Gå til innhold

Vente på neste generasjon ATI skjermkort?


Inbreak

Anbefalte innlegg

Skal straks bestille meg ny data, og endelig bli kvitt den sure gamle P3 500 maskina (spelar på bærbar P4 1,8GHz med Gforce 4 Go skjerkort). Men eg er litt i tvil angåande skjerkort.

 

Neste generasjon ATI prosessor er vel ikkje så altfor langt unna. Kan det være lurt å kjøpe eit litt billigare skjermkort ala GF6600/x700 no, og selge dette til fordel for neste generasjon ATI når desse kjem. Eller er det like greit å berre kjøpe eit high-end kort no?

 

Skal ha eit DFI nF4 LanParty SLI-DR hovedkort med AMD 64 3000+ og klokke ein del. Blir det high-end skjermkort no, blir det ATI. Det er bestemt. Mellomklassekort går for så vidt på det same kva kort det blir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATI sin nye brikke blir lansert i Mars etter alt og dømme...

 

Her er et forslag: Kjøp et 6800GT klokk det og se om du er fornøyd(tror nok du blir mer en førnøyd med det). Hvis du ikke blir fornøyd(tror jeg neppe du blir) kjøper du enda et 6800GT og kjører de i SLI.

 

Jeg ville personlig kjøp et 6800GT nå og vente kanskje et halvt år for at SLI skal ha noen mening for så å kjøpe enda et.

Lenke til kommentar
ATI sin nye brikke blir lansert i Mars etter alt og dømme...

 

Her er et forslag: Kjøp et 6800GT klokk det og se om du er fornøyd(tror nok du blir mer en førnøyd med det). Hvis du ikke blir fornøyd(tror jeg neppe du blir) kjøper du enda et 6800GT og kjører de i SLI.

 

Jeg ville personlig kjøp et 6800GT nå og vente kanskje et halvt år for at SLI skal ha noen mening for så å kjøpe enda et.

Jeg ville også gjort det, synest du 6800gf blir for dyrt så er 6800le/6600gt noen fine alternativ.

Skulle jeg hatt x800 ville jeg gått for x800xt PE/x850xt PE

Lenke til kommentar

6800gt blir ikkje aktuelt. Skal eg kjøpe eit high-end kort no så blir det eit av x800 korta. 6800 korta er flåeri i forhold. Gidd ikkje betale rundt 4000 kr for eit kort no, når neste generasjon ATI ikkje er så altfor langt unna.

Men kva bør eg egentlig gjere då. Kjøpe eit midt på treet kort no, selge dette og oppgradere til sommaren ein gang eller noke slikt, når neste generasjon ATI har vore på markedet ei lita stund? Eller kjøpe eit bra x800 kort no (max opp under 3000), og ha dette minst ut neste år kanskje?

 

Når kan dei nye anbefalte prisane frå ATI bli gjeldande då? Surt å kjøpe eit slikt kort no og så går plutselig prisen ned med fleire hundre kr berre få dagar / veker etterpå.

 

På den andre sida treng eg eit kort no. Gforce 4 MX er fullstendig ubrukelig i alle fall. Og ALT vil vel bli ei enorm oppgradering i forhld til det.

 

Og skjermkortet må selfølgelig være PCIe.

Lenke til kommentar

Tja... Hvis du trenger et kort nå så ville jeg tatt et 6600GT kort. De får du til rundt 1500 kroner nå. xfx lager bra kort...

 

Når det gjelder neste generasjon kort så er det bare å vente å se. nVidia kommer nok også med noe, så ville nok tittet på begge alternativene. Jeg tipper det blir annonsert i april/mai en gang, og blir kanksje tilgjenglig til sommeren en gang...

 

Merk deg at det som antagligvis blir teknisk nytt på ATi sine kort er nok bare støtte for shader model 3.0, noe nVidia har hatt en god stund nå. Kanskje flere pipelines også... Og kanskje AMR (eller hva de nå kommer til å kalle det hvis de velger å følge etter nVidia) Med det her blir bare spekulasjoner... Ikke noe er annonsert enda!

 

Ergo var jeg deg ville jeg tatt et 6600GT nå, og vurdert både ATi og nVidia sine løsninger når de kommer... :yes:

Lenke til kommentar

Får 6600gt til rundt 1500? Kor finn du det? Finn dei til 1750-1900 på Komplett, Netshop og PS Data. Skal bestille derfrå likevel, så bestiller skjermkort der og.

 

Har kikka litt, og blir vel kanskje eit XFX 6600GT Extreme Gamers Edition til 1799,- på Komplett. Er dette eit bra valg? Er vel få/ingen MOD muligheter på dette, og 6800LE finst vel berre til AGP etter som eg har funne ut? Eller er eit Saphire x800 256MB til 2400,- på Netshop eit bedre valg?

 

Går eg for eit av desse blir det nok solgt til fordel for neste generasjon ATI/nVidia til sommaren ein gang kanskje. Eventuelt hausten. Burde vel få litt igjen for det då vel?

 

Er jammen mange skjermkort som er utsolgt over alt på nettbutikkane, og ikkje venta inn igjen på lang tid mange plassar. Så det er ein god del reduksjon i alternativ og.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bare om kortet har støtte for en gitt feature som er mest viktig, men heller hvor bra funksjonen er implentert (GeForceFX anyone. NV4x's half-ass fp-blending, treg branching anyone).

 

Dave Baumann fra Beyond3D er ganske sikker på at R520 vil få implentert en del arbeid som har gått med i R500 (Xbox2), ATi's neste arkitektur.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...