Nobu Skrevet 12. februar 2005 Skrevet 12. februar 2005 (endret) De av dere som ikke gidder å lese utfyllende info. - scroll helt nederst Etter å ha returnert et hovedkort (Epox EP-8KDA3+) til Komplett fordi jeg fikk feilmelding om minneproblemer under oppstart (C1 i tall på kortets selvdiagnose og lange og jevne pipelyder) fikk jeg beskjed om at returen var avvist. Kortet var bøyd langs RAM-slottene, noe som forundret meg. Ved nærmere ettertanke innså jeg at jeg hadde glemt å ta ut en av skruene (som hang sammen med en hovedkort-stand fra kabinettet), da jeg skyndet meg å sende kortet før Posten stengte. Tydeligvis har hovedkortet da hvilt på denne under transport, som førte til at kortet bøyde seg noe. (Edit: Viser seg å ikke stemme, kortet var bøyd i utgangspunktet, les nedover...) Nå som jeg har fått kortet i retur har jeg forsøkt å kjøre opp kortet kun med CPU og RAM, for å se om jeg fikk fler feilmeldinger (eller i beste fall at det fungerte igjen), men det var kun den samme feilen om minne å se. Dette er den samme feilen jeg fikk før jeg sendte inn med andre ord. Før jeg kom så langt at jeg fikk dette problemet (før retur) hadde imidlertid PCen kjørt i en ukes tid, med tilsynelatende tilfeldige bluescreens og restarter, noe som forundret meg. Da min samboer (hennes PC) ble lei av dette, bestemte jeg meg for å undersøke det nærmere. Da jeg flyttet RAM-brikken ut av slotten sin og over i en annen kom denne feilen. Etter dette fikk jeg aldri skrudd på PC-en, noe jeg trodde indikerte at kortet hadde en svikt før det kom så langt som til undertegnede. Grunnen til at jeg fortsatt tror dette etter å ha fått tilbake det noe skjeve kortet, er at denne skjevheten ikke er overveldende sett i forhold til kortets helhet. At jeg nå også får den samme feilen som før jeg sendte inn kortet aner jeg også tyder på verken flere eller færre skader på kortet, noe som i såfall betyr at kortet er avvist feilaktig, hos returavdelingen. Man ser bøyen mye tydeligere på et bilde, evt. er det linsen som gjør det. Uansett: For referansens skyld har jeg bygget tre PC-er fra bunnen av, før denne. Jeg påberoper meg med det ingen ekspertise, men jeg vet hvordan jeg behandler komponentene under montering, transport, m.m. Har heller aldri tidligere hatt lignende problemer. Kort oppsummert: Vil en skjevhet i hovedkortet (vanskelig å se, men mulig synlig dersom man setter opp kortet mot noe loddrett) kunne skape disse problemene, altså at hovedkortet gir feilmelding i relasjon til minnet? Er et hovedkort så skjørt at det ikke tåler noe slikt? Hadde satt pris på andres erfaringer med dette, og hvordan det eventuelt gikk til. I mitt tilfelle er det denne skruen som har ødelagt hele inntrykket hos Komplett, men det er det jo lite jeg kan gjøre med nå. Endret 13. februar 2005 av Nobu
Nobu Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Skrevet 12. februar 2005 La til et bilde her, ettersom det kan være vanskelig å se for seg hvordan dette faktisk ser ut.
Pels Skrevet 12. februar 2005 Skrevet 12. februar 2005 (endret) det kan se ut som at det fører til dårlig kontakt med minnet og hovedkortet. Hvis man skrur på hovedkortet skikkelig på kabinettet burde sånt egentlig ikke skje. ___ EDIT:leif Endret 12. februar 2005 av Fur
Muffinman Skrevet 12. februar 2005 Skrevet 12. februar 2005 (endret) Husker jeg fikk litt sjokk da jeg for lenge siden tightet boxedkjøleren til en NW1.6 på et Abit sd-7. Hovedkortet bøyde seg sinnsykt mye mer enn det bildet viser. Senere har jeg observert samme fenomen på flere hovedkort, uten problemer. Det er vel sannsynlig at det er laget for å tåle bøy akkurat der da, i motsetning til skjevhet som har oppstått utilsiktet på et annet sted. Derfor kan det godt tenkes at prinbaner osv er blitt skadet. Jeg antar at returen din ikke ble godkjent pga. skruen/standoff`en som stod i med påfølgende bøy. I så fall ville ikke jeg spekulert mer på dette men kastet kortet i sylinderarkivet snarest. Selv om kortet ikke har tatt skade av dette har butikken grunnlag for å avvise returen. EDIT: "Mine" bøyer gikk ikke over ramslot`ene. Endret 12. februar 2005 av Muffinman
Nobu Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Skrevet 12. februar 2005 det kan se ut som at det fører til dårlig kontakt med minnet og hovedkortet. Hvis man skrur på hovedkortet skikkelig på kabinettet burde sånt egentlig ikke skje. ___ EDIT:leif Skulle nesten tro vi hadde projisert ut av kroppen og truffet hverandre i en annen dimensjon nå, Fur; jeg kommer akkurat tilbake fra litt knuffing midt på minnebrikken, etter at jeg så at kun ytterpunktene av brikken var i kontakt med hovedkortet. Guess what: ingen feilmelding om minnet under boot. THANKS A LOT KOMPLETT! Kunne jo fått et lite hint om det. Det hadde jeg ikke tenkt på selv, og jeg visste ikke HVOR skjevt kortet var før jeg så dette på minnebrikken nå. Skal sette sammen hele PCen igjen nå og se hvordan det går. Men det vil si (eller, jeg tror) at kortet har vært skjevt fra dag én, og at innsetting av minnebrikker, montering av CPU m.m. har bidratt til denne skjevheten. Det kan jo være en svakhet i kortet eller noe lignende. Uansett, jeg skal bygge dette opp igjen og se om det holder seg. Var jo en smule typisk at nytt hovedkort er bestilt, men det kan være lurt, avhengig av hvor stabilt dette her er.
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Jeg har jo sett kommentarene dine i tråden tl "fjt".. og synes du har vært uheldig i forhold til komplett... Jeg tror dog komplett har sitt på "det tørre" her.. Du er *helt* sikker på at du monterte *alle* standoffs da du monterte HK i sambo's maskin? Dersom du glemmer ett av disse er det vedlig fort gjort å få en slik bøy på HK ved montering av CPU.. Uansett... jeg synes det er veldig bra dersom du nå får det til å virke igjen.. Et lite tips fra min side er å legge en "gummikloss" eller tilsvarende under der hvor det "buler" mest på HK for å rett opp bøyen ved montering... Sjekk/dobbeltsjekk at det står standoffs/skruer i alle monteringshull... sånn for sikkrehets skyld...
Nobu Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Skrevet 13. februar 2005 Ja, jeg er helt sikker på det, alt var i sin skjønneste orden. Jeg fatter ikke hvordan jeg har fått dette til, eventuelt hvordan det har gått seg til før jeg fikk kortet i hende. CPU ble også montert før kortet var satt inn, slik at trykk ikke kan ha bøyd det. Det eneste er i såfall innsetting av RAM-brikke, men det er jo ingenting mot hva jeg har opplevd å måtte trykke på kjøleribbe-fester tidligere, hvor hovedkort aldri har bøyd seg så mye - og ikke permanent! Men det mest utrolige er nå at kortet kjører stabilt i PCen. Har installert Windows på nytt (fikk bluescreens under forrige installasjon, som krevde omstart av hele greia) og sambo har spilt WoW i noen timer, alt uten komplikasjoner. Er nesten for godt til å være sant. Alt som skulle til var knuff på midten av RAM-brikkene, slik at det var kontakt langs hele rekka. Lurer på om Komplett kom så langt? Som tidligere nevnt er jo et nytt hovedkort på vei nå... Noen i Hamar som er ute etter et helt nytt MSI K8N NEO Platinum? Skal rapportere inn her ved tegn til ustabilitet, det kan jo hende vi må ty til det nye hovedkortet uansett...
chil Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 boxset kjøleren til intel får HK til å bøye seg så mye(eller mer) på alle HK jeg har montert dem på..
Joffer Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Som tidligere nevnt er jo et nytt hovedkort på vei nå... Noen i Hamar som er ute etter et helt nytt MSI K8N NEO Platinum? Benytt din 14 dagers returrett på kortet og send det tilbake når du henter det på posten, så slipper du å tape noen penger på et evt. salg (minus porto for å sende tilbake da..)
godal Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 kjøp nytt hovedkort, og ikke tenk nor mer på det.
pcp160 Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Sammenfaller retningen på den bøyen din med tyngdekraften når hk er montert eller? Må i grunn si at jeg har samme erfaring som Chill, da jeg hadde ut mitt Prescott hk etter 6 mnd's drift var nok like bøyd som ditt. Dog ikke over ramslotter som vel er det som gjør at du får problemer. Syns sånn umiddelbart det er litt snodig at ramslottene, som er av hardplast kan ha blitt så bøyde og blitt sånn etter en transport. Må jo ha ligget i kraftig spenn, eller fått seg et realt slag da... Derimot syns jeg ikke det er vanskelig og tenke seg at med passende press over litt tid, sammen med en god porsjon varme vil få lagd en permanent bøy, også i hardplast.. Ja, ikke vet jeg, bare noen tanker, håper det ordner seg for deg
Nobu Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Skrevet 13. februar 2005 (endret) pcp160: Hovedkortet står montert i et Chieftec Dragon kabinett, vertikalt satt opp. Burde ikke være noen "existing force" som bidrar eller har bidratt til bøyen der nei. Varme kan selvsagt ha sitt med saken å gjøre, men kabinettet er helt enkelt ikke så dårlig gjennomluftet. Såvidt jeg har fått med meg er det ikke noen andre som har klaget over at hovedkortet har blitt skjevt, og da må de jo tåle vanlig case-temp. Ellers har de jo lite å gjøre i en PC i utgangspunktet. Er enig i det du sier ang. RAM-slottene. Hvordan disse får seg til å bli bøyd kan jeg ikke forstå. Trodde disse var ganske solide, og in any case da ville hindret kortet i bøye seg på det aktuelle stedet. Det jeg har merket er at en av slottene (den midterste) er spesielt vanskelig å få RAM nedi, dvs at den virker litt for kort. Hvis jeg skal begynne å legge frem teorier her (som alltid er farlig), så kunne det jo tyde på at slotten er så bøyd (tenk banan) at en RAM-brikke plutselig er akkurat litt for lang. Når man til slutt da får lirket brikken nedi og låst den på normalt vis, står ikke hele brikken (midten ligger over ytterpunktene) nedi slotten, og dette resulterer i minnefeil. Kunne det tenkes at det er satt på en RAM-slot fra fabrikk som i utgangspunktet har en produksjonsfeil? Er bøyd, har feil i festene, e.l., som gjør at kortet strekker seg med denne ram-slotten - altså bøyer seg? Et annet aspekt ved det er jo at jeg ikke så at kortet var bøyd før jeg sendte det, noe som ville spart meg for tid og penger. Jeg er overbevist om at ikke skruen bidro til bøyen, ettersom vi stod foran de samme problemene før vi sendte inn kortet, som vi gjorde nå som vi fikk det tilbake. Når den stod i regnet de sikkert med at det var det som hadde gjort det, og det var jo typisk at jeg glemte å få ut den skruen, når feilen viser seg å ligge i nærliggende område. Men men. Jeg skulle nesten likt å tro at jeg klarte å bøye kortet. Greit at de ikke tåler så mye, men disse RAM-slotten i hardplast burde være verre å få bøyd. Hvis jeg støter på noe sånt igjen får jeg legge ved bilder av de underdimensjonerte armene mine, slik at returavd. forstår at jeg ikke "musklet" det til. :!: Joffer Ja, det blir til å gjøre det slik. Men så er det jo det med å kaste bort 220,- på porto for absolutt ingenting. Får jo 925,- igjen for kortet, men har uansett tapt over 20% av det kortet koster. Det er bra surt når man sparer til reise. Endret 13. februar 2005 av Nobu
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. februar 2005 Skrevet 13. februar 2005 Trådstarter: Hva med å prøve det tipset jeg kom med? Ta ut HK... Finn ett par-tre passende gummiforinger/biter i passe tykkelse (avstanden til standoffs) og legg disse strategisk under der hk buer (ser ut som det er ved minneslotter/CPU-feste.. Da vil jeg tro at HK vil bue noe opp fra skruehull i hjørner..når du legger det på plass til montering.. Så skruer du til skruene i festene (standoffs/skruehull) og det burde "spenne ut" bøy i HK.. Da burde kanskje problemet være løst?
Nobu Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Skrevet 13. februar 2005 Trådstarter:Hva med å prøve det tipset jeg kom med? Ta ut HK... Finn ett par-tre passende gummiforinger/biter i passe tykkelse (avstanden til standoffs) og legg disse strategisk under der hk buer (ser ut som det er ved minneslotter/CPU-feste.. Da vil jeg tro at HK vil bue noe opp fra skruehull i hjørner..når du legger det på plass til montering.. Så skruer du til skruene i festene (standoffs/skruehull) og det burde "spenne ut" bøy i HK.. Da burde kanskje problemet være løst? Det kan nok være lurt det ja. Hvis jeg støter på fler problemer nå (dvs, ved første tegn til ustabilitet) skal jeg prøve det. Har for tiden ikke noe passende jeg kan sette opp under HK, men tror jeg skjønner hva du mener her. Takk for tipset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå