Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Muskelbiltråden! Hvilken er den beste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

får ta med litt mer spesielle biler da, Ford Falcon A/FX, som var en spesialversjon tenkt kun til factory klassen i dragrace på 60-tallet.

 

Oppskrift:

 

Dypp rammen til en falcon i etsende syre

lett karroseriet så mye som mulig

sett på store hjul

sett i den største motoren og trim denne litt mer

selg den så til vanlige folk og håp at de skapte et godt rykte til ford :)

Lenke til kommentar
får ta med litt mer spesielle biler da, Ford Falcon A/FX, som var en spesialversjon tenkt kun til factory klassen i dragrace på 60-tallet.

 

Oppskrift:

 

Dypp rammen til en falcon i etsende syre

lett karroseriet så mye som mulig

sett på store hjul

sett i den største motoren og trim denne litt mer

selg den så til vanlige folk og håp at de skapte et godt rykte til ford :)

Ford Mustang var også Falcon-basert frem til 1967. Selv om 1967 modellen karroserimessig bare var en facelift, var den annerledes både på understell og motor.

Lenke til kommentar

Er det snakk om originale muskelbiler, eller også ombygde? I så fall, bilen Slipknot-fan nevner i første post er en ombygd fastback og ingen ekte Shelby.

 

Personlig liker jeg 1969 og 1970 Ford Mustang boss 429. Bilen ble bygd for at Ford skulle få godkjent sin 429 motor i Nascar. KarKraft bygde om bilene, og alle er så og si håndbygde i fronten for å få plass til den store motoren. De desidert råeste Mustangene av dem alle - by far og tilogmed gjeldene i dag, er de ultraskjeldene Ford Mustang Boss Can Am 494. En eksotisk versjon av 429'en. Fem stk ble bygd med Hilborn innsprøytning og magnesium blokk. Ga 700+ hk og skremmende mye dreimoment...

 

En standard 429 Boss har rundt 400hk og er forferdelig å kjøre forresten. Ekstremt mye vekt over forhjulene gir null feste for bakhjula. Har prøvd... og skal snart få prøve igjen (så fort bilen kommer fra England...)! ;)

Lenke til kommentar
Er det snakk om originale muskelbiler, eller også ombygde? I så fall, bilen Slipknot-fan nevner i første post er en ombygd fastback og ingen ekte Shelby.

 

Personlig liker jeg 1969 og 1970 Ford Mustang boss 429. Bilen ble bygd for at Ford skulle få godkjent sin 429 motor i Nascar. KarKraft bygde om bilene, og alle er så og si håndbygde i fronten for å få plass til den store motoren. De desidert råeste Mustangene av dem alle - by far og tilogmed gjeldene i dag, er de ultraskjeldene Ford Mustang Boss Can Am 494. En eksotisk versjon av 429'en. Fem stk ble bygd med Hilborn innsprøytning og magnesium blokk. Ga 700+ hk og skremmende mye dreimoment...

 

En standard 429 Boss har rundt 400hk og er forferdelig å kjøre forresten. Ekstremt mye vekt over forhjulene gir null feste for bakhjula. Har prøvd... og skal snart få prøve igjen (så fort bilen kommer fra England...)! ;)

Shelby's biler var jo basert på Ford's biler, shelby holder vel på med å bygge om biler ennå? :hmm:

Skulle gjerne hatt en gt500 eleanor eller en gt500 super snake å kjøre med rundt på bygda.

 

Når jeg tenker megt om, er det vel bare å få tak i en ford mustang fastback, og sette på noen kule felger og fikse en fin farge. så har du jo en veldig pen bil. men avgiften er vel ikke så billig med tanke på hk.

Endret av slipknot_fan
Lenke til kommentar
Shelby bygger ikke om gamle Mustanger nå nei, Super Snake'n som nevnt sto i siste Mustang Monthly - en restomod. :)

 

Det som er glimmers med eldre Mustanger er jo nettopp at de er eldre.. veteraner. Ergo ikke andre avgifter enn moms på kjøpsbeløpet (og ev. frakt). :)

så det betyr at man slipper kasko, og hele pakka? bortsett fra moms?

 

det hadde jo vært fint. :love:

Lenke til kommentar

Shelby's biler var jo basert på Ford's biler, shelby holder vel på med å bygge om biler ennå?

Shelby's biler er ikke nødvendigvis basert på Ford's. Shelby begynte med at racingsjåføren Carol Shelby fikk ryggproblemer og ikke kunne drive med racing lenger, han ble interesert i å lage sin egen superbil.

 

Han oppdaget raskt AC Ace og samarbeidet med AC om å lage den råere, resultatet ble Shelby Cobra (som ofte har GT-striper) og AC Cobra (som aldri har hatt slike striper som standard). Begge bilene kunne levers med 289 cid eller 426 cid V8. Tidlige på 60-tallet ble det også laget noen få aerodynamiske coupe versjoner av Shelby Cobra. Bilen var også veldig billig å lage, ettersom Shelby og AC brukte veldig billige deler, det enkle er ofte det beste, og derfor er dette også en populær Kit-Car bil.

 

Etter uenighet mellom Shelby og AC, ble produksjonen skrinlagt. Produksjonen (med et mer moderne design) begynte igjen i 2002, men har aldri blitt den samme suksessen som den en gang var...

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Shelby's biler var jo basert på Ford's biler, shelby holder vel på med å bygge om biler ennå?

Shelby's biler er ikke nødvendigvis basert på Ford's. Shelby begynte med at racingsjåføren Carol Shelby fikk ryggproblemer og ikke kunne drive med racing lenger, han ble interesert i å lage sin egen superbil.

 

Han oppdaget raskt AC Ace og samarbeidet med AC om å lage den råere, resultatet ble Shelby Cobra (som ofte har GT-striper) og AC Cobra (som aldri har hatt slike striper som standard). Begge bilene kunne levers med 289 cid eller 426 cid V8. Tidlige på 60-tallet ble det også laget noen få aerodynamiske coupe versjoner av Shelby Cobra. Bilen var også veldig billig å lage, ettersom Shelby og AC brukte veldig billige deler, det enkle er ofte det beste, og derfor er dette også en populær Kit-Car bil.

 

Etter uenighet mellom Shelby og AC, ble produksjonen skrinlagt. Produksjonen (med et mer moderne design) begynte igjen i 2002, men har aldri blitt den samme suksessen som den en gang var...

Jeg mente ford mustang. ac cobra er jo sånne små biler med store motorer(?).

Lenke til kommentar
Shelby bygger ikke om gamle Mustanger nå nei, Super Snake'n som nevnt sto i siste Mustang Monthly - en restomod. :)

 

Det som er glimmers med eldre Mustanger er jo nettopp at de er eldre.. veteraner. Ergo ikke andre avgifter enn moms på kjøpsbeløpet (og ev. frakt). :)

 

Joda, det er akkurat det han gjør (og i mange kretser kritiseres for) ved videreføringen av GT500E. (Gjett hva E står for).

Dette er et samarbeid mellom Carroll Shelby, Sanderson Sales & Marketing og Unique Motorcars of Irving, Texas.

Basisen er 67 og 68 Fb`s, bygget om i tre ulike pakker hvor den drøyeste er Super Snake med 750 HK til 150.000$. Samtlige signert av CS som "autentiske" Shelbyer.

Lenke til kommentar
Etter uenighet mellom Shelby og AC, ble produksjonen skrinlagt. Produksjonen (med et mer moderne design) begynte igjen i 2002, men har aldri blitt den samme suksessen som den en gang var...

De laga AC Cobra som byggesett rundt 2002. Tror du tenker på Carrol Shelbys egen Shelby Series 1. De "nye" Cobraene har omtrent helt likt karroseri som de originale 427 utgavene fra 60-tallet, bortsett fra at serienummerene begynner på CSX4000 i motsetsning til de originale som har CSX3000.

 

Er mopar som har 426 (hemi). Ford/shelby brukte en 427 sideoiler i AC Cobra.

 

Tror det er forskjell på karosseriene på 289 og 427 utgavene av cobra? Daytonacobraen var iallefall basert på 289 karossen såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

De laga AC Cobra som byggesett rundt 2002. Tror du tenker på Carrol Shelbys egen Shelby Series 1. De "nye" Cobraene har omtrent helt likt karroseri som de originale 427 utgavene fra 60-tallet, bortsett fra at serienummerene begynner på CSX4000 i motsetsning til de originale som har CSX3000.

 

Er mopar som har 426 (hemi). Ford/shelby brukte en 427 sideoiler i AC Cobra.

 

Tror det er forskjell på karosseriene på 289 og 427 utgavene av cobra? Daytonacobraen var iallefall basert på 289 karossen såvidt jeg husker.

Cobra har vært tilgjengelig som byggesett siden 60-tallet, og er det fortsatt. Men det ble allikevel laget noen nye Cobra til litt over millionen i 2002. Dette er i dag skrinlagt, de "nye" Cobraene ligner mer på Chrysler Crossfire enn de gamle.

 

Det er selvsagt forskjell på 289 og 427 karroseriene, man får ikke en 427 cid V8'er under panseret på en liten roadster uten viderre...

Lenke til kommentar

Tenker du på de utallige kitcar greiene når du sier de var tilgjengelig som byggesett siden 60-tallet?

 

De "originale replikaene" (CSX4000) som ble produsert av shelby selv trodde jeg var grusomt populære og bare produsert i et begrenset opplag. Disse replikaene er dønn lik de gamle originale 427 bilene, bortsett fra noen små forskjeller som f.eks forskjellig design på bensinslanger og bremserør. Og så er ikke vindusviskermotoren fra Lucas slik som på de gamle. Lucas var jo kjent som mannen som oppfant mørket ;)

 

En av de gamle cobraene fra 60-tallet

 

Cobra (den første av de "nye" CSX4000, bygd rundt 1997)

 

Shelby Series 1

 

Kanskje jeg ikke er helt oppdatert og det er en helt annen bil vi snakker om? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...