fanco Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 (endret) Heisann, håper noen av dere kan hjelpe meg med noen tips på et problem jeg har. Jeg har under middels peiling på motor så gjerne i lekmannstermer. Min 190E 1985 er gått 172000 og har ny girkasse, nye dempere, ny clutch og bremser, så den går utmerket. Bortsett fra kaldstartinga, (som er et reint helvete). Det tar 10 minutter å få den igang. Må sitte å dra motoren dritlenge også begynner den å putre saaakte også dør den ut igjen. Og sånn må jeg holde på en stund. Jeg prøvde å bytta kaldstartsdyse (tips fra forrige eier), men ettersom BertelOSteen skal ha 3590 for en slik dyse kjøpte jeg den fra en 86 modell hos en skraphandler. Gjorde ingen forskjell, for å sjekke om det var kondens kjøpte jeg kondensfjerner, (ingen forskjell) og jeg tok av fordeler toppen (hvis det er det det heter?) og pussa metalldingsene under. Fremdeles null fremgang. Noen som har noen tips? Har også sjekka plugghettene, ser fine ut.. (tror jeg) tennpluggene også ser rimelig blanke ut På forhånd takk Endret 13. februar 2005 av fanco
Opus Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Samme symptomene som jeg hadde. Jeg sjekket alt som gir slike symptomer uten å bli klokere. Det viste seg å være tenningsmodulen som feilet, den skal gi 12+v til coilen når starteren går for deretter å gå ned til 8-9v. Min gjorde ikke dette, den ga konstant 8-9v, derfor ble motoren svært vrien å få startet. Dette forutsatt at du har transistor-tenning, noe jeg vil tro at du har.
Øyvind h.l. Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Hei. Kansje ikke så mye hjelp men jeg har hørt at kaldstartsregulatoren på disse bilene har gått i stykker og dermed skapt problemer i kulden.
fanco Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Skrevet 14. februar 2005 (endret) Okay, det med tenningmodulen hørtes interessant ut. Skal sjekke ut det. Forøvrig er det 190E (der E`en står for innsprøytning, 190 er forgassermotor ) Kaldstartsdysa har jeg byttet, riktignok med en del fra skraphandlern for å slippe å punge ut 3500 spenn på bertel, men det gjorde ingen merkbar forskjell. (går ut fra at det er det samme som kaldstartsventil og kaldstartsregulator?) Når det gjelder graden av kjiphet på startinga så blir den verre jo kaldere det er, men den er aldri bra. Uansett hvor kaldt det er. Og Opus: Hva slags modell hadde du som hadde det problemet? Og dro starteren rundt? Endret 14. februar 2005 av fanco
fanco Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Skrevet 17. februar 2005 For de interesserte viste det seg å være et relè som var gått. Bytta det, alt funka!
Olethros Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Som eier av en 86-modell 190E med liknende problemer er jeg svært interessert i nøyaktig hvilket relé som hadde tatt kvelden? Har hatt masse problemer med vanskelig start og fusking i kaldt og/eller fuktig vær i det siste. Og selv om bytte av pluggledninger og fjerning av avleiringer på kontaktflatene på rotor og fordelerlokk foreløpig ser ut til å ha fikset det, er det jo alltid en fordel å vite om andre mulige årsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå