Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mb 190E 2liter 85 modell KALDSTART


fanco

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann, håper noen av dere kan hjelpe meg med noen tips på et problem jeg har. Jeg har under middels peiling på motor så gjerne i lekmannstermer.

 

Min 190E 1985 er gått 172000 og har ny girkasse, nye dempere, ny clutch og bremser, så den går utmerket. Bortsett fra kaldstartinga, (som er et reint helvete). Det tar 10 minutter å få den igang.

 

Må sitte å dra motoren dritlenge også begynner den å putre saaakte også dør den ut igjen. Og sånn må jeg holde på en stund.

 

Jeg prøvde å bytta kaldstartsdyse (tips fra forrige eier), men ettersom BertelOSteen skal ha 3590 for en slik dyse kjøpte jeg den fra en 86 modell hos en skraphandler. Gjorde ingen forskjell, for å sjekke om det var kondens kjøpte jeg kondensfjerner, (ingen forskjell) og jeg tok av fordeler toppen (hvis det er det det heter?) og pussa metalldingsene under. Fremdeles null fremgang. Noen som har noen tips?

 

Har også sjekka plugghettene, ser fine ut.. (tror jeg) tennpluggene også ser rimelig blanke ut :p

 

På forhånd takk

Endret av fanco
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme symptomene som jeg hadde.

Jeg sjekket alt som gir slike symptomer uten å bli klokere.

Det viste seg å være tenningsmodulen som feilet, den skal gi 12+v til coilen når starteren går for deretter å gå ned til 8-9v. Min gjorde ikke dette, den ga konstant 8-9v, derfor ble motoren svært vrien å få startet.

 

Dette forutsatt at du har transistor-tenning, noe jeg vil tro at du har.

Skrevet (endret)

Okay, det med tenningmodulen hørtes interessant ut. Skal sjekke ut det. Forøvrig er det 190E (der E`en står for innsprøytning, 190 er forgassermotor :) ) Kaldstartsdysa har jeg byttet, riktignok med en del fra skraphandlern for å slippe å punge ut 3500 spenn på bertel, men det gjorde ingen merkbar forskjell. (går ut fra at det er det samme som kaldstartsventil og kaldstartsregulator?)

 

Når det gjelder graden av kjiphet på startinga så blir den verre jo kaldere det er, men den er aldri bra. Uansett hvor kaldt det er.

 

Og Opus: Hva slags modell hadde du som hadde det problemet? Og dro starteren rundt?

Endret av fanco
  • 3 uker senere...
Skrevet

Som eier av en 86-modell 190E med liknende problemer er jeg svært interessert i nøyaktig hvilket relé som hadde tatt kvelden?

 

Har hatt masse problemer med vanskelig start og fusking i kaldt og/eller fuktig vær i det siste. Og selv om bytte av pluggledninger og fjerning av avleiringer på kontaktflatene på rotor og fordelerlokk foreløpig ser ut til å ha fikset det, er det jo alltid en fordel å vite om andre mulige årsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...