen til at avstanden er 100 meter, er ikke at motstanden i kabelen blir for stor til at signalet mottas, men at protokollen (802.3) opererer med tidsfrister og feilkorrigeringssystemer som gjør at tiden det tar før signalet blir mottatt blir for lang. Med en hub (eller repeater), eller en switch vil man som kjent få nye hundre meter.

Mulig det er noen feil i det jeg har skrevet, men håper ikke!

Husk at med økende frekvens i en leder blir signalet dempet, derfor er den primære årsaken 'motstand' for signalkvaliteten.

Dersom selve lederene var tykkere, ville man kunne ha lengere strekk på kablene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...